Prisbild 968cs?
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2013-12-10 22:13:36
- Bilmodell: 968 clubsport
- Årsmodell: 1994
- Contact:
Prisbild 968cs?
Det ligger 2st 968cs ute på blocket.
Båda ser jättefina ut och har rullat mellan 15-17000mil.
den ena vill ha 205k:- och den andra 210k:-.
Finns det nån som köper en 968cs för dessa priser eller är det fantasipriser?
Båda ser jättefina ut och har rullat mellan 15-17000mil.
den ena vill ha 205k:- och den andra 210k:-.
Finns det nån som köper en 968cs för dessa priser eller är det fantasipriser?
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Prisbild 968cs?
Det hade ju varit kul om priserna på våra bilar gick upp, men med de priserna som de ligger ute med nu så är nog skaran med intressenter i princip obefintlig. Jag gav 95k för min icke-cs som är i väldigt fint skick och med 15k mil på mätaren. En likvärdig cs tycker jag då borde vara värd kanske 125k-135k.
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Prisbild 968cs?
Om du inte är specifikt ute efter en CS så är de inte värda sitt pris. Jag vet inget om den gula men den vita, om den är i gott skick, skulle jag inte ha några problem med att betala uppåt vad som begärs för den.
Marknaden för dessa bilar är liten, men knappast obefintlig. Tycker man inte att det är någon skillnad på en ordinär 968 och en CS tillhör man inte kundgruppen. Så enkelt är det. Utöver det så blir det naturligtvis en prisskillnad mellan en helt standard 968 och en CS som får diverse eftertraktade uppgraderingar. Större bromsar, bättre chassi, enkelmassesvänghjul, diffbroms och så vidare flyttar upp priset naturligtvis.
I Tyskland finns det uppgraderade 968 CS som annonseras ut för 35.000 euro. Prisnivån är låg i Sverige.
Marknaden för dessa bilar är liten, men knappast obefintlig. Tycker man inte att det är någon skillnad på en ordinär 968 och en CS tillhör man inte kundgruppen. Så enkelt är det. Utöver det så blir det naturligtvis en prisskillnad mellan en helt standard 968 och en CS som får diverse eftertraktade uppgraderingar. Större bromsar, bättre chassi, enkelmassesvänghjul, diffbroms och så vidare flyttar upp priset naturligtvis.
I Tyskland finns det uppgraderade 968 CS som annonseras ut för 35.000 euro. Prisnivån är låg i Sverige.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2013-12-10 22:13:36
- Bilmodell: 968 clubsport
- Årsmodell: 1994
- Contact:
Sv: Prisbild 968cs?
Saken är att jag har en ganska påkostad 968cs.
Om man får upp emot dessa priser så säljer jag den på en gång

Om man får upp emot dessa priser så säljer jag den på en gång


- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Prisbild 968cs?
Jag tror inte att du får sålt en CS över en natt för de priserna, men marknadsför man den rätt och kan vänta tills man hittat rätt köpare så kanske man kan få hyfsat betalt även här i Sverige.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Prisbild 968cs?
Jag älskar min "vanliga" 968 och tycker också att en CS ska vara dyrare. I likvärdigt skick så tycker jag att CS med sin utrustning bör vara ca 30k-35k dyrare. Och visst, är det en CS i helt nyskick så kanske lite till. Men när man kommer upp i 200k klassen så kommer man upp i iprincip samma nivå som för en 964 och då tror jag att de allra flesta väljer en 964. Även om den då kanske har lite fler mil på mätaren. De personer här i Sverige som väljer en 968 framför en 964 är väldigt få, så jag tror att de kommer behöva sänka priset ner till kanske 150k för att få sålt. Då blir det ett steg upp till 964an.. Det hade ju naturligtvis varit kul om priserna på alla våra gamla bilar gick upp, så det är ju bra att de testar att lägga ut dem för så mycket pengar! Det kanske startar en uppåttrend?
Sen om man jämför med Tyska priserna ja, så ligger ju en vanlig 968 med typ 30 000 mil och allmänt sliten ofta över 100 000 och många fina ligger över 300 000kr. Hade varit trevligt om bilen fick lite mer "kult-status" här också!
Sen om man jämför med Tyska priserna ja, så ligger ju en vanlig 968 med typ 30 000 mil och allmänt sliten ofta över 100 000 och många fina ligger över 300 000kr. Hade varit trevligt om bilen fick lite mer "kult-status" här också!
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är inte endast inköpspris (utöver tycke och smak) som skall jämföras av ev. köpare. Service och reparationer, samt i vissa fall försäkringskostnader skiljer våra bilar mot en 964.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Prisbild 968cs?
Bilen har lite "kultstatus" även här. Just därför tror jag att det går att sälja rätt* 968 CS till ett bra pris till rätt köpare. Dock så tror jag även att köparna är få. Alltså få som vill betala uppåt 200k. Om priset ligger under 100k köper vem som helst, i synnerhet de som inte vet vad en CS är.
Jag tror det är lite som med 931. Man köper inte en 931 om man inte vet vad det är eller så är den så billig att någon som tänker "turbo är väl coolt, eller?" köper den utan att veta vad det är.
Jag tror ingen väljer mellan en 968 CS och en 964 egentligen. Samma person kan ha båda, samtidigt eller efter varandra, men jag tror inte den ena ersätter den andra.
*rätt är subjektivt, men det verkar finnas en önskelista över vad de flesta verkar vilja se på en 968 CS.
Jag tror det är lite som med 931. Man köper inte en 931 om man inte vet vad det är eller så är den så billig att någon som tänker "turbo är väl coolt, eller?" köper den utan att veta vad det är.
Jag tror ingen väljer mellan en 968 CS och en 964 egentligen. Samma person kan ha båda, samtidigt eller efter varandra, men jag tror inte den ena ersätter den andra.
*rätt är subjektivt, men det verkar finnas en önskelista över vad de flesta verkar vilja se på en 968 CS.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Prisbild 968cs?
Är ju lite borta från Porschesvängen men båda dessa bilar verkar mycket prisvärda. Det finns idag inga småserie Porschar att köpa för rimliga pengar förutom just 968 CS = värdesäkra eller kanske en långsam värdestegring. Priserna har tydligt gått upp sedan jag köpte min bil för 168 000:- (den som brann sen...) och då (innan jag satte stenskott i den) var en riktigt bra bil på marknaden. Den trenden lär fortsätta. Båda välutrustade på ett sätt som kostar pengar i en vanlig bil (och som du inte får tillbaks när du säljer den).
Mellanskillnaden i pengar är ett problem om man inte kan få loss dem på ett vettigt sätt, eller om man sätter bilen i ett räcke på banan. Hade jag pengarna tillgängliga så skulle valet för mig vara lätt mellan en CS och en vanlig 968 eftersom CSn sannolikt blir billigare i länden. Skulle jag använda den på banan skulle jag foliera den, åtminstone med klarfolie på utsatta ställen (trösklar, bakom framhjulen, bakre hjulhuskant, nos) för att hålla bilen fin. Jag skulle också montera ur original stolarna, i alla fall på förarsidan, och byta till en eftermarknads ratt och spara orginalen och på olika sätt skydda mot slitage eftersom det kommer att påverka värdet för mycket.
Eller så vill man ha en bil som man inte behöver vara rädd om!
Torbjörn
Mellanskillnaden i pengar är ett problem om man inte kan få loss dem på ett vettigt sätt, eller om man sätter bilen i ett räcke på banan. Hade jag pengarna tillgängliga så skulle valet för mig vara lätt mellan en CS och en vanlig 968 eftersom CSn sannolikt blir billigare i länden. Skulle jag använda den på banan skulle jag foliera den, åtminstone med klarfolie på utsatta ställen (trösklar, bakom framhjulen, bakre hjulhuskant, nos) för att hålla bilen fin. Jag skulle också montera ur original stolarna, i alla fall på förarsidan, och byta till en eftermarknads ratt och spara orginalen och på olika sätt skydda mot slitage eftersom det kommer att påverka värdet för mycket.
Eller så vill man ha en bil som man inte behöver vara rädd om!
Torbjörn
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Slantnose
- S-Poster
- Posts: 99
- Joined: 2012-01-20 16:48:38
- Bilmodell: 944 Coupe
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Prisbild 968cs?
De aktuella bilarna kan ju knappast jämföras med standard CS, de har genomgått relativt dyra banmodifieringar och har således en specifik målgrupp.
PCS 12925
944 Coupe 1986
Boxster S 2003
944 Coupe 1986
Boxster S 2003
Who is online
Users browsing this forum: No registered users