Jinnarp wrote:Nya 4 kolvs bromsok inhandlade idag

Något fel på originaloken?
Inte för att det var dyrt men en renoveringssats till original kostar max 150kr styck och då hade du ju sparat en hundralapp.
Är det volvo-ok som passar direkt på bilen du skaffat? Annars måste du börja modifera/byta spindlar antar jag.
Ett tips i all välmening också, bromsarna är inte det första man behöver uppdatera på Porsche för att de ska bli bra banbilar. Speciellt inte när du slängt ur en massa vikt ur bilen. Har du trång budget skulle jag prioritera sålunda:
Först och främst förarträning - mycket körning helt enkelt. Är du nybörjare på bankörning så ta gärna och gå en riktigt förarkurs (inte ren licenskurs alltså). Bara bilen har fräscha bromsbelägg och fräsch bromsvätska och i övrigt är väl fungerande så är det klart att ge sig ut på banorna och träna.
Sen kommer bilen och då skulle jag göra sålunda på en budgeträser:
1. Lätta bilen på allt som man inte vill ha kvar av komfortskäl (har du ju redan gjort)
2. Fräscha dämpare, då menar jag inte rejschassie för 10000 kr utan bara byta till fräscha "original" runtom.
3. R-däck, (på små fälgar för att det är billigt, 15 tum räcker gott) gör mycket för körkänslan.
Sen är det ju självklart kanon att så snart som möjligt få in en bur eller båge i bilen precis som du gjort!
Så är vi tillbaka vid bromsarna igen... ja där har jag fortfarande efter 10 år inte uppgraderat något annat än bytt till rejsigare belägg fram. Skaffar man mycket mer effekt än original så kan man behöva se om man ska ha värre grejjer förståss, men så länge du bara har originaleffekten så finns ingen anledning (som jag ser det) att lägga ett enda öre på att byta bromsok. Skaffa bara bra belägg och ha fräsch bromsvätska.

Har man problem med överhettning av bromsarna med originaleffekt i en 944a (och det inte är något fel på bromsarna givetvis) så pekar jag på skylten som det står "Förarkurs" på och vågar påstå att man behöver få hjälp att hitta rätt bromsteknik.
Ber om ursäkt om jag låter som en besserwisser men jag tycker det är för många som börjar rodda med bromsarna i onödan så jag ville bara ge dig min åsikt i all välmening innan du spenderar "massa" pengar på bromsarna.