931-79 Vinteridé och ev uppdatering.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Ja det kan man säga generellt, skillnaden mellan hx40 och hx50/55 tex är väldigt stor, till den störres fördel. Men man torskar ju alltid i inertia, vilket snabbt kan bli kännbart om man är intresserad av transientrespons. Så det blir ju en trade-off. Går vi ner ännu mer i storlek så blir det jobbigt att hålla hög verkningsgrad. Jag önskar jag kunde slänga in lite plottar, men jag tror inte våra leverantörer skulle bliså nöjda då..
Men som jag skrev ovan så finns många andra parametrar, tex hur ser turbinverknignsgraden i den del där pulsen som har höst energi? Det läget är kanske några bar expansionförhållande i en av scrollarna medans det är "stillestånd" i den andra, det är väldigt viktigt för turbinprestandan på låga varv där pulsverkan är stor. Men ett komplext ämne att gräva i..
Men som jag skrev ovan så finns många andra parametrar, tex hur ser turbinverknignsgraden i den del där pulsen som har höst energi? Det läget är kanske några bar expansionförhållande i en av scrollarna medans det är "stillestånd" i den andra, det är väldigt viktigt för turbinprestandan på låga varv där pulsverkan är stor. Men ett komplext ämne att gräva i..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Hehe, den är poppis din bil
https://porsche924.co.uk/forum/viewtopi ... 10&t=21017" onclick="window.open(this.href);return false;

https://porsche924.co.uk/forum/viewtopi ... 10&t=21017" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Kul att det finns andra tokar som bryr sigCédric wrote:Hehe, den är poppis din bil![]()
https://porsche924.co.uk/forum/viewtopi ... 10&t=21017" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Jo den har jag använt, som sagt ganska bra verktyg och roligt att prova lite olika turbosgegge wrote:En kalasbra simulator från BW där bla EFR kan testas:
http://www.turbos.bwauto.com/aftermarket/matchbot.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är det mest avancerade gratissimmen jag har sett. Inga problem att testa kompressorhus och Phi kurvor.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad



Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2013-02-14 17:22:37
- Bilmodell: 924 Turbo S1
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
My apologies for posting in English on this forum but I just wanted to say well done to Joakim!
Fantastic results! You are a 931 legend.
500hp@2 bars?
Fantastic results! You are a 931 legend.
500hp@2 bars?

- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Well, Most people in sweden do understand english quite well and if they dont they can use Bing translater and they will understand less 
Its indeed a job well done by Joakim and impressing power that he gets out from his engine.
Allways nice to see that its not only here in "cold and evil north" someone hears about it.
Sven

Its indeed a job well done by Joakim and impressing power that he gets out from his engine.
Allways nice to see that its not only here in "cold and evil north" someone hears about it.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Wow, this has been a international forum
i wonder if the guys from 924 board visit our site as often as we visit theirs?!
But i believe it's easier for us to understand english, than for them to understand swedish.
Apologise for my crappy speeling. Grammar is not my cup of Tea.

But i believe it's easier for us to understand english, than for them to understand swedish.
Apologise for my crappy speeling. Grammar is not my cup of Tea.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- tommy74
- NA-Poster
- Posts: 25
- Joined: 2014-08-24 20:44:55
- Telefon: 0733145946
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Imponerande effekt du fått i den lilla 924 spisen
Grenröret är ju ett rent konstverk, kan inte varit lätt att få rören lika långa på det begränsade utrymmet

Grenröret är ju ett rent konstverk, kan inte varit lätt att få rören lika långa på det begränsade utrymmet

- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Har det så stor betydelse att rören är lika långa på en turbomotor?tommy74 wrote:Imponerande effekt du fått i den lilla 924 spisen![]()
Grenröret är ju ett rent konstverk, kan inte varit lätt att få rören lika långa på det begränsade utrymmet

Har fått intrycket av att det är viktigare på sugmotorer...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Tack jag skall hälsa det till Micke som har gjort det, designen har vi gjort tillsammans.tommy74 wrote:Imponerande effekt du fått i den lilla 924 spisen![]()
Grenröret är ju ett rent konstverk, kan inte varit lätt att få rören lika långa på det begränsade utrymmet
Rören är inte lika långa men jag tror inte att spelar så stor roll då det är pulssplittat
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Vet faktiskt inte riktigt, men motorn verkar behöva 40-50 cm för att fungera bra på lite högre varv.[Bobo] wrote:Har det så stor betydelse att rören är lika långa på en turbomotor?tommy74 wrote:Imponerande effekt du fått i den lilla 924 spisen![]()
Grenröret är ju ett rent konstverk, kan inte varit lätt att få rören lika långa på det begränsade utrymmet![]()
Har fått intrycket av att det är viktigare på sugmotorer...
Bobo
Jag tror att man skall sträva efter lika längd sen så blir det platsen som styr
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
ThanksWes wrote:My apologies for posting in English on this forum but I just wanted to say well done to Joakim!
Fantastic results! You are a 931 legend.
500hp@2 bars?
its tempting but i want The durability on track
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Ja då har jag börjat med att få dit ett nytt motorfäste som inte bygger lika mycket som det gamla.
Fick åka till min kamrat Micke dom bockade lite plattjärn med bravur, vinner en hel del plats på detta för turbo och avgassystem
Fick åka till min kamrat Micke dom bockade lite plattjärn med bravur, vinner en hel del plats på detta för turbo och avgassystem
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Är det höger fäste som det brukar sitta en fjäder i?
Hur påverkar det resten av bilen / motorn med såpass stumt fäste?
Sven
Hur påverkar det resten av bilen / motorn med såpass stumt fäste?
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]