Hej,
Jag kommer upp någonstans i mitten på den undre tredjedelen på tempmätaren vid körning. Någon enstaka gång vid stillastående halkar den upp över det första strecket. Är tempen för låg ? Någon som har någon erfarenhet ?
Vattentemp
- Jocke
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2004-05-26 11:10:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Gråbo
- Contact:
Vattentemp
Joachim Ågren
944 S2 Cab -91
944 S2 Cab -91
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
På min 944 NA -83 så är tempen låg när man kör "fort" och medel när man kör lugnt eller står stilla. Så har det alltid vart och jag har antagit att det är rätt normalt då allt funkar och låter precis som det ska.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2005-03-09 15:11:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
samma
Jag har likadant "problem" som du verkar ha på din bil. Känns inte riktigt att tempen skall ligga så lågt på mätaren. Tänkte byta ut givaren men har inte hunnit det ännu.
Men det kanske är vanligt att den ligger så lågt, vad vet jag. Hoppas nån mer "kunnig" i detta ärende konstaterar att det ska vara så lågt så slipper jag börja byta saker
Men det kanske är vanligt att den ligger så lågt, vad vet jag. Hoppas nån mer "kunnig" i detta ärende konstaterar att det ska vara så lågt så slipper jag börja byta saker

- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Re: samma
Av att bedöma i denna tråden så händer detta fenomen för samtliga, så jag antar helt enkelt att det ska vara så dåtpez1 wrote:Jag har likadant "problem" som du verkar ha på din bil. Känns inte riktigt att tempen skall ligga så lågt på mätaren. Tänkte byta ut givaren men har inte hunnit det ännu.
Men det kanske är vanligt att den ligger så lågt, vad vet jag. Hoppas nån mer "kunnig" i detta ärende konstaterar att det ska vara så lågt så slipper jag börja byta saker

The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Jag var länge av uppfattningen att min givare hade lämnat in eftersom mätaren höll sig ganska konstant vid strecket under mittenstrecket och rörde sig uppåt i köer och liknande. Hursomhelst lämnade jag in bilen för kylarbyte för ett par månader sedan och då passade jag även på att byta termostaten. Efter detta har nålen hållt sig på mittenstrecket för att ibland gå upp på det övre strecket, då fläkten startar.
Så, mitt tips är att bege sig till närmaste kylarspecialist (Hstd kylarservice rekommenderas varmt) och be dem mäta upp temperaturen i termostathuset med sin utrustning. Då får man snabbt svar på om det är läge att byta termostaten.
Så, mitt tips är att bege sig till närmaste kylarspecialist (Hstd kylarservice rekommenderas varmt) och be dem mäta upp temperaturen i termostathuset med sin utrustning. Då får man snabbt svar på om det är läge att byta termostaten.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Eftersom det är en 85b panel som Jocke har så är det lite svårt att jämföra med de tidiga panelerna.
Nålen skall i alla fall ligga på det första strecket eller strax över (c:a kl 8 ) vid normal körning.
Vid varmare körning som vid köbildning eller tung högerfot går den upp till det övre strecket (c:a kl 10).
Fläktarna startar vid det övre strecket och är igång tills tempen är nere på det nedre igen.
Jag pratar alltså inte om bottenläget eller toppläget utan de två strecken som är i mitten.
Om din inte kommer upp till det nedersta av de två strecken går den alldeles för kall.
Troligtvis är det i så fall termostaten (den kan man lätt kolla själv om man får loss den).
Den kostar inte många kronor.
Nålen skall i alla fall ligga på det första strecket eller strax över (c:a kl 8 ) vid normal körning.
Vid varmare körning som vid köbildning eller tung högerfot går den upp till det övre strecket (c:a kl 10).
Fläktarna startar vid det övre strecket och är igång tills tempen är nere på det nedre igen.
Jag pratar alltså inte om bottenläget eller toppläget utan de två strecken som är i mitten.
Om din inte kommer upp till det nedersta av de två strecken går den alldeles för kall.
Troligtvis är det i så fall termostaten (den kan man lätt kolla själv om man får loss den).
Den kostar inte många kronor.
PCS#8968
Who is online
Users browsing this forum: No registered users