Vi är strax färdiga med renoveringen av en 924 motor samt bytt koppling.
Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.
Vi vill lossa på så lite som möjligt

Jag skulle ta bort sprängkåpan och sätta den på motorn. Blir lättare så. Jag har bara erfarenhet av motorlyft i 931 men då har man iaf 1dm tillgodo att mecka på, alltså att man bara då sätter fast sprängkåpan i transaxelröret.Tanso wrote:Hej!
Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.
Hmm men hur ska man komma åt de 4 bultarna som sitter mellan sprängkåpan och röret? Det känns nästan helt omöjligt!Harpin wrote:Jag skulle ta bort sprängkåpan och sätta den på motorn. Blir lättare så. Jag har bara erfarenhet av motorlyft i 931 men då har man iaf 1dm tillgodo att mecka på, alltså att man bara då sätter fast sprängkåpan i transaxelröret.Tanso wrote:Hej!
Tack för ditt utförliga svar och goda tips!QV_ wrote:Svepet (inte sprängkåpa för den håller inte om svänghjulet lossnar) är inte det största bekymret om man vill lossa lite.
Om du får in motorn utan att lossa på framvagnen så blir jag förvånad.
Så framvagn separerad från styrstång måste sänkas ner och då åker man nog på att lossa inre fästena på bärarmarna också.
Kom ihåg att lägga dit kopplingsvajern innan ni drar fast vänster motorfäste. Det gjorde inte jag och då måste fäster bort igen.
Se till att skruva dit de nya tändstiften innan ni lägger i motorn.
Haynes rekomenderar en kloss för att hålla transaxeln uppe.
Man behöver inte röra växellådan bak men jag skulle nog plocka bort kylaren fram också.
Svepet i bilen eller på motorn är nog en smaksak. Har för mig att jag lossade motorn med svepet på motorn när jag lyfte ur den ur 924 na men på andra märken brukar låta svepet vara kvar.
/Janne
Perfekt! Nu känns det mycket enklare när vi vet att vi inte behöver röra bakvagnen.Cédric wrote:Har gjort det några gånger, alltid med sprängkåpa på. Dock får man ta ur kylaren och sänka ner framvagnsbalken. Men inte lossa lådan.
Users browsing this forum: No registered users