Fixat!!! Bilen får för lite soppa!!! :(

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Fixat!!! Bilen får för lite soppa!!! :(

#1 Post by DLS »

Tog ut bilen idag efter att varit bortrest hela helgen.

Första svängen gick den bra men sen när jag startade den och skulle åka hem så blev den konstig precis vid en omkörning :(

Hade laddat ut den på 3:an o skickat i 4:an när den bara tappa all kraft, fick lägga i femman o smyga om med lite gas.

Väl om så provade jag att lägga i 4:an igen o trampa på men då fick jag se att min lambda mätare (lindsey racing) slog i botten på LEAN!!! :(

Det går bra att fis köra med den men så fort jag trampar på o den börjar ladda så far mätaren i botten o bilen går inge bra.

Har kollat upp DME relä:t (lött om det).
Kanske ska prova att byta dioden i relät?

Nån som har några tips?

Vill inte igång o pilla på bränsleregulatorn utan nått mätinstrument men den ska vara inställd rätt

Lät bilen stå en stund o sen åkte jag en sväng igen o då funkar den som den ska på 1 o 2:an men sen när man börjar ladda på 3:an o resten så börjar den gå över på LEAN.

Kan det vara nått fel på AREA 951 Chippen?

Hoppas jag inte svamlar för mycke, blir ju lite orolig. :oops:
Last edited by DLS on 2005-07-08 19:31:44, edited 1 time in total.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Ta reda på vad pumpen ska klara att pumpa på en minut eller något och testa sedan det. Är det ok så får du nog gå vidare och mäta upp soppatrycket. Har chippen funkat fint tidigare så borde de nog inte drabbas av ett fel som just bara visar sig som dåligt med soppa vid vissa lägen, de borde mera totalvägra tycker jag.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

Ingen som varit med om nått liknande??

Jag ska gå ut o testa bilen nu o se om den funkar idag när den stått svalt hela natten i garaget.

Funkar inte det så ska jag testa att DME relät verkligen funkar som det ska.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Joakim »

Mät bränsletrycket med en riktig kalibrerad mätare. (bilen är inställd på orginal bränsletryck + några extra hekto, typ runt 3.5 bar har jag för mig)
Mät sedan med bredbandslambda, och kolla mot Lindsey racing ditot för att se om den ger ett pålitligt utslag.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Det låter inte roligt!
Kolla DME-relät, vacuumslangen till bränseltrycksregulatorn, kontakten till luftmängdmätaren etc.

Annars får du komma upp till Sthlm så vi ta en titt på bilen och kanske passa på att göra en riktig mappning också! :twisted:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#6 Post by DLS »

Nu har jag tagit en sväng, samma fel :(

Mätaren slår i botten när jag laddar på på 3,4,5:an
Sen får man stanna o stå på tomgång eller glida försiktigt så kommer den tillbaka ner på grönt sakta.

Vet inte men det kan ju vara mätaren som spökar bara, fast det känns som att den tvekar o rycker lite mycke i accelerationen.

Kan ju även vara spridarna som det är knas på eller skit i??
Såg att en spridare hade läckt lite grann

Vill gärna komma upp till dig gurra o få riktiga mätvärden på den.
Fast först vill jag få den att gå som den ska :(

Skulle ju börja bygga 3" efter midsommar.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#7 Post by Chriz75 »

Läckande spridare ska man väl se upp med!?
Har sett några stycken 944or på nätet som har brunnit upp pga bränsleläckage i motorrummet så jag skulle nog ha bytt oringarna för spridanarna innan jag körde vidare.

För övrigt skulle jag nog precis som gurra säger kolla kontakten till luftmängdmätaren.
Porsche 944 S2 cab

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by gurra »

Prova att ta bort relät och bygla enligt instruktionerna på clarks-garage.
När det är testat och uteslutet kan vi gå igenom steg för steg de andra potentiella felkällorna!

Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

aha nu såg jag att du kollat DME-relät..

jag tror inte på spridarna, att alla gått sönder är inte troligt och att 1 halvdålig spridare skulle ge detta resultat är inte heller det mest troliga.

När bränseltrycksregulatorn är trasig alternativt saknar vacuumanslutning blir det precis så som du beskriver ditt problem. Går hur bra som helst, förutom under laddtryck då bilen går väldigt snålt.

förutom det är det nog bara 2 andra potentiella felkällor i det här fallet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#10 Post by Chriz75 »

Jag tror inte heller att det är spridaren som orsakar detta problem. Jag menade bara att man ska nog inte åka runt med en läckande spridare pga brandrisken. :roll:
Porsche 944 S2 cab

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#11 Post by DLS »

tror att läckan runt ena spridaren är väldigt gammal för det är bara en svart intorkad ring. Men jag ska byta o-ring i allafall.

Har testat dme relät ordentligt nu o jag kan inte hitta nått fel på det, enda som skulle vara då är när relät blir varmt då?

Det konstiga är att den börjar inte gå snålt förrens jag laddar på ordentligt på 4:ans växel?

Skulle behöva mäta upp om bränsleregulatorn funkar som den ska o ger rätt värde?
Den var injusterad i höstas när det förmodligen var kallt ute o nu är det ju väldigt varmt om det kan spela nån roll?

Kan man läsa av felkoder på 944:an?

Ska ringa sanden o höra med han imorgon.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

Är det en ställbar FPR?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#13 Post by DLS »

Ja det tror jag det ska vara, det är area 951 som monterat den samt monsterchip.
Men G.A:s i linköping har justerat FPR:en i höstas då den fick för mycke enligt dom?

Ska kolla med en kompis om vi kan koppla in en mätare vid fpr:en o mäta trycket.
vad ska trycket ligga på?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by sweanders »

Har du av nagon anledning hogre laddtryck an tidigare?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Det är inte helt ovanligt att ställbara regulatorer går sönder.
När du ställer trycket ska motorn vara igång och ingen vacuumslang till regulatorn.
Ställ in på 3 bar.

Tyvärr kan det hända att även om grundtrycket är OK så ökar det inte som det ska med laddtrycket.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users