Som när det kommer ut en Jaguar XJC för 5000 spänn på blocket, till exempel. Då väcks ju givetvis den briljanta idén att renovera den ovanligaste av alla serietillverkade Jaguarer, någonsin. Annonsen hade legat ute i exakt 1,5h när jag ringde och köpte den, osedd. Såklart. Det gick ju bra senast!

Den stod i Sparreholm, Öster om Flen nära Stjärnhov, utanför den där verkstaden som brukar ha gamla Land Rovers och MG:s på parkeringen.
Samuel verkar föra bra affärer med sig, så jag övertalade honom att det var en bra idé om han följde med. Det gick han med på. Så Några timmar senare stannade vi utanför Verkstaden i Sparreholm och möttes av detta: Sånär som på fram- och bakrutan verkar den vara komplett.
Bilen har stått nermonterad innomhus sedan 80-talet, så jag blir inte förvånad om det visar sig att det saknas fler delar när jag väl inventerar allt. Måste skaffa lite literatur först, så jag vet vad jag letar efter.

Motorn levereras vid ett senare tillfälle. Skicket på den är helt okänt.
Mer eller mindre allt är nermonterat och ligger i lådor, som efter transporten hem idag är genomsura.

Det finns en (hel) del rost på bilen, men till skilnad från vissa (ej nämnda) bilmärken, fnns det hur mycket ekonomiplåt som helst till min Jagga. Så det ska nog lösa sig. Måste lära mig att svetsa först bara. Hur svårt kan det vara?!

Som ni kanske redan listat ut är det här alltså mitt nästa projekt.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att det inte blev en Porsche, men när man får chansen att sätta tänderna i en av endast 6487 tillverkade XJC med 4,2l rak förgasarsexa är det ganska svårt att låta bli!

Den här gången är det en ännu ambitiösare renovering som gäller!
Allt ska ner till plåt och motorn ska tas ner i beståndsdelar.
Jag hoppas att ni vill följa det här projektet, trots att det är fel märke. Jag känner mig liksom hemma här på något sätt, så det känns naturligt att lägga upp en tråd här!

Det här är det största projektet jag någonsin åtagit mig. det kommer ta tid och kosta massa pengar. Men förhoppningsvis kommer jag lära mig massor på vägen...
Projektet drar igång så fort jag får plats i garaget. Tillsvidare får rosten och fukten jobba ostört... Fortsättning följer...
Bobo