Vattentemp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jocke
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2004-05-26 11:10:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gråbo
Contact:

Vattentemp

#1 Post by Jocke »

Hej,

Jag kommer upp någonstans i mitten på den undre tredjedelen på tempmätaren vid körning. Någon enstaka gång vid stillastående halkar den upp över det första strecket. Är tempen för låg ? Någon som har någon erfarenhet ?
Joachim Ågren
944 S2 Cab -91

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#2 Post by skillz »

På min 944 NA -83 så är tempen låg när man kör "fort" och medel när man kör lugnt eller står stilla. Så har det alltid vart och jag har antagit att det är rätt normalt då allt funkar och låter precis som det ska.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

På min -83:a står mätaren på mittenstrecket när man kör "normalt", står man i kö ökar den tills fläkten startar och tvingar ner den igen. Det betecknar jag som normalt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

tpez1
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2005-03-09 15:11:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

samma

#4 Post by tpez1 »

Jag har likadant "problem" som du verkar ha på din bil. Känns inte riktigt att tempen skall ligga så lågt på mätaren. Tänkte byta ut givaren men har inte hunnit det ännu.

Men det kanske är vanligt att den ligger så lågt, vad vet jag. Hoppas nån mer "kunnig" i detta ärende konstaterar att det ska vara så lågt så slipper jag börja byta saker :lol:

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Re: samma

#5 Post by skillz »

tpez1 wrote:Jag har likadant "problem" som du verkar ha på din bil. Känns inte riktigt att tempen skall ligga så lågt på mätaren. Tänkte byta ut givaren men har inte hunnit det ännu.

Men det kanske är vanligt att den ligger så lågt, vad vet jag. Hoppas nån mer "kunnig" i detta ärende konstaterar att det ska vara så lågt så slipper jag börja byta saker :lol:
Av att bedöma i denna tråden så händer detta fenomen för samtliga, så jag antar helt enkelt att det ska vara så då :)
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Nja, jag skulle inte vilja säga att min beskrivning stämmer med de andra.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Anton N »

Jag var länge av uppfattningen att min givare hade lämnat in eftersom mätaren höll sig ganska konstant vid strecket under mittenstrecket och rörde sig uppåt i köer och liknande. Hursomhelst lämnade jag in bilen för kylarbyte för ett par månader sedan och då passade jag även på att byta termostaten. Efter detta har nålen hållt sig på mittenstrecket för att ibland gå upp på det övre strecket, då fläkten startar.

Så, mitt tips är att bege sig till närmaste kylarspecialist (Hstd kylarservice rekommenderas varmt) och be dem mäta upp temperaturen i termostathuset med sin utrustning. Då får man snabbt svar på om det är läge att byta termostaten.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Indischrot »

Eftersom det är en 85b panel som Jocke har så är det lite svårt att jämföra med de tidiga panelerna.

Nålen skall i alla fall ligga på det första strecket eller strax över (c:a kl 8 ) vid normal körning.
Vid varmare körning som vid köbildning eller tung högerfot går den upp till det övre strecket (c:a kl 10).
Fläktarna startar vid det övre strecket och är igång tills tempen är nere på det nedre igen.

Jag pratar alltså inte om bottenläget eller toppläget utan de två strecken som är i mitten.

Om din inte kommer upp till det nedersta av de två strecken går den alldeles för kall.
Troligtvis är det i så fall termostaten (den kan man lätt kolla själv om man får loss den).
Den kostar inte många kronor.
PCS#8968

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users