Praktisk verktygsfråga

924/928/944/968
Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

Re: Praktisk verktygsfråga

#16 Post by Mattias 924 »

Bathory wrote:Har men en med certifikat så borde man kunna lita på den.
Om det mot all förmodan ändå skulle vara fel (utanför angiven marginal) & något blir fördärvat för det så kan man begära ersättning för det som blivit förstört / skadat.

Sven
Certifikatet gäller nog ett år sedan är det dags för kalibrering. En momentnyckel ska kalibreras frekvent.
Skickar man inte sin momentnyckel på kalibrering varje år men ändå vill vara säker på att dra med rätt moment ska man ha t.ex. En Biltema Art.nr. 10987. En sådan är väldigt stabil över tid och även väldigt billig. Jag har en liknande som jag självkalibrerar min "riktiga" mot.
"patand" skrev:
Om inget strular...

H-O Blom
NA-Poster
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1986

#17 Post by H-O Blom »

Inför ett bygge av en motor i 100k klassen så insåg jag att jag borde skaffa mig en bra momentnyckel. Nu slumpade det sig så att en av butikerna som jag brukar handla i hade 50% rabatt på hela Bahcos sortiment. Så det blev en Bahco digital momentnyckel. Blev inte så billigt trots rabatten. Men, den är bra!

Fördelen med en nyckel som den jag köpte är att mätningen sker med en trådtöjningsgivare. De analoga med klick mäter med en fjäder. Om man glömmer momentnyckeln med fjädern i spänt läge så påverkas kalibreringen. En annan fördel med den digitala är att man byter sort med en knapptryckning.

Nackdelen med en digital variant är som redan påpekats att batterierna alltid är tomma när man ska använda den.

Till sist ett litet påpekande; jag jobbar med små saker ofta i storleken nanometer [nm]. På fritiden skruvar jag på bilar och använder ibland min momentnyckel. Vridmomentet brukar för europeiska bilar anges i Newtonmeter [Nm].

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#18 Post by QV_ »

Vi skall ju inte heller glömma den enklaste metoden att kolla kalibreringen.
En våg av lämplig typ och ett måttband.

Måttband tenderar att stämma och vågar finns det rätt många av så om "alla" visar samma brukar det vara rätt OK.

Man räknar om Nm till Kg och kollar avståndet från centrum till vågens fastsättningspunkt på momentnyckeln.

Momentet är ju Nm vid 1 meter
Om avståndet från CC till våg är 50cm blir det 2 x Nm ((100/avstånd)xNm)

/Janne

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#19 Post by FSN »

QV_ wrote:Vi skall ju inte heller glömma den enklaste metoden att kolla kalibreringen.
En våg av lämplig typ och ett måttband.

Måttband tenderar att stämma och vågar finns det rätt många av så om "alla" visar samma brukar det vara rätt OK.

Man räknar om Nm till Kg och kollar avståndet från centrum till vågens fastsättningspunkt på momentnyckeln.

Momentet är ju Nm vid 1 meter
Om avståndet från CC till våg är 50cm blir det 2 x Nm ((100/avstånd)xNm)

/Janne
Och så behöver man nog ett vattenpass och ett lod med så man verkligen lägger kraften perpendikulärt mot hävstången.

En acceptabel metod är att ta med sina momentnycklar till jobbet (eller nån annan stans) där man kommer åt kalibrerade och dra dom mot varandra.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

QV_
Addict

#20 Post by QV_ »

FSN wrote: så behöver man nog ett vattenpass och ett lod med så man verkligen lägger kraften perpendikulärt mot hävstången
Om detta är sant och viktigt så kommer ju momentet inte stämma vid praktisk användning.
Har inte sett någon använda vattenpass och lodlina när man drar bultarna till topplocket.

Sedan är det frågan om vilken noggranhet man vill uppnå.
Har man inte rensat gängorna och påfört "rätt" smörjmedel enligt fabrikens instruktioner så hjälper det inte om momentet är perfekt. Det blir fel tryck på förbandet i alla fall.

/Jan

Det finns ju dom som påstår att monterar man endast en helicoil så kommer momentet bli annorlunda på den bulten jämfört med de orenoverade.

Thörn
S-Poster
Telefon: 0768941412
Bilmodell: 924 MYH331

#21 Post by Thörn »

En momentnyckel är ju inte så himla advancerad, har svårt att först hur man kan krångla till denna frågan så mkt.

En momentnyckel får inte direkt sämre precision med tiden och säkerligen inte beroende på vilken vinkel du har den åt.

Lycka till.

Mvh Niklas

Flowtu
S-Poster
Årsmodell: 1982

#22 Post by Flowtu »

Vilken momentnyckel som används är inte frågan utan hur den används. (inte frekvensen)

Jag har gått momentdragarkurs med atlas copco industri på en av av sveriges stora aktörer för stötdämpare till motorsport. Där hade atlas med sig bla annat dragare för fast installation men också handhållen digital, gyrokalibrerad, trådlös uppkopplad (toolsnet) momentnyckel i 100k + prissegmentet. Den var tydligen ganska exakt.

Poängen var dock HUR man drar en manuell mekanisk momentnyckel, jämt snabbt drag, bestämt långsamt, jämt långsamt drag mm genom att en momentnyckel som är av "click" typ säger bara att det MINST är ex 20nm. Sen kan det vara 200nm den klickar ju ändå. Därför är överskjutning och därmed dra för hårt otroligt lätt hänt, även att dra för löst är möjligt beroende på teknik. Stumma förband är extra känsliga.

Praktisk test:
Vi hade 6 st M8 i ett förband i en arbetsbänk, använde en vanlig högkvalitets momentnyckel av "click" typ. Sen fick vi dra dessa 6 st och sen mätte vi av dem med den digitala supermomentnyckeln som kunde visa exakt moment som var draget. Utfallet var fascinerande, feldragningfrekvensen var skyhög. Det diffade otroligt mycket, en serie kunde se ut, (10nm) 11, 23,28,13,12,32 allt beroende på hur man drog momentnyckeln. Så se till att lära er hur man ska dra en momentnyckel, målmedvetet och jämt, ej så att man överskjuter och fortsätter dra åt trots att den har klickat.

Denna avvikelse kompenserar fast monterade momentdragare genom att både mäta momentet och mäta gradantalet som muttern roterar från att den har börjat klämma. Dessa två grafer över moment och gradantal sätts ihop i en datorn och där räknas ut om muttern drogs korrekt eller om det var ex högt moment men lågt gradtal=ex skadade gängor=för lite klämkraft=ej godkänt.

Smörjmedel, skit i gängorna mm sätter allt ur spel!

Smörjer man gängorna gäller ej specat moment, då dras det med för hög klämkraft. Skit i gängorna ger för låg klämkraft.

Anekdot:
Detta hände på en fabrik som tillverkade grävskopor och entreprenadmaskiner, arbetarna tyckte det lär illa när de drog åt ett par stora bultar, så de smörjde med lite olja, ljudet försvann och arbetarna fortsatte dra moment. Efter månader kom många klagomål om bristande bultar mm, det lägre friktionen i förbandet hade gjort så att klämkraften blev så stor så att bulten blev plastiskt deformerad och gick senare av. Tål att tänkas på!

Då fick ni det korta varianten. :#944burn:
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.

QV_
Addict

#23 Post by QV_ »

Flowtu wrote:en momentnyckel som är av "click" typ säger bara att det MINST är ex 20nm.
Skulle lära sonen (som gillar gym) att byta olja på sin bil. Oljefiltret med 25 nm fick han dra två gånger men jag vet inte om det vart bättre.

Sonen, det ha klickat redan. Va räknas det där.... JA den har klickat, man skall sluta då. Men.. jag drog ju inget.

ja så är det ibland

/Janne

Tomcat1
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983

#24 Post by Tomcat1 »

Mattias 924 wrote:
Bathory wrote:Har men en med certifikat så borde man kunna lita på den.
Om det mot all förmodan ändå skulle vara fel (utanför angiven marginal) & något blir fördärvat för det så kan man begära ersättning för det som blivit förstört / skadat.

Sven
Certifikatet gäller nog ett år sedan är det dags för kalibrering. En momentnyckel ska kalibreras frekvent.
Skickar man inte sin momentnyckel på kalibrering varje år men ändå vill vara säker på att dra med rätt moment ska man ha t.ex. En Biltema Art.nr. 10987. En sådan är väldigt stabil över tid och även väldigt billig. Jag har en liknande som jag självkalibrerar min "riktiga" mot.
Vart kan man lämna in sin nyckel för kalibrering?
/M
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Post Reply