Efter att renoverat motorn har jag problem med att den ryker kraftigt (rejäla moln!) Kolvringar, ventilstyrningar med packningar är nya. Turbon är ny och av större modell. Stora mängder olja samlas i den bakre cylindern vilket syns tydligt både runt insugsventilen och på kolvtoppen. Turbon verkar tät och helt oljefri i utloppet.
Kan det finnas någon spricka i topp eller block som gör att motorn suger in olja vid drift?? Verkar långsökt men vi börjar få slut på idéer. Tacksam för svar!
Mvh Åke
Porsche 944 turbo problem
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2014-06-30 21:28:54
- Telefon: 0708340730
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Gissar på otät/trasig/felmonterad ventiltätning.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- cabberobban
- S-Poster
- Posts: 146
- Joined: 2004-04-02 18:20:53
- Bilmodell: 944 TurboCab
- Årsmodell: 1991
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Porsche 944 turbo problem
Finns det någon risk att du vänt oljeskrapringen åt fel håll på endast en kolv? Då trycker den oljan uppåt istället för att skrapa neråt. I alla fall är det så på de mc-motorer jag skruvat med, vet ej utförandet på just dina ringar. Men i alla fall en idé till:-)
944 Turbocab
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2014-06-30 21:28:54
- Telefon: 0708340730
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Porsche 944 turbo problem
Det är naturligtvis inte uteslutet att det är oljeringen. Tar sin lilla tid att kontrollera men eftersom det är så mycket olja så trodde vi att det var något annat fel. Det ligger en liten pöl olja upp på kolvtoppen när man stoppar motorn och kikar ner i tändstiftshålet på bakre cylindern. Trots detta så går den utmärkt på alla cylindrar?! När vi plockade bort insugsröret ligger det även olja runt ventilsätet på insugsventilen. Konstigt då det ju är undertryck på den sidan.
Styrning och ventiltätnig är kollade och är rätt monterade. Tätningen är ny.
Kan en eventuellt felvänd oljering verkligen pumpa upp så mycket olja?
Styrning och ventiltätnig är kollade och är rätt monterade. Tätningen är ny.
Kan en eventuellt felvänd oljering verkligen pumpa upp så mycket olja?
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Re: Porsche 944 turbo problem
Vill inte va tjatig, men det låter verkligen som en ventiltätning... Speciellt när du säger att det ligger olja på ventilsätet. tar sig oljan förbi tätningen så kan effekten bli att den pumpar in olja av ventilens rörelse, det kan bli ganska mycket av det.
Det är jäkligt lätt att sabba en tätning när man monterar dom om man inte har en huv på ventilskaftsändan.
//Peder
Det är jäkligt lätt att sabba en tätning när man monterar dom om man inte har en huv på ventilskaftsändan.
//Peder
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2014-06-30 21:28:54
- Telefon: 0708340730
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Porsche 944 turbo problem
Tack för att du är tjatig Peder! Tätningen var det första vi kollade. Eftersom toppen var iväg till "experter" för renovering trodde jag att dom glömt tätningen på just denna ventil men så icke. Vi har inte kollat om den är skadad på något vis i samband med monteringen. Kastar oss över uppgiften och återkommer i ärendet. Vore underbart att slippa riva hela rasket igen.
Hälsningar Åke
Hälsningar Åke
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Re: Porsche 944 turbo problem
Du ska se att dom har skadat läppen på tätningen när dom trädde på den på skaftet, sånt händer ibland.
Fördelen om det är det, är ju att man kan byta tätningarna utan att ta bort toppen.
Men det ä tråkigt med sånt här...
Fördelen om det är det, är ju att man kan byta tätningarna utan att ta bort toppen.
Men det ä tråkigt med sånt här...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users