Olja till S2?
-
- S2-Poster
- Posts: 300
- Joined: 2013-06-03 12:41:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Alingsås
- Contact:
Olja till S2?
Skall serva 944:an i vinter.
Vad har ni för erfarenheter av oljor?
Har ingen bok till min bil så vet inte vad Porsche rekomenderar.
Både motor och låda skall servas och bilen körs på Bana och inte på Vintern.
Vad har ni för erfarenheter av oljor?
Har ingen bok till min bil så vet inte vad Porsche rekomenderar.
Både motor och låda skall servas och bilen körs på Bana och inte på Vintern.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Olja till S2?
Castrol Edge (i dess olika varianter) har jag mest kört på och gillat.
Håller lite bättre tryck när det är riktigt varmt.
Jag har köpt på:
http://www.levoil.de/epages/62903875.sf ... Products/7" onclick="window.open(this.href);return false;
Håller lite bättre tryck när det är riktigt varmt.
Jag har köpt på:
http://www.levoil.de/epages/62903875.sf ... Products/7" onclick="window.open(this.href);return false;
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Olja till S2?
Köp den dyraste!
Eller Biltemas...
Om du bara väntar en liten stund till så kommer det dyka upp någon som vet en som fyller "insert valfri märkesolja" på Biltemas dunkar.
Den där killen har många kompisar och släktingar. På de flesta Svenska motorforum där olja diskuteras så är det någon som känner alt. är kusin eller brylling till honom.
Peugeotklubben:
Biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja. Firman ligger i kristinehamn (!) i allafall och dom packar spolarvätska.bromsvätska. motorolja mm
Autopower:
"jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema"
"Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet "
lazzat.se, olja till Pontiac:
"Jag har en kompis som har jobbat i oljahamnen i Nynäshamn. Han tappade upp oljor på plastdunkar..."
Audi club Schweden:
"En kompis har jobbat på oljeterminalen i nynäshamn där man tappar upp olja. Biltema och Statoil är precis SAMMA olja..."
På raggarportalen har man en uppfattning men ingen kompis:
"Biltema tar sin olja från Q8 och Mobil vad jag kunnat utforska och dom har INTE skitoljor."
Nu ska jag fixa popcorn och se hur den här tråden utvecklar sig.
Eller Biltemas...
Om du bara väntar en liten stund till så kommer det dyka upp någon som vet en som fyller "insert valfri märkesolja" på Biltemas dunkar.
Den där killen har många kompisar och släktingar. På de flesta Svenska motorforum där olja diskuteras så är det någon som känner alt. är kusin eller brylling till honom.
Peugeotklubben:
Biltemas olja görs av statoil. har en kompis som jobbat med att paketera den så det är nog inte så dålig olja. Firman ligger i kristinehamn (!) i allafall och dom packar spolarvätska.bromsvätska. motorolja mm
Autopower:
"jag har en kompis som har en kusin vars brorsa jobbar på Biltema"
"Har hört på omvägar av en kompis som varit i fabriken att det stod fullt med biltema-dunkar på produktionsbandet "
lazzat.se, olja till Pontiac:
"Jag har en kompis som har jobbat i oljahamnen i Nynäshamn. Han tappade upp oljor på plastdunkar..."
Audi club Schweden:
"En kompis har jobbat på oljeterminalen i nynäshamn där man tappar upp olja. Biltema och Statoil är precis SAMMA olja..."
På raggarportalen har man en uppfattning men ingen kompis:
"Biltema tar sin olja från Q8 och Mobil vad jag kunnat utforska och dom har INTE skitoljor."
Nu ska jag fixa popcorn och se hur den här tråden utvecklar sig.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Olja till S2?
Om det snackas märken så brukar vi låsa tråden då det ofta slutar med oenighet... Det ger ju ingenting eftersom alla har sina åsikter och handlar utifrån sin plånbok. Däremot kan vi diskutera viskositet och oljans andra egenskaper. 
Jag har förresten varit i Nynäshamn flera gånger och dessutom använt Biltemas olja i många tusen mil och flera olika bilar. Borde ju ge mig lite kred iaf!
Sen måste jag också flika in... det finns en sökfunktion på forumet.

Jag har förresten varit i Nynäshamn flera gånger och dessutom använt Biltemas olja i många tusen mil och flera olika bilar. Borde ju ge mig lite kred iaf!

Sen måste jag också flika in... det finns en sökfunktion på forumet.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Olja till S2?
Följande ledare publicerade jag 2008 och den funkar idag också tycker jag.....
Väloljat åsiktsmaskineri
Få saker engagerar bil- och fordonsintresserade så mycket som frågan kring vilken motorolja man ska använda. Jag har sett ägarforum på nätet som till och med ”förbjudit” diskussioner om oljor eftersom dessa så gott som undantagslöst spårar ur, något som kan ta sig uttryck i rent sanslösa överdrifter och till och med personangrepp.
Vid ett besök på ett sådant forum så hittade jag ett mycket underhållande inlägg som får betraktas som något av ett guldkorn. Upphovsmannen är okänd och jag har utelämnat namnen på några tillverkare för att ingen ska känna sig utpekad, men i övrigt kommer här texten i originalskick. Hoppas ni finner den lika rolig som jag:
Självklart ska du använda så dyr olja som möjligt!
Ju dyrare, desto bättre. Glöm inte bort att oljeflaskan måste vara märkt med ett känt tillverkarnamn och vara av en typ där ordet ”super” ingår. I annat fall kan det röra sig om helt fel olja och oljelampan på instrumentpanelen kommer då att tändas. Detta har hänt många av mina vänner som chansat med felaktiga oljeförpackningar.
Man får vad man betalar för. Kostar en olja 500 kr/liter så ska du givetvis välja den istället för en som bara kostar 100 kr/liter. Varuhusoljor ska du bara inte tänka på. Häller du sådan i motorn så skär den ihop direkt, precis vad som hände en kompis till en kompis.
Ofta förstörs motorn så snabbt att du inte ens behöver vrida om tändningsnyckeln. De här oljorna innehåller nämligen en speciell tillsats som gör att motorns rörliga metalldelar förenar sig, ungefär samma princip som svetsning. Ingen som någonsin hällt sådan olja i sin bil har kommit ostraffad undan med det det. Det är därför de har så många dunkar i varuhusen, ingen vågar köpa oljan.
Enligt en undersökning som tre stora oljefabrikanter tillsammans genomfört visade det sig att olja som säljs för under 60 dollar per gallon härdar på ungefär två månader och lägger sig som margarin i motorns kanaler.
Nej, bättre är då att satsa på något som oljefabrikanterna rekommenderar. De vet vad som är bäst för din bil och har såvitt man vet aldrig försökt lura eller skörta upp någon bilägare. Visst känns det bättre att vara på den säkra sidan?
Observera att allt ovanstående var lögn. Men ändå inte alltför olikt de uppfattningar om motoroljor som man då och då hör om eller läser, eller hur?
Efter detta klargörande avslutar den okände inläggskrivaren med att konstatera att han utan minsta mankemeng konsekvent hällt marknadens billigaste oljor i alla sina bilar sedan mitten av 80-talet.
För att inte riskera att starta några nya diskussioner av ovanstående typ vill jag klargöra att jag och U & D inte tar ställning i frågan om vilka oljor eller leverantörer som är bäst. Att jag finner ovanstående inlägg underhållande, det är däremot en åsikt jag står för, fullt ut….
Peter Olofsson
Väloljat åsiktsmaskineri
Få saker engagerar bil- och fordonsintresserade så mycket som frågan kring vilken motorolja man ska använda. Jag har sett ägarforum på nätet som till och med ”förbjudit” diskussioner om oljor eftersom dessa så gott som undantagslöst spårar ur, något som kan ta sig uttryck i rent sanslösa överdrifter och till och med personangrepp.
Vid ett besök på ett sådant forum så hittade jag ett mycket underhållande inlägg som får betraktas som något av ett guldkorn. Upphovsmannen är okänd och jag har utelämnat namnen på några tillverkare för att ingen ska känna sig utpekad, men i övrigt kommer här texten i originalskick. Hoppas ni finner den lika rolig som jag:
Självklart ska du använda så dyr olja som möjligt!
Ju dyrare, desto bättre. Glöm inte bort att oljeflaskan måste vara märkt med ett känt tillverkarnamn och vara av en typ där ordet ”super” ingår. I annat fall kan det röra sig om helt fel olja och oljelampan på instrumentpanelen kommer då att tändas. Detta har hänt många av mina vänner som chansat med felaktiga oljeförpackningar.
Man får vad man betalar för. Kostar en olja 500 kr/liter så ska du givetvis välja den istället för en som bara kostar 100 kr/liter. Varuhusoljor ska du bara inte tänka på. Häller du sådan i motorn så skär den ihop direkt, precis vad som hände en kompis till en kompis.
Ofta förstörs motorn så snabbt att du inte ens behöver vrida om tändningsnyckeln. De här oljorna innehåller nämligen en speciell tillsats som gör att motorns rörliga metalldelar förenar sig, ungefär samma princip som svetsning. Ingen som någonsin hällt sådan olja i sin bil har kommit ostraffad undan med det det. Det är därför de har så många dunkar i varuhusen, ingen vågar köpa oljan.
Enligt en undersökning som tre stora oljefabrikanter tillsammans genomfört visade det sig att olja som säljs för under 60 dollar per gallon härdar på ungefär två månader och lägger sig som margarin i motorns kanaler.
Nej, bättre är då att satsa på något som oljefabrikanterna rekommenderar. De vet vad som är bäst för din bil och har såvitt man vet aldrig försökt lura eller skörta upp någon bilägare. Visst känns det bättre att vara på den säkra sidan?
Observera att allt ovanstående var lögn. Men ändå inte alltför olikt de uppfattningar om motoroljor som man då och då hör om eller läser, eller hur?
Efter detta klargörande avslutar den okände inläggskrivaren med att konstatera att han utan minsta mankemeng konsekvent hällt marknadens billigaste oljor i alla sina bilar sedan mitten av 80-talet.
För att inte riskera att starta några nya diskussioner av ovanstående typ vill jag klargöra att jag och U & D inte tar ställning i frågan om vilka oljor eller leverantörer som är bäst. Att jag finner ovanstående inlägg underhållande, det är däremot en åsikt jag står för, fullt ut….
Peter Olofsson
-
- S2-Poster
- Posts: 300
- Joined: 2013-06-03 12:41:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Alingsås
- Contact:
Re: Olja till S2?
Stämmer det att porsche rekomenderar 10w 40 ?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Olja till S2?
Det låter som en lämplig viskositet för normal gatkörning.chrix wrote:Stämmer det att porsche rekomenderar 10w 40 ?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Olja till S2?
Här kommer foton ur en bruksanvisning till en S2-90:
Välj den viskositet som passar till den temperatur som bilen kommer att användas i
Här är kvalitetskraven:
Beskrivning av klasserna: ( kopierat från Mobils hemsida )
SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG ja SH: Används inte längre.
SE:Typiskt krav för bensinmotorer av årsmodell 1972-1980.
SF: Typiskt krav för bensinmotorer av årsmodell 1980-1988.
SG: Kräver bättre egenskaper vad gäller slitage, renhet, sotbildning och livslängd än tidigare klassningar. Från och med 1989 kvalitetskrav i många bilar.
SH: Motorer från 1996 och äldre. Motortest och gränser samma som i SG-klassen, men mycket strikt definierade och övervakade testmetoder gör den betydligt mer krävande.
SJ: Motorer från 2001 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SH-klassen, men med krav på lägre avdunstning och lägre fosforhalt.
SL: Motorer från 2004 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SJ-klassen, men med hårdare krav vad gäller avlagringar på grund av höga temperaturer och på lägre bensinförbrukning.
SM: Kvalitetsklass som började användas 2004. För alla motorer som är i bruk. I denna klassificering har oljeförsurnings-, förbruknings- och fällningsförebyggande egenskaper förbättrats, liksom prestanda vid låga temperaturer samt bränsleekonomin. Vissa oljor i klassificeringen kan även uppfylla det senaste ILSAC GF-kravet på bränslebesparing. I bensinmotorer kan man alltid använda olja av högre kvalitet än den som tillverkaren rekommenderar. Det är självklart att det för äldre motorer inte har krävts kvalitetsklasser som inte har tillkommit förrän senare. Det finns bara fördelar med att använda en modern olja av bättre kvalitet.
Välj den viskositet som passar till den temperatur som bilen kommer att användas i
Här är kvalitetskraven:
Beskrivning av klasserna: ( kopierat från Mobils hemsida )
SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG ja SH: Används inte längre.
SE:Typiskt krav för bensinmotorer av årsmodell 1972-1980.
SF: Typiskt krav för bensinmotorer av årsmodell 1980-1988.
SG: Kräver bättre egenskaper vad gäller slitage, renhet, sotbildning och livslängd än tidigare klassningar. Från och med 1989 kvalitetskrav i många bilar.
SH: Motorer från 1996 och äldre. Motortest och gränser samma som i SG-klassen, men mycket strikt definierade och övervakade testmetoder gör den betydligt mer krävande.
SJ: Motorer från 2001 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SH-klassen, men med krav på lägre avdunstning och lägre fosforhalt.
SL: Motorer från 2004 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SJ-klassen, men med hårdare krav vad gäller avlagringar på grund av höga temperaturer och på lägre bensinförbrukning.
SM: Kvalitetsklass som började användas 2004. För alla motorer som är i bruk. I denna klassificering har oljeförsurnings-, förbruknings- och fällningsförebyggande egenskaper förbättrats, liksom prestanda vid låga temperaturer samt bränsleekonomin. Vissa oljor i klassificeringen kan även uppfylla det senaste ILSAC GF-kravet på bränslebesparing. I bensinmotorer kan man alltid använda olja av högre kvalitet än den som tillverkaren rekommenderar. Det är självklart att det för äldre motorer inte har krävts kvalitetsklasser som inte har tillkommit förrän senare. Det finns bara fördelar med att använda en modern olja av bättre kvalitet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Olja till S2?
Hej,
Klassningarna som Janne (?) visar på är ny och intressant information för mig. Annars tänker jag på viskositet och att jag ska ha råd att byta olja i motorn ofta. Vid bankörning tror jag att det är viktigt att byta olja betydligt oftare, oljan luktar efter ett par dagar på bana nästan lika mycket bensin oljan från min gamla Volvo. Vad som är lagom bytesintervall i banmil räknat vet jag inte. Jag gissar på någonstans mellan 50 och 100 mil, men jag skulle gärna höra andras input här.
När det gäller växellådsolja så är min surt förvärvade erfarenhet att man ska vara noga med sitt val. Det är flera egenskaper som ska tillgodoses här, minst två. Smörjande och en viss strävhet för synkningarna. I mitt fall gjorde byte av olja att synkningarna blev dåliga (både skrapade och syntes ett gyllene skimmer på ytan av den bytta oljan) och vid nytt byte till annan olja blev synkningarna som nya. Sen är jag lite tveksam till om den nya oljan är tjock nog för att ta upp de krafter som påverkar komponenterna (se där en tredje funktion) i lådan. I mitt fall bytte jag till Redline MT-90 (då synkningarna blev bra). Obs! Jag är inte säker på att den oljan är bra/tjock nog för lådan i övrigt.
/Staffan
Klassningarna som Janne (?) visar på är ny och intressant information för mig. Annars tänker jag på viskositet och att jag ska ha råd att byta olja i motorn ofta. Vid bankörning tror jag att det är viktigt att byta olja betydligt oftare, oljan luktar efter ett par dagar på bana nästan lika mycket bensin oljan från min gamla Volvo. Vad som är lagom bytesintervall i banmil räknat vet jag inte. Jag gissar på någonstans mellan 50 och 100 mil, men jag skulle gärna höra andras input här.
När det gäller växellådsolja så är min surt förvärvade erfarenhet att man ska vara noga med sitt val. Det är flera egenskaper som ska tillgodoses här, minst två. Smörjande och en viss strävhet för synkningarna. I mitt fall gjorde byte av olja att synkningarna blev dåliga (både skrapade och syntes ett gyllene skimmer på ytan av den bytta oljan) och vid nytt byte till annan olja blev synkningarna som nya. Sen är jag lite tveksam till om den nya oljan är tjock nog för att ta upp de krafter som påverkar komponenterna (se där en tredje funktion) i lådan. I mitt fall bytte jag till Redline MT-90 (då synkningarna blev bra). Obs! Jag är inte säker på att den oljan är bra/tjock nog för lådan i övrigt.
/Staffan
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Olja till S2?
Personligen bryr jag mig i stort sett bara om vilken viskositet det är, det är svårt att hitta någon olja med sämre klassning än den Porsche har specificerat.
Just nu kör jag Kendall mineralolja 20W-50 i 924S2 och i 911:an. 944S2:an ska få Castrol GTX 15W-50 vid nästa oljebyte. Prisvärda oljor med snygga dunkar
Ingen av mina bilar körs vid -10º eller kallare så jag tycker 20W-50 passar mina behov.
Just nu kör jag Kendall mineralolja 20W-50 i 924S2 och i 911:an. 944S2:an ska få Castrol GTX 15W-50 vid nästa oljebyte. Prisvärda oljor med snygga dunkar


Ingen av mina bilar körs vid -10º eller kallare så jag tycker 20W-50 passar mina behov.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
Who is online
Users browsing this forum: No registered users