
Hallojsan!
Äntligen! Har sedan några år tillbaka haft Blåbäret. Har sedan en tid tillbaka känt att jag är färdig med den. Nu är det bara vanligt underhåll som gäller för den. Men vad ska jag då göra..?? Som en skänk från ovan kom Fredrik för att hämta delar till sin 931. Då slog det slint i skallen totalt! Jag ska såklart ha en 931a!!
Fredrik kunde eventuellt tänka sig att sälja sin, som till viss del är ombyggd med CGT motor. Vet inga detaljer. Dock faktiskt ganska så risig av det lilla jag såg.. Kollade runt och fann då denna i Umeå via en tråd på forumet. Började konversera med Uffe vid mail Mycket hjälpsam och trevlig liten (dock numera porschelös) prick. Efter en vecka bestämde jag mig för att bilen absolut var värd en flygresa från Arlanda till Umeå. Bära eller brista..
Nu började dock det svåra att smyga med detta hemmavid.. Flyget bokades måndag morgon och resan började tidigt tisdag. Kl 06.00 skulle min skjuta köra mig till Arlanda. Men det dröjde. Visade sig att man fick börja dagen med avgas meck.. Tiden gick och Stockholm hade börjat vakna rejält. Och vi skulle till hela andra sidan av stan. 20minuter innan avgång kom vi äntligen fram till Arlanda. Planet lyfte och landade (

Vid flygplatsen mötte Uffe upp med en fin 931. Såg på långa vägar att den var fin. En snabb titt utvändigt och under huven sedan bar det av på provkörning. Kändes väldigt bra! Efter ca 20minuter bar det av mot Nordea där affären fullbordades. Uffe ville sedan ha skjuts till jobbet men det fick han inte. Han fick ju såklart köra själv för sista gången!
Nu började hemresan! Såg fram emot de 67milen. Vilket drag det var i bilen! Svårt att hålla sig från pellen. Ganska så snart stannade jag för att fylla upp tanken. Det tog aldrig slut på siffrorna på pumpen. Kom då på att det är 82liters tank. Nästa stopp blev Sundsvall för lite mat och ett besök på Biltema för att handla en flaska olja och en brandsläckare, bra att ha då jag fått förklarat att något är knas med att den drar upp olja till luftburken. Och mycket riktigt. En stor regnbågspöl på det nyregnade asfalten när jag kom ut. Kollade stickan med knapp synlig nivå. Fyllde på en liter och sprang in och köpte nu 4liter. Bra att ha somsagt. Gjorde några stopp under tiden och det droppade hela tiden friskt från luftburken. Åtgick ca 2,5liter olja på dessa 67mil. Blir till att undersöka grundligt. Ska kunna ha med dåliga kolvringar att göra, och det kan stämma. Har inte själv mätt upp men ska vara 9-9,5bar på tre av dem och ca 7bar på den sämsta. Proffsen får gärna ge inputs på detta. Vi båda kom hem rena och hela med två färjor på hemvägen. Bilen gick mycket bra och fint. Lite halkigt med gamla däck. Antingen är de från 1981 eller från 1991

Lite mer om bilen:
Såld av VAG Södertälje till Bil & Buss i Sundsvall 1981-06-26.
Bil & buss sålde sedan vidare till Mona 1981-07-15.
1984-06-19 var det åter dags. Då övertog Berner & Co i Sundsvall över.
Snabbt igen ut på vägarna tack vare Niklas som övertog bilen 1984-07-26.
Sedan dröjde det många år. Så sent som 2011-09-14 köpte en herre i Sundsvall den.
2013-08-02 for den upp till Uffe i Umeå. Och idag 2014-08-19 är den i min ägo.
Bilen anser jag var i väldigt bra skick! Riktigt roligt. Ca 13.000 dokumenterade mil och allt tyder på att detta stämmer.
Renoverad turbo hos Svensk Turbo Teknik AB 1989-09-12 för 3008kr. Lite oklart men enligt vissa uppgifter har den endast gått 4000mil sedan 1989.
Nu är det dags att bege sig till sängs efter en lång och underbar dag

Bjuder dock på lite bilder.


Färjeläge 1. Snart hemma!

Färjeläge 2. Snart hemma ännu mer!
