Då har jag gett mig på ett ordentligt projekt för min del. Jag ska sprutlacka för första gången och då är det huv och tak som ska lackas.
Huven jag fick med som var hel och fin var svart och det är den jag tänker lacka. Huven som sitter på är helt okej men säljes förhoppningsvis till någon som inte är lika kräsen.
Först ut: slipning.
Slipandet av huven fick ske i vedboden pga väder och eftersom det ska byggas lackbox i garaget.
Körde med excenterslip och 400 papper först. Vart lite för strävt egentligen sa dom sen på lackfirman så jag bytte sen till 500.
Plus våtslipning med en specialfilt. Funkade riktigt bra tycker jag. Det lär vi se om inte annat
Förberedelse inför lackbox:
Primern pålagd.
Jag tycker det ser bra ut, eventuella ojämnheter ska förhoppningsvis försvinna med vårslipningen innan huvudlacken ska på. Hade först tänkt att köra primern med sprutan också men efter lite konsulterande på lackfirman sa de att jag lika väl kunde ta sprayburk till det, enklare tänkte jag eftersom jag var mer förtrogen med det. Hade dock varit bra med övning med lacksprutan innan riktiga lacken ska på direkt på första försöker.
Jag försöker dock få kläm på sprutan med lite förtunning i behållaren innan så man förstår hur det fungerar osv. Ska nog gå bra hoppas jag, innerligt
Hade lite motgång under gårdagen då primern tog slut tidigare än jag trodde plus att jag fick jaga kopplingar till vattenavskiljaren, fick tillslut tag på ett par men det passade inte visade det sig.. Sjukt segt men det är bara på't idag igen. Ikväll ska lacken på. Punkt slut.
Wish me luck.
/ Natanael