Byta kränghämmare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Byta kränghämmare

#1 Post by Dea »

Tänkte byta krängare på min 951 -90, tog en koll under bilen och det såg ju realtivt enkelt ut.
Antar att krängarna skall färdigdras när den står på hjulen vilket ju är lite pyssligt, hur har ni som bytt gjort ?

Nått annat man ska tänka på eller passa på att byta ut (finns t.ex krängar bussningar, både mot kaross och länkarmar, i uretan ?)

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Org krängare har inga justerbarheter, så jag undrar om det ö h t gör ngn skillad med monteringen. Däremot så lär du behöva ha båda hjulen i luften för att orka få ihop det
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#3 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har haft av min framkrängare ett par gånger och som Pär antyder kan det var lite bökigt att få dem på plats. Jag har inte efterdragit något efteråt och det har inte vållat några bekymmer för mig.

Sedan råder jag dig att kolla ett par gånger extra så du får på den på rätt håll. Annars blir det så tråkigt, undrar hur jag vet... :roll:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Appropå krängare... är det någon som vet om krängaren bak skiljer mellan 924 N/A och 924 Turbo? Funderar på att slänga på turbons krängare på 924 cabben. Krängaren till turbon används ju inte iaf utan ligger lös i garaget och cabben är rätt krängbenägen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Dea »

Tanken är att sätta dit krängare från 968 CS M030 som väl är justerbar bak.

Pär: båda hjulen i luften, du menar alltså att blien ska vila på hjulen för att få ihop det eller menar du tvärtom ...?

Eddie: vad är det som är krångligt ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#6 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har haft bilen upphissad när jag har pillat med kränghämmarna. Då har hjulen varit "nerfjädrade". Nu kom jag på att du har ju alubärarmar på din men man får trixa lite med bussningarna innan man får på hämmarna. Avståndet mellan infästningspunkterna varierar beroende på utfjädringen. Det är egentligen inte så svårt men man sparar tid på att justera in bussningarna innan man försöker montera den (att försöka flexa på hämmaren är riktigt bökigt.. :roll: ) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users