Bilen startar inte ,jag är felet på spåret (Nu löst) :O)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Bilen startar inte ,jag är felet på spåret (Nu löst) :O)

#1 Post by Tjabba »

Köpte 944:an 2,7 för 2 år sedan snart och då var den lite strulig men efter byte av de 2 svänghjulsgivarna så har den gått som en klocka fast med nån enstaka gång av att den inte velat starta. Nu vill den inte starta alls

Efter mkt huvudbry så har jag nu mätt upp bägge givarna och även testat dom med att snurra starmotorn och mätt upp dom och där den ena skall ge ca 1,5 volt och den andra ca 1 volt när svänghjulet roterar,den som skall ge 1 volt ger inget på sin plats "närmast motorn" men flyttar jag den och sätter den i placeringen närmast torpedväggen så ger den ca 1,5 volt.
När jag började så hade jag ca 2,3 mm ner till skruven som skall ge puls ihop med givaren har provat att sänka denna till successivt utan resultat och nu är jag så nära att skruven i stort sett tangerar mot givaren,men jag får inte min volt :O(

Vafasen får jag ingen kontakt för???? känns som att ledningsförmågan i skruven som sitter i svänghjulet är dålig??

nån som varit utsatt för liknande problem ?? eller nåt annat vettigt tips
Last edited by Tjabba on 2014-06-01 20:40:18, edited 1 time in total.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

#2 Post by Erol »

Har du provat att mäta resistensen på givarna? Brukar avslöja om någon är dålig.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

#3 Post by Tjabba »

Har mätt upp givarna och dom visar inget galet, har även kört dom i bänk och simulerat med hastig rörelse av metallföremål framför och då får jag minsann ca 1 volt och som sagt även på "fel" plats i bilen , symptomet är precis som att skruven inte klarar av att pulsa givaren.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

#4 Post by QV_ »

och givaren är blank (ingen rost) samt "ren" inget metalspån alltså?

/Janne

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

#5 Post by Tjabba »

Jepp blank och fin bara ett år gammal,sen funkar den ju i givarehålet jämte skumt nog.

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret

#6 Post by Tjabba »

Letat som en liten blå och även bytt dme box som jag misstänkte var kaputt,men lika dö ändå när man bytt boxen :O( fast idag kom vänd punkten när jag direktmatade 18+ 35 med 12 volt och hips vips så startade skönheten :O) .nu gäller bara ta reda på var jag tappar 12 volt som skall till boxen.. men det finns en kopplingspunkt benämnd T21 som ligger risigt till bara jag hittar den.

Tjabba
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2012-05-16 18:57:30
Bilmodell: 944 2,7
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Bilen startar inte ,jag är felet på spåret (Nu löst) :O)

#7 Post by Tjabba »

Så nu är felsökningen färdig(tror jag är bäst att tillägga) :O) och bilen rullar.Efter mkt huvudbry byglingar m,m har ju hela tiden mätt upp 12volt till DME reläet men det sista jag gjorde var att lägga en kabel direkt fram till 30 på DME och då gick den,felet visade sig vara 4 kvadrats kabeln vid batteriets pluspol som var dåligt dragen och låg och glappade, vi har nog haft tur att vi lyckats köra med bilen så mkt som vi gjort sedan vi köpte den, bilen har bytt ägare flera ggr innan vi tog över den pga startproblem, tidigare ägare påstod sig ha fixat detta felet när vi köpte bilen men med facit i hand så har den varit med samma symptom sedan vi köpte den.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]