Bärarmar - vad vet vi och vad tror vi?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Bärarmar - vad vet vi och vad tror vi?

#1 Post by Henka_E »

Det har väl knappast undgått någon som funderat kring väghållning att bärarmarna fram på 924 och 944 ofta är uppe för diskussion rätt ofta. Allt mellan vad passar var till havererade yttre kulleder. Drivet kommer ofta från USA - ofta då att grejjerna går sönder och man vill back-date:a till plåt bärarmarna.

Så vad är det då som gör att andelen haverier förefaller vara så höga i USA? Så höga att olika Porsche klubbar typ förbjuder alu-armarna. Självklart spelar det ju roll att det finns många fler 944 och (kanske) 968 där. Det känns också som att det är fler där borta som kör på bana. Enligt diverse forum-trådar så beror det på slitna kulleder och även bilar som sänks för mycket - och kombon blir haveri.

Bilarna specar är ju rätt lika. Rensade på allt, ordentliga burar, rejäla bromsar, styva fjädrar och krängare - skiljer inget mot hur nordiska bilar är specade. Stor andel r-däck där, förefaller inte vara så många ändå som kör slicks - ganska lika som norden. Belastningarna, jag tänker typ klappa över curbs och bromsa eller hur mycket max moment man kan ta upp (bilens vikt, viktförskjutning, bromsar och däck) borde vara lika.

Så - varför är då detta ett jätte-bekymmer i US and A men inte lika uttalat här? Eller - är det lika illa här egentligen? Är det farten som dödar där - alltså, är deras banor så himla mycket snabbare? Eller är det att de kör så mycket mer med bilarna där borta än här?

Det här har ju blivit en jätteindustri där borta, alltså rör-armar som passar bolt on på 944. Här är det endast ett fåtal och då handlar det mer om Sellholm och ställbart än minimera haveri-risk. Så... WTF?

Och förresten plåtbärarmar - ser att vissa säger att det är fine, andra säger att de måste förstärkas. Vissa säger bygg in dem i en plåtlåda, andra säger sträng-svetsa. Så??

För min egen del så har jag bytt från korta alu till långa. Det kändes som ett logiskt steg när jag skulle åka Cup 1 och slicks, spacer kändes fel och utbudet på fälgar blir större med sena ET:t (givet att man håller sig till 5-130 då). Jag flyttade ut övre punkten 30mm också och kör med styrstag från en Golf 3 utan servo - bolt on! Men - köra slicks med dessa armar... Är det lugnt eller? Jag tror ju egentligen det, men jag blir så nyfiken på era tankar kring detta. Jag är nog nästan lite inne på att byta tillbaka till korta och köra plåt-armar eftersom jag vill förlänga spindel-tappen - sellholm har lite små-plock för detta från rally-golfar. Detta då geometrin på fjädringen fram blir lite tokig. Tyvärr då, så tappar jag ju lite av poängen med långa armar, alltså att det blir mindre nervöst i vinkel-ändringar och att jag slipper spacer. Samtidigt så tönker jag att det handlar om 30mm - vad ger det geometriskt? Inte mycket. Å andra sidan, en förlängd plåt-arm är ju inte heller svår att få till...

Läser man sedan lite om spindlar så blir man ju också lite mörkis. De tidiga spindlarna rekommenderas ju inte av nån, iaf inte de med hål för hast mät wiren. Jänkarna snackar om att det bara MÅSTE magnafluxas och kollas men jag har inte hör nån som gjort det här i Sverige.

Förresten - casterblock och plåtarmar, hur får man ihop det? Eller ska man bita i det syrliga och bygga rör-armar ala Sellholm?

Så vad säger ni? Hur tänker ni? Har vi sett havererade spindeltappar här också?

toyrace
Turbo-Poster
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

Re: Bärarmar - vad vet vi och vad tror vi?

#2 Post by toyrace »

Jäpp, jag fick spindeltappsbrott på Falkenbergsbanan i fjol, raka spåret ut i en sandfålla med en del skador. :evil: Kunde varit värre om man hälsat på en mur istället. :roll:
I mitt fall var orsaken att förre ägaren kört med en lös spännbult varvid tappen gröpt ur hålet i spindel och tappen knäcks mot bulten. Tapphålet i spindeln är alltså också av betydelse, det får inte vara något slitage där heller utan ska passa som p.. i G..., hehe
Sedan så tror jag mej ha hört att senare turbomodeller ska ha fått en annan spindeltapp med slits/urtag för bulten endast på "ena sidan", alltså inte runt om som S2 och övriga har vilket kanske kan ses som en brottanvisning och gör tappen svagare.
Regelbunden tillsyn bör göras för att förebygga haveri.
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#3 Post by Cédric »

Skulle tro att det beror på att det är många som kör där och dom kör ofta mycket. Det är ju ett ganska litet gäng bilar som snurrar runt här i Sverige..

Gjorde en ultrasnabb googling på 944 spec säsong för nåt distrikt:

Northern California Region

Best 12 Races Count for Points.
Feb 9-10 Infineon Raceway
March 16-17 Infineon Raceway
April 13-14 Thunderhill Raceway
May 18-19 Thunderhill Raceway
June 15-16 Infineon Raceway
July 6-7 Laguna Seca (NorCal/SoCal Crossover)
August 17-18 Thunderhill Raceway
September 5-8 Nationals at Miller Motorsports Park
September 28-29 Infineon Raceway
October 26-27 Infineon Raceway (Porsches at the Point)

Nu kör väl inte alla förare alla rejs, men skulle tro att det är liknande i flera serier, klart längre säsong än tex SPVM :)

Är det verkligen så dyrt att göra egna bärarmar? Ajden eller någon annan dusktig svetsare borde kunna knåpa ihop något rätt enkelt.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#4 Post by gegge »

På brorsans bil sitter förlängda plåtarmar som är uppbyggda på två snedkapade som sedan är boxade. Kan inte vara en dyr lösning. Det var smidigast på 924ans tvärbalk gissar jag. Därmed fick bilen den senare offseten på chassiet, men kör vidare på gamla offseten på fälgarna.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#5 Post by patand »

Hur blir det i slutändan Fredrik? "Brorsans" bil är väl föredatte Otto Ds 931a vi pratar om då?

Den har ET55 från början på fälgarna med korta bärarmar och sen förlänger man bärarmarna och får ännu högre ET på fälgarna (om man vill ha dem lika långt in under karossen)? Om man inte byter till "kortare" nav på något sätt och får tillbaka ET55?

Sen menar du att man kör med gamla offsetten på fälgarna och då antar jag du menar gamla gamla 944 offsetten dvs ET typ 23 och får då ut hjulen ur hjulhuset en bit, precis som på min 931 där jag kör med ET23 på original bärarmar (dvs gjorda för ET55)?

Eller har brorsan numera en breddad 924 kaross ala 944a och högt "ET" på bärarmarna men lågt ET på fälgarna för att få dem långt ut?

Eller det är kanske jag som är dum och inte fattar... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#6 Post by gegge »

Nej Patand , du är inte dum och fattar utmärkt :wink:

Brorsan har numera en breddad 924 kaross ala GT och högt "ET" på bärarmarna men lågt ET på fälgarna för att få dem långt ut.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#7 Post by Henka_E »

Ang bärarmslängd. Antar att skillnaderna är minimala i egenskaper - eller är det nån som testat med långa och korta och känner skillnad? Principiellt är det ju rätt... Tittar man på utväxling för kränghämmaren så är det fel eftersom förlängningen av armen sitter på fel sida om inf punkten för krängaren. Så... I vilken ände sitter vinsten? Vinkel på kulleden? Eller är det bara ekonomiskt, samordning av ET inom Porsche??

Förresten...
Lilla ET - 23.3
Stora ET - 52.3

Det handlar alltså om 30mm per sida.... Det är väl prinipiellt rätt med så långa armar man kan få dit, men är det märkbart i bilen?

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#8 Post by patand »

gegge wrote:Nej Patand , du är inte dum och fattar utmärkt :wink:
:d=:
gegge wrote:Brorsan har numera en breddad 924 kaross ala GT
Du får hälsa och beklaga. :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply