Resonemang bromsar 924S/931 och 944 n/a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Resonemang bromsar 924S/931 och 944 n/a

#1 Post by Janne J »

Funderar på uppgradering av bromsarna på min 924S men vill att det ska gå att använda 15" fälg.
Alltså faller alla nyare 951/996/boxster grejor bort.

1-kolvsoket i original har en kolvdiameter på 56 mm fram och 38 mm bak, detta ger en effektiv kolvyta på ca 9850 mm² fram och 4540mm² bak. Förhållandet mellan fram och bak vill jag i det här skedet undvika att ändra för mycket för att slippa bromsvåg eller reducering.

4-kolvsok vore trevligt för att få ett jämnare tryck och kanske också lite större beläggyta. Volvo 240 verkar vara en möjlig donator, speciellt modellen med ABS som bara har 1 anslutning. Att oket är av järn behöver inte vara bara negativt, järn flexar mindre än alu. Dock känns det lite ålderstiget och storlek och utbud på beläggen tveksamt.
Volvo 240 girling.jpg
Storleken på skivan kan inte ändras för mycket, däremot kan man ändra tjockleken för att få mer massa i skivan och på så sätt bättre egenskaper när det gäller värmelagring.
911 har skivor som passar men är tjockare:
Original 924S.jpg
911 3,2.jpg
Jag har funderat på massor med andra alternativ men vill gärna ha lite åsikter från er.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Janne J on 2015-11-23 17:26:24, edited 1 time in total.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#2 Post by Cédric »

Vad är målet? Det kan ju vara bra att veta :)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#3 Post by Janne J »

Cédric wrote:Vad är målet? Det kan ju vara bra att veta :)
Trackdays i första hand.

Har nu Pagid RS4-2 belägg fram, original bak. Bromskylning, stålomspunna slangar, ATE racing bromsvätska, bra skivor.
Bromsarna funkar men vill ha bättre känsla/kontroll.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#4 Post by Karl Birgander »

240 oken har väl ganska liten beläggarea vilket gör att dom kommer gå varmare.

Ska du uppgradera så är det ju lämpligt att få på stöddigare prylar och då är diameter på skivan bra.
Varför låser du dig på 15-tums fälgar?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#5 Post by Cédric »

Hmm, när mina bromsar har varit perfekt luftade så tycker jag känslan är riktigt bra efter några inbromsningar. Väl så bra som den 944s2 räserbil jag provat, om man nu ska jämföra kusiner med varandra, vilket även syns i bromssträckan i loggarna. Men man gör som man vill :).

15" är najs, tycker min bil är mycket trevligare med kakskärarna 15" jämfört med blyklumparna D90. Men däcksutbudet och priserna i 15" är inte som förr..

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#6 Post by Janne J »

Karl Birgander wrote:240 oken har väl ganska liten beläggarea vilket gör att dom kommer gå varmare.

Ska du uppgradera så är det ju lämpligt att få på stöddigare prylar och då är diameter på skivan bra.
Varför låser du dig på 15-tums fälgar?
Helt rätt, beläggytan är inte mycket att skryta med på Volvooken ( häftigt ord!). Nej några sådana ok kommer det nog inte att bli.

15" är lite retro :wink:
Skämt åsido, bilen är enbart till för att ha roligt, varvrekord är underordnat. Dessutom är det rätt trångt i hjulhusen fram på 924 karossen.

Hade jag byggt på min S2:a hade jag nog kopierat din lösning och satsat på 9*17 fälgar med 255 däck fram.

Har provat min bil med 17" och 15" på bana och 15" är sjukt mycket roligare, dels för att jag har mindre diameter på 15" hjulen, dels för att spårvidden blir 5 cm bredare och också för att hjulen väger så mycket mindre än mina 17":are.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#7 Post by Janne J »

Cédric wrote:Hmm, när mina bromsar har varit perfekt luftade så tycker jag känslan är riktigt bra efter några inbromsningar. Väl så bra som den 944s2 räserbil jag provat, om man nu ska jämföra kusiner med varandra, vilket även syns i bromssträckan i loggarna. Men man gör som man vill :).

15" är najs, tycker min bil är mycket trevligare med kakskärarna 15" jämfört med blyklumparna D90. Men däcksutbudet och priserna i 15" är inte som förr..
Man kan diskutera nödvändigheten i en uppgradering, bilen fungerade bra på Knutstorp med Pagidbeläggen men jag vill gärna se på vilka möjligheter som finns.
En tjockare skiva tillsammans med ett bra ok med större beläggyta ökar marginalerna och helst också känslan av att kunna modulera bromskraften.

15" är kul, har kanske en omgång telefonisar på gång i 7*15 Et23, samma som mina Fuchs, så man kan ha en omgång till vardagsdäck och en till R-däck.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#8 Post by balansaxel »

Det går utmärkt att köra 15" telefon och Fuchs på 944 turbo bromsar.
Jag har haft det på 2 av mina 951 -86 (inte M030 som kom senare, d e för stora)

På en lätt bil är dom riktigt härliga med bra belägg...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#9 Post by Janne J »

balansaxel wrote:Det går utmärkt att köra 15" telefon och Fuchs på 944 turbo bromsar.
Jag har haft det på 2 av mina 951 -86 (inte M030 som kom senare, d e för stora)

På en lätt bil är dom riktigt härliga med bra belägg...
Jag köpte en omgång bromsar från en 86 turbo i hopp om att kunna montera dem utan alltför mycket ombyggnationer och att kunna använda mina Fuchsfälgar.
Bak gick det hyggligt, lite distanser och en spacer så hade det nog funkat.
Fram hade skivan en annan offset vilket gjorde att styrarmarna tog i och för att lösa detta hade jag behövt 951 spindlar och då hade mina coilover inte passat, och kan man köra 951 spindlar tillsammans med plåtbärarmar.....det tog helt enkelt med sig för mycket ombygge för att jag skulle gå vidare så jag sålde turbobromsarna.

Nu står jag och vacklar mellan att behålla original eller att gå på 911 skivorna tillsammans med något Brembo ok från någon annan bil. För detta krävs det att kolvytan är rimlig, att det finns raciga belägg att tillgå och att ok och skiva får plats i en 15" fälg.
Jag har hittat en möjlig donator där oket har radiell montering men har inte fått tag på måtten, kolvytan stämmer och det finns gott om belägg.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#10 Post by balansaxel »

Jag bygger med 951 spindel och plåtbärarm, dock måste
man ha justerbara topplagringar då vinkeln är annorlunda på fjäderbensinfästningen på bilar med lång bärarm.
-86 ans spindel bör således passa rakt av då denna har kort bärarm.
Unik för det året.
-86 951 har mycket delar som bara fanns på den bilen.

Kanske billigare med volvospåret...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#11 Post by Janne J »

Volvospåret är nog det billigaste men.....ska jag lägga tid och pengar så vill jag nog lägga ribban lite högre :wink:

Jag är tacksam för din input, bra med någon som har testat 15" över lite större bromsar :#cheers:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#12 Post by chrix »

Jag har org skivor från 944 82a, Wilwood Superlite OK och kör med 15" telefoner.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#13 Post by Janne J »

chrix wrote:Jag har org skivor från 944 82a, Wilwood Superlite OK och kör med 15" telefoner.
Jag har tittat på Wilwood, det finns rätt mycket att välja på i deras sortiment. Hur upplever du dina bromsar?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#14 Post by chrix »

Trögtrampade utan servo.
Inte jättebra bett, men det beror väl på vad man har för belägg.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Resonemang bromsar 924S/931

#15 Post by Janne J »

chrix wrote:Trögtrampade utan servo.
Inte jättebra bett, men det beror väl på vad man har för belägg.
Kan man få se några bilder hur det ser ut?
Är det radiell eller axiell montering?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users