Vilken momentnyckel som används är inte frågan utan hur den används. (inte frekvensen)
Jag har gått momentdragarkurs med atlas copco industri på en av av sveriges stora aktörer för stötdämpare till motorsport. Där hade atlas med sig bla annat dragare för fast installation men också handhållen digital, gyrokalibrerad, trådlös uppkopplad (toolsnet) momentnyckel i 100k + prissegmentet. Den var tydligen ganska exakt.
Poängen var dock HUR man drar en manuell mekanisk momentnyckel, jämt snabbt drag, bestämt långsamt, jämt långsamt drag mm genom att en momentnyckel som är av "click" typ säger bara att det MINST är ex 20nm. Sen kan det vara 200nm den klickar ju ändå. Därför är överskjutning och därmed dra för hårt otroligt lätt hänt, även att dra för löst är möjligt beroende på teknik. Stumma förband är extra känsliga.
Praktisk test:
Vi hade 6 st M8 i ett förband i en arbetsbänk, använde en vanlig högkvalitets momentnyckel av "click" typ. Sen fick vi dra dessa 6 st och sen mätte vi av dem med den digitala supermomentnyckeln som kunde visa exakt moment som var draget. Utfallet var fascinerande, feldragningfrekvensen var skyhög. Det diffade otroligt mycket, en serie kunde se ut, (10nm) 11, 23,28,13,12,32 allt beroende på hur man drog momentnyckeln. Så se till att lära er hur man ska dra en momentnyckel, målmedvetet och jämt, ej så att man överskjuter och fortsätter dra åt trots att den har klickat.
Denna avvikelse kompenserar fast monterade momentdragare genom att både mäta momentet och mäta gradantalet som muttern roterar från att den har börjat klämma. Dessa två grafer över moment och gradantal sätts ihop i en datorn och där räknas ut om muttern drogs korrekt eller om det var ex högt moment men lågt gradtal=ex skadade gängor=för lite klämkraft=ej godkänt.
Smörjmedel, skit i gängorna mm sätter allt ur spel!
Smörjer man gängorna gäller ej specat moment, då dras det med för hög klämkraft. Skit i gängorna ger för låg klämkraft.
Anekdot:
Detta hände på en fabrik som tillverkade grävskopor och entreprenadmaskiner, arbetarna tyckte det lär illa när de drog åt ett par stora bultar, så de smörjde med lite olja, ljudet försvann och arbetarna fortsatte dra moment. Efter månader kom många klagomål om bristande bultar mm, det lägre friktionen i förbandet hade gjort så att klämkraften blev så stor så att bulten blev plastiskt deformerad och gick senare av. Tål att tänkas på!
Då fick ni det korta varianten.

People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.