martenheller wrote:(och de är inte för att va dum jag skriver, utan för att du ska slippa lägga pengar och tid på reg.bes och behöva göra om de).
Haha, nää jag förstår att du vill väl vi är ju här för att hjälpa och tipsa varandra!
Men att såga bort infästninfarna till dörrsträvorna gör jag inte, jag sätter en isoleringsmössa över dom småbitarna så man inte kan skada sig på dom, sem hoppas jag på det bästa
Idag blev buren klädd. Växelspaken ihopskruvad med lagerbrickor. Batteriet monterat, bilen avstädad, torkare och spolare genomgånget. Sen fixa jag även ett "ISO fix" till dotterns barnstol så hon kan åka med
Hade ju varit roligt att ha allt i samma färg, men budget som det är så får detta duga
Men den gång den ska lackas om har jag redan bestämt vilken kulör den ska få
Sviestad får vi se hur det blir med, ända planerade är knutan den 17:e och förhoppningsvis en ringen resa i höst. Kan tyvärr inte åka med till ringen och spa nu i maj, pga avkomma, tajt budget och enligt frun för hög frånvaro hemmifrån
Ikväll provkördes bilen för andra gången (första var när jag hämta den och körde in den i garaget).
Summeringen är dämpare som är helt slut detta kan jag leva med och får införskaffa nya när ekonomin tillåter, det andra problemet är stt bromsarna inte är helt tillfredsställande. Något ok tar bromsarna inte riktigt på och nått ok så går dom inte tillbaks. Till råga på allt så ska den besiktigas på torsdag morgon. Tack och lov är jag hemma och är pappaledig nu så imorgon blir det en heldag i garaget med hjälpmekanikern
Oken är rengjorda runt om och glidytorna på själva oken är filade och smorda så närmast till hands är att kolvarna tjärvar. Kan man få in bromsoksfett på kolven och få den att släppa eller ska man köra nödlösning med wd-40 och sedan räkna med att få byta tättningar och renovera oken senare?! Känns inte som ett alternativ att sära oken nu och mecka med att lufta bromsar och grejer igen, är ute efter en snabbfix så skiten bromsar på besiktningen bara.
Jag tror att alla dom där "nöd-lösningarna" du skriver om, endast möjligtvis hjälper som hastigast. Dessutom är det ju ändå dina bromsar vi snackar om! Riv isär ett ok i taget, och kolla hur mycket kolvarna kan tänkas ha rostat. Om du inte har en egen svarv, så åk till nån med svarv, och sätt upp kolvarna där för att polera upp dom med väldigt fint våtslip-papper eller liknande - under förutsättning att inte det är djupa gropar i kolvarna - då är det lika bra att svarva/köpa nya.
Jinnarp wrote:är ute efter en snabbfix så skiten bromsar på besiktningen bara.
Ut o kör! Ibland är det som behövs att bilen börjar användas ordentligt helt enkelt.
Fett på kolvarna vet jag inte om man kan rekommendera, kommer det på något sätt över på skivan så blir bromsförmåga försämrad. Men det kanske trots det är en lösning som många använder sig av?
Packningar i oken och bromskolvar ska ju fettas in när man packar om dom, bromscylinderfett är tydligen bäst att använda då, men svårt att få in det mellan damasken när kolven är kvar i oket kan jag tänka.
Oken fram ska bytas mot renoverade 4kolvs, nu vill jag bara ha den genom besiktningen imorgon.
Jag skulle starkt avråda från att fetta in kolvarna...alla typer av mineral-baserade fetter, får ok-O-ringarna att svälla, vilket kan leda till att dom krullar sig och trycks ut när du bromsar, eller kärvar till allt ännu mer. Om du skall ge dig på det där med att smörja, så är det enda som gäller något slags anpassat fett. Det går även bra att använda försvarets hudsalva, eller liknande ICKE-MINERALSIKT fett.
Om kolvarna kärvar på vägen "tillbaka/in" beror detta med allra största sannolikhet på att dom är angripna, och därför inte får plats i o-ringen längre. Att då vålda in dom med en tång eller annat verktyg, leder med största sannolikhet till att du trycker sönder o-ringen eller gör den otät.
Har det börjat kärva, är alla quick-fix bara chansningar....det är upp till dig, men om du inte vill riskera att sabba något mer, eller äventyra din broms-förmåga, så finns det bara ett alternativ...
Bromscylinderfett är avsett till bromsar! Det är ett monteringsfett för bromskolvar och bromscylindrar. Men ja jag är med på vad du menar därför jag inte var super exalterad av att köra med rostlösnings/smörjmedel typ wd-40.
1 ok är rivit nu, och det känns ok?! Verkar gå ut och in som det ska. Och det är det som ligger an mest innan??? Aka, hoppas det löser sig nu.