Ska beställa kam- och balansaxelrem till en 944 -84 och undrar om man alltid byter spännrullar och löphjul samtidigt eller om det går att avgöra skicket på dem?
Undrar även om man alltid har den gamla vattenpumpen på en tidig bil, eller kan en nyare pump ha monterats på en tidig motor? Hur ser man då skillnad på de olika vattenpumparna?
Detta känns som grundläggande frågor som borde avhandlats här tidigare, men jag hittar ingen info om det.
Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
Rullar skulle jag rekommendera att alltid byta vid rembyte. Skulle ett lager på någon rulle ge sig under tiden så måste ju allt rivas igen. På nyare pumpar brukar det finnas en utgång/blindgångare för kylning till turbo i framkant på den stora utgången från pumpen. Sen kan det skilja på infästning av termostaten..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
Kan ju såklart sitta en nyare pump på redan men troligtvis sitter en modell äldre..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
Rullar och hjul byter man efter körsträcka, remmar efter körsträcka eller kalendertid vilket som kommer först.
Går bilen några hundra mil om året kanske det är lagom att byta hjul varannan gång.
Har bilen i ett extremfall stått parkerad sedan förra bytet låter jag de praktiskt taget nya rullarna sitta kvar men gummit i remmarna kan vara tätt torrt om de är 20 år gamla.
Går bilen några hundra mil om året kanske det är lagom att byta hjul varannan gång.
Har bilen i ett extremfall stått parkerad sedan förra bytet låter jag de praktiskt taget nya rullarna sitta kvar men gummit i remmarna kan vara tätt torrt om de är 20 år gamla.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
Tack för svar, bilen har inte gått så mycket sen förra bytet, men å andra sidan så verkar inte spännarna blivit bytta förra gången, de är inte med på kvittot.
Händer det att dessa går sönder eller börjar de låta illa först? Själva jobbet i sig är väl inte så farligt, så om det behlver göras igen är det inte hela världen. Men vill inte riskera ett ras bara för stt spara 1500kr eller vad de kostar.
Angående pumpen hittade jag dessa länkar http://www.arnnworx.com/catalog/index.p ... &chapter=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarks-garage.com/pdf-manual/cool-07.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska se om jag hinner plocka bort och kolla imorgon.
Händer det att dessa går sönder eller börjar de låta illa först? Själva jobbet i sig är väl inte så farligt, så om det behlver göras igen är det inte hela världen. Men vill inte riskera ett ras bara för stt spara 1500kr eller vad de kostar.
Angående pumpen hittade jag dessa länkar http://www.arnnworx.com/catalog/index.p ... &chapter=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarks-garage.com/pdf-manual/cool-07.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska se om jag hinner plocka bort och kolla imorgon.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
Finns det tveksamheter om hur många gånger rullarna fått sitta kvar tycker jag du ska byta.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
Håller med fullt ut!Mattias 924 wrote:Finns det tveksamheter om hur många gånger rullarna fått sitta kvar tycker jag du ska byta.
Jag brukar rekommendera att byta rullar varannan gång eller omgående om historik om rullbyte saknas.
Varannan gång gäller självklart vid normal intervalls byte, dvs. inte om man byter i år och sedan blir tvungen att byta vattenpump nästa år.
Enligt Porsche/Verkstadshandbok rekommenderas byte av rem vart 8:e år eller 8.000 mil. Jag rekommenderar ingen att köra längre än 5 år eller 5.000 mil mellan bytena. Mao. byte av rullar var 10.000:e mil.
Anledningen till att jag inte anser att man bör köra längre än 5.000 mil/5 år är detta:
forum/viewtopic.php?f=3&t=29596" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen har jag även bytt remmar på bilar som gått 12.000 mil utan rembyte, men jag skulle aldrig rekommendera att köra så långt!
/ Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Byter man alltid spännrullar och löphjul vid rembyte?
Snurrade lite på ett av löphjulen och det lät rätt illa. Självklart ska det bytas eftersom jag inte vet skicket. Pumpen däremot får vara kvar för den byttes förra gången.
Verkar även ha lite oljeläckage från vevaxeln, så jag ska se över vad som krävs för att fixa det. Är det idé att byta packningarna på bakansaxlarna och kamaxeln också i förebyggande syfte?
Verkar även ha lite oljeläckage från vevaxeln, så jag ska se över vad som krävs för att fixa det. Är det idé att byta packningarna på bakansaxlarna och kamaxeln också i förebyggande syfte?
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]