Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#1 Post by Tanso »

Hej!

Vi är strax färdiga med renoveringen av en 924 motor samt bytt koppling.

Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.

Vi vill lossa på så lite som möjligt :)

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#2 Post by Harpin »

Tanso wrote:Hej!

Vi är strax färdiga med renoveringen av en 924 motor samt bytt koppling.

Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.

Vi vill lossa på så lite som möjligt :)
Jag skulle ta bort sprängkåpan och sätta den på motorn. Blir lättare så. Jag har bara erfarenhet av motorlyft i 931 men då har man iaf 1dm tillgodo att mecka på, alltså att man bara då sätter fast sprängkåpan i transaxelröret.

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#3 Post by Tanso »

Harpin wrote:
Tanso wrote:Hej!

Vi är strax färdiga med renoveringen av en 924 motor samt bytt koppling.

Måste vi lossa på den 5 växlade lådan och dra bak hela axeln för att lyfta i motorn? Sprängkåpan sitter kvar på bilen.

Vi vill lossa på så lite som möjligt :)
Jag skulle ta bort sprängkåpan och sätta den på motorn. Blir lättare så. Jag har bara erfarenhet av motorlyft i 931 men då har man iaf 1dm tillgodo att mecka på, alltså att man bara då sätter fast sprängkåpan i transaxelröret.
Hmm men hur ska man komma åt de 4 bultarna som sitter mellan sprängkåpan och röret? Det känns nästan helt omöjligt!

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#4 Post by QV_ »

Svepet (inte sprängkåpa för den håller inte om svänghjulet lossnar :mrgreen: ) är inte det största bekymret om man vill lossa lite.

Om du får in motorn utan att lossa på framvagnen så blir jag förvånad.
Så framvagn separerad från styrstång måste sänkas ner och då åker man nog på att lossa inre fästena på bärarmarna också.

Kom ihåg att lägga dit kopplingsvajern innan ni drar fast vänster motorfäste. Det gjorde inte jag och då måste fäster bort igen.

Se till att skruva dit de nya tändstiften innan ni lägger i motorn.

Haynes rekomenderar en kloss för att hålla transaxeln uppe.
Man behöver inte röra växellådan bak men jag skulle nog plocka bort kylaren fram också.
Svepet i bilen eller på motorn är nog en smaksak. Har för mig att jag lossade motorn med svepet på motorn när jag lyfte ur den ur 924 na men på andra märken brukar låta svepet vara kvar.

/Janne

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#5 Post by Cédric »

Har gjort det några gånger, alltid med sprängkåpa på. Dock får man ta ur kylaren och sänka ner framvagnsbalken. Men inte lossa lådan.

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#6 Post by Tanso »

QV_ wrote:Svepet (inte sprängkåpa för den håller inte om svänghjulet lossnar :mrgreen: ) är inte det största bekymret om man vill lossa lite.

Om du får in motorn utan att lossa på framvagnen så blir jag förvånad.
Så framvagn separerad från styrstång måste sänkas ner och då åker man nog på att lossa inre fästena på bärarmarna också.

Kom ihåg att lägga dit kopplingsvajern innan ni drar fast vänster motorfäste. Det gjorde inte jag och då måste fäster bort igen.

Se till att skruva dit de nya tändstiften innan ni lägger i motorn.

Haynes rekomenderar en kloss för att hålla transaxeln uppe.
Man behöver inte röra växellådan bak men jag skulle nog plocka bort kylaren fram också.
Svepet i bilen eller på motorn är nog en smaksak. Har för mig att jag lossade motorn med svepet på motorn när jag lyfte ur den ur 924 na men på andra märken brukar låta svepet vara kvar.

/Janne
Tack för ditt utförliga svar och goda tips!

Bärarmarna, balken och kylaren är redan nedmonterat. Då slipper vi alltså montera ner växellådan :D
Cédric wrote:Har gjort det några gånger, alltid med sprängkåpa på. Dock får man ta ur kylaren och sänka ner framvagnsbalken. Men inte lossa lådan.
Perfekt! Nu känns det mycket enklare när vi vet att vi inte behöver röra bakvagnen.

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#7 Post by Thörn »

Jag monterade in min motor i min 924a för några veckor sedan och jag rekomenderar verkligen att du har svepet monterat på motorn när du lyfter i allt.

Dom 4 bultarna som fäster svepet i kardantunneln är inte så svåra att komma åt när man har fått på motorn på drivaxeln men innan man hissar upp motorn i motorfästerna om du förstår vad jag menar.

Lycka till

Thörn
S-Poster
Posts: 118
Joined: 2013-10-27 22:44:28
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331
Årsmodell: 1980
Location: Bräkne-Hoby
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#8 Post by Thörn »

2000019063.jpg
Denna från biltema är guld värd för dom 4 bultarna som är lite svåra att nå med ett vanligt spärrskaft.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#9 Post by Freddie_81 »

Fungerar även bra med en sats korta ringnycklar och då 17mm som det väl är. Jag har en sats korta ringnycklar som användes flitigt när jag mejade 944 nyligen..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Lyfta i motor utan att lossa växellådan på en 924 na.

#10 Post by QV_ »

Det är av denna anledning jag använder blocknycklar från Biltema (de med 10 års garanti) om de är för långa så kommer vrålapan fram och så har man en kort. Behöver man vinkel eller bannanform så går det att ordna med gasen. Mekandet skall inte störas av felaktiga verktyg när det är lätt åtgärdat och råmaterialet är billigt.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]