Motorrenovering 83:a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pelleflash
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2014-02-08 14:15:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Linköping
Contact:

Motorrenovering 83:a

#1 Post by Pelleflash »

Hej!
Står i begrepp att handla en 944 -83 men har vissa frågetecken kring motorn. Den har nämligen rejält sämre komp på bakre cylindern. Det finns inga signaler som tyder på otäta ventiler då trycket verkar gå ner i vevhuset. Behöver hjälp med en uppfattning om vad en genomgång av motorn respektive en helrenovering kan tänkas gå lös på... Antar att det kan vara allt från byte av en dålig/trasig kolvring till motorrenovering modell större.
/Pelle, Linköping
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Det är mest vanligt att toppackningen ger sig på den bakre cylindern.

Om du planerar en helrenovering får du räkna med ca 10.000:- i packningar, lager och ringar. Sen tillkommer ev. arbete om du inte gör detta själv. Vill du passa på och förbättra när du ändå river maskinen, kan du räkna ytterligare en 10.000:- för mirafräsning och postning av toppen.

Utöver detta tillkommer planing av topp, slitdelar som rotor, fördelare, tändkablar m.m. och frågan är ju hur kopplingen ser ut, kanske bäst att byta när allt är isär...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
GIII Racing
S-Poster
Posts: 93
Joined: 2012-12-22 18:40:20
Telefon: 0707397411
Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
Årsmodell: 1991
Contact:

Re: Motorrenovering 83:a

#3 Post by GIII Racing »

Jag renoverade mitt topplock nyligen på VärmdöMotorteknik,tvättning,planing,mirafräsning av ventilsäterna,byte av 3st styrningar och 4 ventiler. Kostnad 6600kr, så nu jäklar :#944burn:

User avatar
Pelleflash
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2014-02-08 14:15:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorrenovering 83:a

#4 Post by Pelleflash »

Tack för det! :)
Skulle man kunna ha så'n tur att det dåliga kompet rent av kan avhjälpas med ny packning?
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Motorrenovering 83:a

#5 Post by mojo158 »

Hej,

Fick du plocka isär och sätta ihop toppen själv för det priset hos Värmdömotorteknik?

/Staffan

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Motorrenovering 83:a

#6 Post by Janne J »

Titta lite på hur det såg ut i min motor:

forum/viewtopic.php?f=3&t=28195&p=270242#p270242" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
GIII Racing
S-Poster
Posts: 93
Joined: 2012-12-22 18:40:20
Telefon: 0707397411
Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
Årsmodell: 1991
Contact:

Re: Motorrenovering 83:a

#7 Post by GIII Racing »

Lämnade in toppen löst,kammarna borttagna och lyftarna men ventilerna satt kvar.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Motorrenovering 83:a

#8 Post by Erol »

Pelleflash wrote:Tack för det! :)
Skulle man kunna ha så'n tur att det dåliga kompet rent av kan avhjälpas med ny packning?
Mest troligt, börja med och lyfta toppen!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pelleflash
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2014-02-08 14:15:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorrenovering 83:a

#9 Post by Pelleflash »

Hur troligt är det att en trasig topplockspackning kan ge ett övertryck i vevhuset?
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: Motorrenovering 83:a

#10 Post by Erol »

Pelleflash wrote:Hur troligt är det att en trasig topplockspackning kan ge ett övertryck i vevhuset?
Ja du... Mest troligt om du konstaterat att du får övertryck i vevhuset är ju trasig kolv eller dåliga kolvringar. Hur såg värdena ut vid kompmätning?

Oavsett om det är toppackningen eller något kolvrelaterat, så måste toppen av. Så det är väl bara å lyfta toppen och se vad du hittar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pelleflash
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2014-02-08 14:15:52
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorrenovering 83:a

#11 Post by Pelleflash »

Tack för stöd så här långt. Valde dock att backa på denna bil. Handlade en annan 944 ist. 8)
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]