Blästertunnan funkar som sagt kanon.
Efter att jag skrev mitt förra inlägg fortsatte jag att blästra någon timme innan jag stötte på det första problemet.
Slangen sattes igen. Först trodde jag att slangen var för lång, men då hade det ju inte funkat första timmen heller...
Insåg att jag hade gjort en tavla som blandat två olika blästermedel i min iver...
Under den timmen som jag blästrade tömde jag tunnan en gång. Hade provat att blästra från en hink med aluminiumsilikat innan jag gick över till sand. Det första låg kvar i botten på tunnan och det åkte med när jag tömde. När den blandningen väl kom med i rotationen så korkade det igen. Läxa lärd!
Det funkade klockrent tills det började suga av blandningen, så med ny oblandad sand borde det funka igen.
Lovade ju bildbevis, så här kommer några väl valda.
IMG_20160503_121657.jpg
IMG_20160503_124419.jpg
IMG_20160503_133935.jpg
Insåg även efter en liten stunds blästring att det inte var helt tätt på några ställen. I och med att funktion går före form i det här fallet tejpade jag över i princip alla svetsar och skarvar för att hålla tätt. Hade det varit intressant att göra det snyggt hade jag givetvis svetsat igen hålen istället, men nu kändes det mer angeläget att sätta plåster på såren och gå vidare och leta fel på prototypen.
IMG_20160503_120758.jpg
När blästertunnan sätts i serieproduktion kommer den både vara snygg och tät utan tejp. Jag lovar!
Vande mig vid den initialt märkliga arbetsställningen och när slangen satte igen första gången kändes det inte lika märkligt längre. Det klart, när jag ska blästra större komponenter måste jag kunna flytta pistolen obehindrat, så rörligheten måste fortfarande lösas.
Funderar på lite olika lösningar, men måste nog prova mig fram.
Det kommer nog bli många pluggade hål i min tunna innan jag får det optimalt.
Handskarna funkade, men är som befarat lite för korta för att vara hundra. Ska testa med ett annat par imorgon.
Ställde kompressorn i ett skjul bakom garaget, så nu kan jag blästra utan hörselskydd och utan att jycken störs.

Körde på ungefär 4 bar och kompressorn gick inte hårdare än den brukar göra när jag använder den till andra grejer. Mindre än "niblern" och vinkelslipen belastar...
Belysningen räckte, men man kan ju aldrig få det för ljust. Så jag kommer nog kika på en lite ljusare lösning framöver.
Är som sagt helnöjd med min prototyp-tunna.
Kommer göra några ändringar till nästa tunna och bygga den på ett lite annat sätt.
Pianogångjärn var t.ex ingen bra idé. För många springor...
Slangarna måste placeras på ett annat sätt för att pistolen ska bli mer lätthanterlig inne i tunnan. Tror att slangarna ska komma in på kortsidan och dessutom sitta tätare. Ska prova lite imorgon och se om det går att få till det lite bättre.
Kör med ganska grova slangar, så det kanske måste ner i dimension för att få det lite följsammare. Vill inte torska flöde, dock...
Återkommer med uppdatering när jag testat!
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.