DME-historia med lyckligt slut!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Erik_Bj
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2010-07-14 15:01:34
Bilmodell: 944 N/A
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

DME-historia med lyckligt slut!

#1 Post by Erik_Bj »

Körde gamla 944-an med grabben till skolan i Mora (han är inte 18 än). Stopp på IKEA och ICA Maxi Mora - bilen är ny HELT fylld med möbler och matförråd.
Bilen dör plötsligt helt mitt på vägen - klockan är nu 21 på fredag kväll...

Efter snabb felsökning inser vi att det inte är helt enkelt att fixa. Vad gör man - det är 2km till lägenheten?

Tur #1
Vi står 5m från infarten till Bilmetro (VAG).

Tur #2
Just denna kväll har Bilmetro firmafest -fullt av glada medarbetare som gärna hjälper till. Vi rullar enkelt in bilen innanför grindarna - och får låna servicebilen. Snabb omlastning och fortsatt färd :D

Tur #3
Ett fantastiskt forum - 944Sverige. Snabbt sök leder misstankarna till DME-relä.

Tur #4
Johnnys guide: http://www.944mektips.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bekräftar väl misstankarna

Tur #5
Utzon har ju det mesta till våra bilar i lager. Hyfsat snabb leverans till Mora.

Efter reläbyte startar bilen direkt .
Verkar som om det gamla relät har suttit i sen bilen var ny...

Väl hemma kollar jag för säkerhets skull den andra 944an. (DME bytt samma år vi köpte den för fem år sedan)

Kanske skall man ha ett i reserv med sig?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: DME-historia med lyckligt slut!

#2 Post by Erol »

Eller så har men en trebent kabel med flatstift med i handskfacket, då går det att bygla och köra hem.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: DME-historia med lyckligt slut!

#3 Post by Tomcat1 »

Dessa DME-relä är av den sämre kvaliteten till våra 944or.

På 4 år så har två dme gått för mig.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users