Här kommer rapport från shakedown
--------Skrivet 30/4
Jo just det ja så var jag på Gelleråsen igår och körde shakedown. Blev en hel del in/ut varv för att justera mappen och det blev till slut bra körbarhet.
AIM-dashen fungerade perfekt med nya GPS-modulen och CAN-info osv.
Nya frambromsarna fungerade fint och allt nytt kring motorn fungerade felfritt gällande ny turbo, turbomontering och dess speciella oljeretur, grenrör, crossover-rör, avgasrör, wastegate, kabelmatta, nya givare osv. Gjorde översyn igår kväll och allt såg snustorrt och bra ut undertill.
Har fortfarande för lågt oljetryck trots större trycksektion och maxat oljetrycksventil på pumpen. Så det måste läcka någonstans inne i motorn. Efter en stunds funderande kom jag på att kamkedjespännaren läckte något när jag byggde ihop det där förra våren. Känns som det mest troliga att den lagningen inte håller rätt. Har en annan variocam-enhet som jag ska byta till. Behöver demontera kamaxlarna för att komma åt så det tar en stund.
ABS-systemet visste jag redan inte skulle fungera men det var inget som förvärrade bromsarna utan det kändes som att bromsa som vanligt så det var ju i alla fall positivt. Får kolla på det senare.
Blev inga snabba varv men det var ändå inte fokus på det. Tycker jag gått igenom allt noggrannt innan men trots det hade jag missat dra åt en mutter till en undre länkarm bak. På sista varvet jag körde så blev det en kraftig toe-förändring vänster bak när jag klev av gasen i 200 km/h. Bilen vobblade till kraftigt men som tur var så stabiliserades den under inbromsning. Hann bara tänka att "om den inte stabiliseras när jag bromsar så blir det jobbigt". Bakläxa och jag ska uppdatera mina pre-race-checklistor med alla länkaramar också
Smidigt med CAN-data från Link-boxen i AIM-dashen så man kan få upp all data i samma logg. Pressade som sagt inte särskilt hårt under dagen men kul att se att jag peakade på 1,75G i sidobelastning som mest

Visserligen peak och med lätt bankning men tycker ändå det känns lovande på gamla R-däck i låg temp