931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#301 Post by Cédric »

Uppladdning pågår!! kul med film, bra fjong måste man säga! Har du inte dumpen inkopplad eller varför detta studs vid släpp ?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#302 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Uppladdning pågår!! kul med film, bra fjong måste man säga! Har du inte dumpen inkopplad eller varför detta studs vid släpp ?
Visst är dumpen inkopplad men den kanske är för liten eller skulle behöva en hårdare fjäder, får låta bli och släppa gasen helt enkelt

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#303 Post by Cédric »

Helsikes embedding, får det inte att fungera, kastar in en länk istället. Vrid upp volymen!!!

http://youtu.be/Maae0lF1mXs" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#304 Post by balansaxel »

Grymt!!!!
Bra jobbat!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#305 Post by gegge »

Med en sådan stor turbo förstår jag att motorn möjligen inte känns speciellt rapp på lägre varv. MEN, jag menar att du har nog hittat en kombination där grejerna lirar tillsammans då du får ett register redan så pass tidigt - även om det sker i statisk bromsning. Extra kul att motorn inte upplevs som ansträngd, den mår bra!

(Var tvungen att kolla upp BW EFR 0,92. Det är ett monster!)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#306 Post by Cédric »

Ang låda, mannen som skrev den här verkar ju ha stora förhoppningar om g31an som dem starkaste av transaxellådor i gänget. Körde inte han nån röjig v8a har jag för mig? Med oljekylare för lådan tror jag det funkar ok.

http://garage.ideola.com/downloads/G31- ... 100207.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#307 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Med en sådan stor turbo förstår jag att motorn möjligen inte känns speciellt rapp på lägre varv. MEN, jag menar att du har nog hittat en kombination där grejerna lirar tillsammans då du får ett register redan så pass tidigt - även om det sker i statisk bromsning. Extra kul att motorn inte upplevs som ansträngd, den mår bra!

(Var tvungen att kolla upp BW EFR 0,92. Det är ett monster!)
Jag vet inte om jag tycker den är så stor, kompressorn är lika stor som på en gt30 däremot turbin är bra mycket större.
som sagt så går den bättre i botten än med gt30 men den hade gett mer effekt med en 8374, men den hade absolut inte fått plats och hade nog blivit svårkörd.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#308 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Helsikes embedding, får det inte att fungera, kastar in en länk istället. Vrid upp volymen!!!

http://youtu.be/Maae0lF1mXs" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för det

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#309 Post by Cédric »

Jag tror nog inte du kommer känna så stor effektbrist när du väl är på banan, men det är väl bara logga trottelposition och motorvarvtal så får du svaret på hur effektanvändingen ser ut :)

Kan man inte justera förspänningen på bypassventilen? I så fall borde du kunna labba med lite olika. det verkar ju onekligen som den inte öppnar riktigt.

Btw, lägg gärna ut videon på 924board.org, finns många där som skulle vara intresserade !

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad

#310 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Jag tror nog inte du kommer känna så stor effektbrist när du väl är på banan, men det är väl bara logga trottelposition och motorvarvtal så får du svaret på hur effektanvändingen ser ut :)

Kan man inte justera förspänningen på bypassventilen? I så fall borde du kunna labba med lite olika. det verkar ju onekligen som den inte öppnar riktigt.

Btw, lägg gärna ut videon på 924board.org, finns många där som skulle vara intresserade !
När det är rakt är det alltid effektbrist :)
Som du vet så är jag en gammal gubbe med lite halvdålig engelska, så du får gärna lägga ut på 924org.

MVH Joakim

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad

#311 Post by gegge »

Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!

Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad

#312 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!

Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo jag har nog läst varenda EFR tråd dom senaste 2 åren, men man undrar lite hur det varit med den större varianten 8374, enligt sidorna du refererar till så verkar det bli ca 50 Hk med 3-500 rpm förlorad spool

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad

#313 Post by Cédric »

gegge wrote:Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!

Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;

Glöm inte bort turbinverkningsgraden, det är den kluriga biten, speciellt i en twinscrollaplikation. Då skulle man egentligen behöva högupplöst tryckspår i grenröret och 3 turbinmappar som är mätta i ett brett område (om man har twinscroll).

Har jobbat en del med detta och det är inte helt trivialt varför en turbin är bättre än en anann på en viss motor, med ett visst grenrör/kamprofil. Eller hur turbinsväljet ser ut om man blåser i en scroll eller i båda samtidigt tex. Men det skiljer massivt turboleverantörer emellan, det är en sak jag kan säga iaf :)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad

#314 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
gegge wrote:Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!

Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;

Glöm inte bort turbinverkningsgraden, det är den kluriga biten, speciellt i en twinscrollaplikation. Då skulle man egentligen behöva högupplöst tryckspår i grenröret och 3 turbinmappar som är mätta i ett brett område (om man har twinscroll).

Har jobbat en del med detta och det är inte helt trivialt varför en turbin är bättre än en anann på en viss motor, med ett visst grenrör/kamprofil. Eller hur turbinsväljet ser ut om man blåser i en scroll eller i båda samtidigt tex. Men det skiljer massivt turboleverantörer emellan, det är en sak jag kan säga iaf :)
Kan man generellt säga att en större turbin ger högre verkningsgrad, kan i så fall vara en förklaring att dom får så mycket effekt på gamla volvo motorer med hx40

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad

#315 Post by gegge »

En kalasbra simulator från BW där bla EFR kan testas:

http://www.turbos.bwauto.com/aftermarket/matchbot.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är det mest avancerade gratissimmen jag har sett. Inga problem att testa kompressorhus och Phi kurvor.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users