det vart ett värde om den var avställd inte körd,
ett värde om den var besiktigad
Allt med reservation angående rost eller inte
Och spannet är stort.
Det bästa sättet är att du kollar på alla 924 inom rimligt avstånd eller får tag på någon som kan biltypen.
Sedan finns det ju ett antal standardfel på dessa bilar som många av bilarna har. Så även om just det exemplaret inte har det vid köpetillfället så kommer det säkert senare, det är mera en fråga om dagar eller år.
Finns någon tråd om standardfel i forumet att söka upp.
Att göra som föregående ägare lämna in bilen på service är ett mycket dyrt nöje på en gammal bil, då far pengarna iväg helt sanslöst fort. Cabben som jag pysslar om hade aldrig varit värd att köpa om man inte gör allt själv. Den var förövrigt i ett rätt OK skick. Vi gav 25 för den. Om det var rätt eller för dyrt kan man alltid diskutera men en 924 cab är ju inte så vanlig att hitta (som inte är ombyggd till 944). Har väll bara lagt ut 15 på den änsålänge. Förlusten

Är du nybörjare på att mecka så är det inte så kul att råka ut för.
Spräckt grenrör
Trasig kupefläkt (beroende på metod att fixa felet)
Däremot så är fel som
Varmstartsbekymmer
trasiga motorfästen (fjädrer)
Mera en kostnadsfråga.
Dessa bilar köper man mera med hjärtat, retar du upp dig / irriterar dig på en rostflaga på sidan så är det frågan om det är rätt bilmodell för dig. För fel det finns det, gå sönder kommer de att göra. Bilar som förhoppningsvis fungerar i 10 år kostar mycket mera i inköp.
Jag har en känsla av att bilar i prisklassen runt 30 är svårsålda i Sverige så du behöver troligtvis inte ha så bråttom att slå till. Enligt rykten var cabben ute till försäljning i två år innan jag köpte den.
Lyd rådet i annonsen och kolla på många bilar, titta gärna på några äldre 944 också. De lär ju ha samma problem (undantaget drivlinan) som 924or.
/Janne