Piggyback

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
jockes
Carrera-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987

Piggyback

#1 Post by jockes »

Finns det något man bör tänka på vid val av piggyback till 944 turbo? Nån särskild feature man vill ha, passar alla piggybacks, funkar de till AFM:en, etc.?

Vet att det är vanligt förekommande att de används på 944t, men variationen av vilka PB som används är desto mindre. Finns det någon speciell orsak till detta?

Några fabrikat som man ska hålla sig borta ifrån? Vilka rekommenderas?

...Många frågor, men hittade heller ingen tråd som behandlar ämnet ordentligt.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#2 Post by Erol »

Att utbudet är dåligt beror på att det är en väldigt smal kundgrupp för de som tillverkar dessa piggybacks. Dels för att 951.or tillverkades i en relativt begränsad upplaga och merparten av de som äger dessa bilar inte gör särskilt stora ingrepp, utan nöjer sig med ett chip. De som går mer all in, byter oftast till ett standard alone sprut.

Den enda jag vet på rak arm som kör med ett piggyback, här på forumet, är Bubby. Jag har för mig att jag sett någon mer nämna detta, men ingen jag kommer på i skrivandes stund.

Skicka ett pm till Bubby och se vad hans erfarenheter med piggyback är.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

jockes
Carrera-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987

Re: Piggyback

#3 Post by jockes »

Har sett att några fler på forumet använder piggyback, bl.a. Fredrik Nyqvist, AXL944, tkgb körde med det förut och gurra verkar ha experimenterat en del. Finns säkert fler men det verkar som att folk med 951 håller sig till Powerperfect SMT och MAFterburner. Frågan är om det finns någon speciell anledning till detta? Beror det på att dessa är en del av en komplett MAF-lösning kanske? Annars finns det ju gott om andra modernare alternativ, AEM F/IC och ECU Master DET 3 för att nämna två.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

#4 Post by Fredrik Nyqvist »

Precis som jockes nämner så kör jag piggyback.

Anledningen till att jag bytte var att jag ville trimma/modifiera längre än vad man skulle komma med bara chip-trimning. Nu bytte jag i och för sig turbo samtidigt, men för mig så var den stora anledningen att kunna byta bort den något begränsande AFM-en och istället kunna köra MAF. Då MAF och AFM inte har samma responskurva på luftflöde så behövs en piggyback som omvandlar signalerna så att original styrsystem förstår vad som händer. I mitt fall kör jag MAFterburner, som jag skulle påstå är ett ganska enkelt piggyback-system i bemärkelsen att du bara kan ändra luft/bränsle-blandning. Det går t.ex. inte att ändra tändning. Fördelen med MAFterburner tycker jag är att det är lättjobbat. Kopplar man in enligt instruktioner (vilket alla hemmameckare som har en lödkolv kan göra själv) så kan du logga TPS, varvtal och lambda, vilket gör det enkelt även för en novis som mig själv att kunna finjustera in de chip man hade sedan tidigare så att AFR ligger där man vill ha det över hela registret. Nackdelen är väl just att det är så enkelt och att man är beroende av vad för chip man har.

Skaffar man ett fullfjädrat piggyback från annan leverantör så har man förmodligen mer möjligheter, men det kanske också speglar sig i priset?

Om någon nu skulle vara intresserad av ett väldigt enkelt piggyback så har jag en PowerPerfect som ligger och samlar damm hemma.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Rikard
Addict
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by Rikard »

Vet flera som kör med Civincos piggy-back med bra resultat. I det kan du även ändra tändningen.

Jag själv hade ett tidigare.

Kolla med Sandén om inte han har något liggande!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Peter951
NA-Poster

#6 Post by Peter951 »

Rikard åsyftar bl a min bil. Civinco vann "Tunertest" med den 2007 (se Bilsport nr 20 20/9). Och den är definitivt snabbare i dag, 7 år och ca 4000 mil senare! Tyvärr finns det många själv utnämnda experter på diverse forum, utan dokumenterat resultat.
Men Civinco har definitivt kunskap och kompetens, dessutom kan de våra bilar!
/Peter

H-O Blom
NA-Poster
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1986

#7 Post by H-O Blom »

Jag har ett Turbo-kit från Vitesse liggandes och som ska monteras innan säsongen börjar.

Kitet från Vitesse innehåller Turbo, MAF-kit, och Piggyback.

Har dessutom en Stage 2 laddluftkylare från Lindsay Racing.

Plus en massa annat som ska monteras.

Det blir spännande och se om jag lyckas få till mappningen. Det är första gången jag pysslar med sådant.

Post Reply