Oljebyte växellåda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Oljebyte växellåda

#1 Post by Anton N »

Tänkte byta olja i växellådan i helgen och undrar helt enkelt om jag behöver någon packning till dräneringspluggen? Sedan undrar jag även hur mycket olja jag behöver? (944 N/A). Har läst 2 liter någonstans, men i manualen står det 2,6 om jag inte minns fel...
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Indischrot »

Nej det behövs inga packningar. Men var försiktig när du lossar pluggarna för de är
ganska grunda så det är lätt att dra sönder och det är inte skoj.
Börja med att lossa den övre så du vet att du kan fylla på efter du har tömt!

Två liter är precis vad som behövs. Det går aldrig att få ur allt ur lådan när man tömmer.

Har du köpt någon olja än? Om inte köp RedLine!!! Det är garanterat värt pengarna.
Blir en helt ny växellåda efteråt.
PCS#8968

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Indischrot wrote:Har du köpt någon olja än? Om inte köp RedLine!!! Det är garanterat värt pengarna.
Blir en helt ny växellåda efteråt.
Kan bara instämma! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Dea »

Vilken av Redline oljorna är det som ska i om man har diffbroms ?

Var handlar man Redline i Gbg-området ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

MT90 eller MTL
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#6 Post by Anton N »

Gott, det blir ett byte i veckan med andra ord. Köper ett par liter Redline MTL imorgon...
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Dea wrote:Var handlar man Redline i Gbg-området ?
Närmaste Mekonomen har eller kan ta hem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#8 Post by Anton N »

Autoexperten är annars ett hett tips. De verkar ha de flesta av Redlines produkter. Köpte min olja där igår.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Dea »

Vad är skillnaden mellan MTL och MT90 ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Indischrot »

Dea wrote:Vad är skillnaden mellan MTL och MT90 ?

/Dea
:arrow: http://www.redlineoil.com/
PCS#8968

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Dea »

Läste igenom lite Redline produktblad och där stod nått om att man ibland ska använda den vanliga 75W90 om man har diffbroms för att undvika oljud från diffen (limited slip chatter) nån som har hällt i MTL eller MT90 och har diffbroms ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#12 Post by Dan Hovang »

Enligt verkstadsmanualen så ska man ha 75W90 i den diffade lådan. Det är nog ett bra tips.

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#13 Post by Corleone »

Jag har talat med Redline i Sverige som redde ut detta åt mig och återkom med svar enligt följande: MTL passar alla 944, även med diff. Har man mer effekt ska MT90 användas. Inga problem med den typ av diff som vi har.

Dea: Limited slip chatter betyder "diffbroms skakningar"

Tömde min låda när den var ur bilen nu och då går det i mer än 2 liter, nästan 2,5 upp till nivåpluggen. Suger man upp blir det nog inte lika tomt.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]