Taktventil 95160611700

Köpes Annonser
Post Reply
Message
Author
Empparin
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-07-22 20:02:41
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Taktventil 95160611700

#1 Post by Empparin »

Nån som har en fungerande original taktventil/impulsventil för laddtryckstyrning liggandes.
Önskar köpa en sån.

MVH Thomas

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Taktventil 95160611700

#2 Post by michael rasmussen »

Det är väl samma magnetventil ( taktventil) som till SAAB turbo, t.om samma kontakt och du tar från en SAAB innan 86.
Du hittar den på 900 :ans kylarbalk sidan om tändspolen om du ev letar på skroten.

Empparin
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-07-22 20:02:41
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Taktventil 95160611700

#3 Post by Empparin »

Jo har precis konstaterat det efter lite googlande.
Så jag hittade en T7 magnetventil på blocket som nu är beställd.

Tack för ett snabbt svar!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Taktventil 95160611700

#4 Post by Erol »

Empparin wrote:Jo har precis konstaterat det efter lite googlande.
Så jag hittade en T7 magnetventil på blocket som nu är beställd.

Tack för ett snabbt svar!
NEJ!

Det är inte samma sorts ventil som Saab T7, utan samma som gamla 900 turbo fram till och med -92.

Detta är en T7-ventil:
Image

Detta är från en og900, dvs samma som Porsche 944 turbo:
Image


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Empparin
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-07-22 20:02:41
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Taktventil 95160611700

#5 Post by Empparin »

Det vet jag redan att T7 ej är samma modell men funktionen är den samma.
Hittade en nästan ny T7 för 200kr så därför blev det en sådan.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Taktventil 95160611700

#6 Post by Erol »

Empparin wrote:Det vet jag redan att T7 ej är samma modell men funktionen är den samma.
Hittade en nästan ny T7 för 200kr så därför blev det en sådan.
Skillnaden, utöver den uppenbara olikheten i utseendet, är att det är olika resistans på dessa, vilket kan medföra att regleringen inte fungerar som det är tänkt.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Empparin
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-07-22 20:02:41
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Sv: Re: Taktventil 95160611700

#7 Post by Empparin »

Erol wrote:
Empparin wrote:Det vet jag redan att T7 ej är samma modell men funktionen är den samma.
Hittade en nästan ny T7 för 200kr så därför blev det en sådan.
Skillnaden, utöver den uppenbara olikheten i utseendet, är att det är olika resistans på dessa, vilket kan medföra att regleringen inte fungerar som det är tänkt.
Jag får mäta upp och räkna ut effekten.
Det viktiga är ju att det inte skiljer för mycket i effekt på den ny spolen, så att det blir mera
än vad pulsutgången klarar av.

Jag skall byta slangar nu så jag tänkte flytta ut magnetventilen samtidigt så får jag testa.
Eventuellt blir det nån typ av eftermarknads senare.
Måste bara få till mitt laddtrycksproblem först.

//Thomas

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users