931-79 Vinteridé och ev uppdatering.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Uppladdning pågår!! kul med film, bra fjong måste man säga! Har du inte dumpen inkopplad eller varför detta studs vid släpp ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Visst är dumpen inkopplad men den kanske är för liten eller skulle behöva en hårdare fjäder, får låta bli och släppa gasen helt enkeltCédric wrote:Uppladdning pågår!! kul med film, bra fjong måste man säga! Har du inte dumpen inkopplad eller varför detta studs vid släpp ?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Helsikes embedding, får det inte att fungera, kastar in en länk istället. Vrid upp volymen!!!
http://youtu.be/Maae0lF1mXs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/Maae0lF1mXs" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Grymt!!!!
Bra jobbat!
Bra jobbat!
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Med en sådan stor turbo förstår jag att motorn möjligen inte känns speciellt rapp på lägre varv. MEN, jag menar att du har nog hittat en kombination där grejerna lirar tillsammans då du får ett register redan så pass tidigt - även om det sker i statisk bromsning. Extra kul att motorn inte upplevs som ansträngd, den mår bra!
(Var tvungen att kolla upp BW EFR 0,92. Det är ett monster!)
(Var tvungen att kolla upp BW EFR 0,92. Det är ett monster!)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Ang låda, mannen som skrev den här verkar ju ha stora förhoppningar om g31an som dem starkaste av transaxellådor i gänget. Körde inte han nån röjig v8a har jag för mig? Med oljekylare för lådan tror jag det funkar ok.
http://garage.ideola.com/downloads/G31- ... 100207.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://garage.ideola.com/downloads/G31- ... 100207.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Jag vet inte om jag tycker den är så stor, kompressorn är lika stor som på en gt30 däremot turbin är bra mycket större.gegge wrote:Med en sådan stor turbo förstår jag att motorn möjligen inte känns speciellt rapp på lägre varv. MEN, jag menar att du har nog hittat en kombination där grejerna lirar tillsammans då du får ett register redan så pass tidigt - även om det sker i statisk bromsning. Extra kul att motorn inte upplevs som ansträngd, den mår bra!
(Var tvungen att kolla upp BW EFR 0,92. Det är ett monster!)
som sagt så går den bättre i botten än med gt30 men den hade gett mer effekt med en 8374, men den hade absolut inte fått plats och hade nog blivit svårkörd.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Tack för detCédric wrote:Helsikes embedding, får det inte att fungera, kastar in en länk istället. Vrid upp volymen!!!
http://youtu.be/Maae0lF1mXs" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
Jag tror nog inte du kommer känna så stor effektbrist när du väl är på banan, men det är väl bara logga trottelposition och motorvarvtal så får du svaret på hur effektanvändingen ser ut 
Kan man inte justera förspänningen på bypassventilen? I så fall borde du kunna labba med lite olika. det verkar ju onekligen som den inte öppnar riktigt.
Btw, lägg gärna ut videon på 924board.org, finns många där som skulle vara intresserade !

Kan man inte justera förspänningen på bypassventilen? I så fall borde du kunna labba med lite olika. det verkar ju onekligen som den inte öppnar riktigt.
Btw, lägg gärna ut videon på 924board.org, finns många där som skulle vara intresserade !
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo monterad
När det är rakt är det alltid effektbristCédric wrote:Jag tror nog inte du kommer känna så stor effektbrist när du väl är på banan, men det är väl bara logga trottelposition och motorvarvtal så får du svaret på hur effektanvändingen ser ut
Kan man inte justera förspänningen på bypassventilen? I så fall borde du kunna labba med lite olika. det verkar ju onekligen som den inte öppnar riktigt.
Btw, lägg gärna ut videon på 924board.org, finns många där som skulle vara intresserade !

Som du vet så är jag en gammal gubbe med lite halvdålig engelska, så du får gärna lägga ut på 924org.
MVH Joakim
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!
Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Jo jag har nog läst varenda EFR tråd dom senaste 2 åren, men man undrar lite hur det varit med den större varianten 8374, enligt sidorna du refererar till så verkar det bli ca 50 Hk med 3-500 rpm förlorad spoolgegge wrote:Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!
Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
gegge wrote:Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!
Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;
Glöm inte bort turbinverkningsgraden, det är den kluriga biten, speciellt i en twinscrollaplikation. Då skulle man egentligen behöva högupplöst tryckspår i grenröret och 3 turbinmappar som är mätta i ett brett område (om man har twinscroll).
Har jobbat en del med detta och det är inte helt trivialt varför en turbin är bättre än en anann på en viss motor, med ett visst grenrör/kamprofil. Eller hur turbinsväljet ser ut om man blåser i en scroll eller i båda samtidigt tex. Men det skiljer massivt turboleverantörer emellan, det är en sak jag kan säga iaf

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
Kan man generellt säga att en större turbin ger högre verkningsgrad, kan i så fall vara en förklaring att dom får så mycket effekt på gamla volvo motorer med hx40Cédric wrote:gegge wrote:Riktigt spännande och trevligt att få se din motor i bänken. Låter fint!
Du kan redan det här medans jag var tvungen att googla runt lite. Hittade en vettig summering på GT3076 vs EFR 7670. De menar att kompressorn är snarlik och effektvinsten ligger i en större turbin. Sedan har du det fina grenröret. Precis som du säger.
http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=2135597" onclick="window.open(this.href);return false;
Glöm inte bort turbinverkningsgraden, det är den kluriga biten, speciellt i en twinscrollaplikation. Då skulle man egentligen behöva högupplöst tryckspår i grenröret och 3 turbinmappar som är mätta i ett brett område (om man har twinscroll).
Har jobbat en del med detta och det är inte helt trivialt varför en turbin är bättre än en anann på en viss motor, med ett visst grenrör/kamprofil. Eller hur turbinsväljet ser ut om man blåser i en scroll eller i båda samtidigt tex. Men det skiljer massivt turboleverantörer emellan, det är en sak jag kan säga iaf
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931-79 BW EFR 7670 0,92 turbo Bromsad
En kalasbra simulator från BW där bla EFR kan testas:
http://www.turbos.bwauto.com/aftermarket/matchbot.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är det mest avancerade gratissimmen jag har sett. Inga problem att testa kompressorhus och Phi kurvor.
http://www.turbos.bwauto.com/aftermarket/matchbot.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är det mest avancerade gratissimmen jag har sett. Inga problem att testa kompressorhus och Phi kurvor.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users