Vad rör sig?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
hjstuck
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2011-05-17 15:30:27
Bilmodell: 944
Contact:

Vad rör sig?

#1 Post by hjstuck »

Hej,
Söker efter källan till ett "oljud" och vill bara säkerställa att jag inte har fel för mig i mitt uteslutande av möjliga källor.
Ljudet kommer från strax innan bakaxeln.

Jag är fast övertygad om att det är såhär:
Om jag kopplar ur finns det ingenting bakom (bakåt i bilens längd) kopplingen som rör sig.
Om jag lägger i friläge (och kopplar i då såklart) så roterar transaxeln och därmed vissa delar i växellådan.

Visst är det så?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Vad rör sig?

#2 Post by Maxx »

Om du har en växel i så roterar transaxeln om bilen rullar.

Om du växellådan i friläge OCH kopplat ur står transaxeln stilla.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Hasse
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2008-06-24 21:22:47
Telefon: 0709744794
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Frillesås
Contact:

Re: Vad rör sig?

#3 Post by Hasse »

hjstuck wrote:Hej,
Söker efter källan till ett "oljud" och vill bara säkerställa att jag inte har fel för mig i mitt uteslutande av möjliga källor.
Ljudet kommer från strax innan bakaxeln.

Jag är fast övertygad om att det är såhär:
Om jag kopplar ur finns det ingenting bakom (bakåt i bilens längd) kopplingen som rör sig.
Om jag lägger i friläge (och kopplar i då såklart) så roterar transaxeln och därmed vissa delar i växellådan.

Visst är det så?
Ja det är riktigt.
Du kan ganska enkelt koppla isär transaxel och ingåendeaxel i växellådan, så du vet om det är i transaxeln
eller i växellådan det låter.
Hasse PCS#7951

Vit 944-84 En Porsche med drag!

Vit 924S-86 "Martina" banbil.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Vad rör sig?

#4 Post by Erol »

Maxx wrote:Om du har en växel i så roterar transaxeln om bilen rullar.

Om du växellådan i friläge OCH kopplat ur står transaxeln stilla.
Om du har växellådan i friläge och släpper upp kopplingen så snurrar drivaxeln till transaxeln (transaxel = växellåda).

Det är rätt vanligt att lagren i transaxelröret/drivaxeln, mellan motor och växellåda/transaxel, väsnas en del vid friläge och detta oväsen tystnar när man trycker ner kopplingen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hjstuck
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2011-05-17 15:30:27
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Vad rör sig?

#5 Post by hjstuck »

Tack!
Det var precis det där med lagren som jag ville utesluta.
Tror att det kan vara främre ljuddämparen som skramlar. Det verkar komma först när det blivit riktigt varmt OCH jag hittade ett litet hål i den, precis vid svetsfogen :(

Någon som har ett bra alternativ för byte av främre ljuddämpare om man inte tvunget behöver köra original?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]