924-80 min först porsche
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
OT: Skulle man kunna ha ett värmeelement som värmer oljan. Den tål högre temp. och viskositeten är rätt direkt.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Lagade min infästning till kylarbehållaren idag som jag har stör mig på att den bara satt fast med ett buntband.
Dom gamla gummikuddarna som satt där orginal hadde gett upp men jag kunde använda dom igen efter att jag borrat gemomgående hål i dom och bultade fast det så i stället. tycker att resultatet blev bra, bätre än buntband iaf.
Såg att plåten som behållaren sitter fast på inte såg så fin ut. Får nog bli att blästra o måla den ngn gång.
Dom gamla gummikuddarna som satt där orginal hadde gett upp men jag kunde använda dom igen efter att jag borrat gemomgående hål i dom och bultade fast det så i stället. tycker att resultatet blev bra, bätre än buntband iaf.
Såg att plåten som behållaren sitter fast på inte såg så fin ut. Får nog bli att blästra o måla den ngn gång.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
De dära gummibussningarna har man slagits med.
Alla utom någon vid bensinpumpen har jag varit på och sett till att de går att lossa på samt att de är hela.
Tycker att de stör meckandet förmycket om man inte kan lossa på dom vid behov utan "bekymmer" .
Jag har dock inte varit så kreativ att jag har borrat igenom dom. Det var en ny variant.
Det finns ett subsitut på SWEDOL för några kr. Fast själv har jag överlevt på bussningar från reservdelbilar.
/Jan
Det är rätt OK att rengöra behållaren invändigt med tryckluft. Tar lite tid men det fungerar. För att komma åt på alla omöjliga ställen tog jag och skarvade blåspistolen med ett bromsrör i koppar.
Men just metalldelarna runt behållaren tenderar att vara mer eller mindre risiga på de flesta bilar.
Alla utom någon vid bensinpumpen har jag varit på och sett till att de går att lossa på samt att de är hela.
Tycker att de stör meckandet förmycket om man inte kan lossa på dom vid behov utan "bekymmer" .
Jag har dock inte varit så kreativ att jag har borrat igenom dom. Det var en ny variant.
Det finns ett subsitut på SWEDOL för några kr. Fast själv har jag överlevt på bussningar från reservdelbilar.
/Jan
Det är rätt OK att rengöra behållaren invändigt med tryckluft. Tar lite tid men det fungerar. För att komma åt på alla omöjliga ställen tog jag och skarvade blåspistolen med ett bromsrör i koppar.
Men just metalldelarna runt behållaren tenderar att vara mer eller mindre risiga på de flesta bilar.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
En näve grus och en slatt avfettning i behållaren, på med locket och plugga andra anslutningar. Skaka, skaka till den är ren , skölj ur gruset och beundra din fräscha behållare.QV_ wrote:Det är rätt OK att rengöra behållaren invändigt med tryckluft. Tar lite tid men det fungerar. För att komma åt på alla omöjliga ställen tog jag och skarvade blåspistolen med ett bromsrör i koppar.

PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
bra tips där om hur man kan rengöra behållaren.
Ska se om jag kan göra det också.
//Niklas
Ska se om jag kan göra det också.
//Niklas
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Idag så fick jag en ny brilliant ide om var det skulle kuna vara som gör att motorn går dåligt. Kan det vara så att kamremmen inte satt riktigt rätt efter att den byttes förrra året.
När jag linjerade upp motorn och tittade efter markeringen på kamaxeln så märkte jag att den satt en kugge fel. Tog och demonterade det som satt i vägen och flyttade kammremmen lite och moterade ihop alt igen.
När jag hade bort generatorn så hittade jag ett par gummibusningar som jag tror var orginal från 1980, det var knapt att jag förstog var det var som trillade bort. Jag tillverkade 2 nya provisoriska bussningar som får duga tills att jag orkar svarva nya i nylon. Dessa dåliga gummikuddar gjorde också så att generatorn inte linjerade upp med dom andra remmskivorna och att remen slets snett och slirade lite ibland.
När jag sedan efter en ny tändinställning provkörde så är orkeslösheten och tvekan vid gaspådrag nästan helt borta, dock så misständer den fortfarande
När jag linjerade upp motorn och tittade efter markeringen på kamaxeln så märkte jag att den satt en kugge fel. Tog och demonterade det som satt i vägen och flyttade kammremmen lite och moterade ihop alt igen.
När jag hade bort generatorn så hittade jag ett par gummibusningar som jag tror var orginal från 1980, det var knapt att jag förstog var det var som trillade bort. Jag tillverkade 2 nya provisoriska bussningar som får duga tills att jag orkar svarva nya i nylon. Dessa dåliga gummikuddar gjorde också så att generatorn inte linjerade upp med dom andra remmskivorna och att remen slets snett och slirade lite ibland.
När jag sedan efter en ny tändinställning provkörde så är orkeslösheten och tvekan vid gaspådrag nästan helt borta, dock så misständer den fortfarande

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Men shit, kamremmen en kugg fel! 
Synnerligen klantig verkstad som bytte den alltså...
(det var INTE jag!) Vore kul att provköra den nu och se hur den går.
Hoppas du kan hitta varför den misständer också. Kanske prova en annan tändspole?
Bussningarna såg ut som de brukar göra... både Bobos vintersläde och mitt impulsköp har haft problem med de bussningarna.

Synnerligen klantig verkstad som bytte den alltså...

Hoppas du kan hitta varför den misständer också. Kanske prova en annan tändspole?
Bussningarna såg ut som de brukar göra... både Bobos vintersläde och mitt impulsköp har haft problem med de bussningarna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Kul med lite framgångar!
Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge..
Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge..

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Bra tänkt där Cédric! Jag vet t.ex två bilar i min närhet som det inte skadar att få bra bussningar till!Cédric wrote:Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge..

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- laakso
- Turbo-Poster
- Posts: 443
- Joined: 2009-05-12 14:25:32
- Telefon: 0767677224
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Det där med kamremmen ska verkstan få höra. Sånt ska dom ju inte missa.
968 -93
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924-80 min först porsche
Jag är också intresserad av bussningar 

Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Nu hade jag inte tänkt och demontera generatorn på ett tag då mina provisoriska bussningar blev så fina så dom får sitta där tills vidare, Jag behöver ha bort generatorn för att kunna mäta hur bussningen ska se ut.Cédric wrote:Kul med lite framgångar!
Hojta till när du ska svarva generatorbussningar i nylon, det kan finnas fler som är intresserade om du vill sälja några uppsättningar, nya i gummi håller tyvärr inte länge..
Men ifall att det är ngn som kan ge mig en enkel ritning på hur busningen ska se ut så kan jag svarva så många ni vill åt er. Pris blir beroende på hur bussningen kommer se ut som du vill ha på plats. Gissar 50:- paret ink frakt.
Här kommer ett exempel på en enkel ritning från Paint. Det blev ju inte så snygt men ni fattar säkert att det behöver inte vara så krångligt beskrivet.
Mvh Niklas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Tycker att den ser lite väl "lång ut"...
Den jag täljde till av en slangbit blev bara någon centimeter lång och det blev trångt redan då.
Den ska inte vara lägre än godset som den ska träs igenom är tjockt plus några mm extra per sida.
Har inte måtten i huvudet just nu, men det går att komma åt att mäta på godset innan du börjar svarva...
Skissade upp hur den bör se ut för att matcha originalet.
Du kan få den i CAD om du vill, men då måste jag ha måtten... "ritningen" är gjord med vänsterhanden som sagt utan att ha måtten.
Säg till om du behöver en mer detaljerad variant.
Så här ser den ut i original: Lycka till!
Bobo

Den jag täljde till av en slangbit blev bara någon centimeter lång och det blev trångt redan då.
Den ska inte vara lägre än godset som den ska träs igenom är tjockt plus några mm extra per sida.
Har inte måtten i huvudet just nu, men det går att komma åt att mäta på godset innan du börjar svarva...
Skissade upp hur den bör se ut för att matcha originalet.
Du kan få den i CAD om du vill, men då måste jag ha måtten... "ritningen" är gjord med vänsterhanden som sagt utan att ha måtten.
Säg till om du behöver en mer detaljerad variant.
Så här ser den ut i original: Lycka till!

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
En bussning i nylon som ser ut som originalet (enligt din ritning Bobo) funkar nog inte så bra då den blir väldigt svår att få in i hålet på fästet. Originalet är ju i gummi och kan pressas ihop och sen expandera med en "fläns" på vardera sida om hålet.
Nylonbussningen får man nog göra så att den har en fläns på insidan bara så sitter den kvar i läge men kan samtidigt träs in i hålet från insidan.
Nylonbussningen får man nog göra så att den har en fläns på insidan bara så sitter den kvar i läge men kan samtidigt träs in i hålet från insidan.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users