Såg någonstans någon som hade satt in någon form av övervarvsskydd som gjorde att lyset i instrumenteringen började lysa rött när varvtalet blev lite högt.
Är det någon som vet vem som har detta och kanske rent av hur man kan fixa det själv?
Kan va bra att ha när tanten kör bilen
__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Jag har detta, det är en tidigare användare här på forumet som byggde små kretskort med ställbar ledbelysning där man även kunde ställa in att instrumentet lyste rött strax innan rödmarkeringen.
Tror att alla kit han gjorde är sålda och han är inte aktiv längre här på forumet. Men du kan alltid prova att skicka ett PM till "Ionizer" och se om han svarar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Nu såg jag att han inte varit inne sen 2011. Sannolikheten är nog tyvärr liten att han svarar. Kanske någon har ionizers mail eller mobilnummer.
Eller har en uppsättning man inte behöver som man vill sälja
__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Roggan skrev:
Hejsan! Fick reda på av erol att du har tillverkat ett snillrikt system som varnar vid övervarv. Är detta något du har kvar eller så? Så man kunde få köpa av dig. Hade tyckt att det var tryggt att ha när frugan kör bilen.
Mvh
Roger
Tyvär har jag inga kretskort kvar. Tillverkade 10 stycken och sålde här på forumet men när jag bytte bil så la jag ner tillverkningen. Skulle nog leta på ebay efter nån typ av övervarvningsskydd om jag var du. Det finns billiga universal som klipper tändningen.
// Daniel
Så, tyvärr står vi på ruta ett och önskar han kunde göra några till
__________________________________________________________
Man slutar inte leka bara för att man blir gammal. Man blir gammal av att sluta leka.
Roggan wrote:Såg någonstans någon som hade satt in någon form av övervarvsskydd som gjorde att lyset i instrumenteringen började lysa rött när varvtalet blev lite högt.
Är det någon som vet vem som har detta och kanske rent av hur man kan fixa det själv?
Kan va bra att ha när tanten kör bilen
Varvtalsbegränsare är redan inbyggt i motorstyrsystemet, så det är ingen fara. Låt "tanten" köra bilen, hon lär knappast ligga och studsa mot varvstoppet om hon inte är stendöv. Sen finns det i och för sig inget på en manuell växellåda som hindrar att man råkar få i en lägre växel istället för en högre växel och därför övervarvar motorn. Enda skyddet mot det är en digitalt styrd växellåda, t ex en DSG-låda, som inte växlar ner förrän det är ok.
Shiftlights som påminner om att det är dags att växla finns väl att köpa lite överallt till olika prisnivåer beroende på vad man vill ha. Det som var så "smart" med Ionizers shiftlight var att den ersatte den ordinarie instrumentbelysningen också. Ingen ful låda uppe på instrumentbrädan.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Ja den är rätt cool. Orginalbelysningen lider ju av ett känt problem som gör att den blir sämre och sämre tyvärr, så detta var en rejäl förbättring, nu blev det ju ordentlig belysning på intrumenten!
Från min biltråd:
Har ställt in grundbelysningen på svagt röd (10 % i programvaran). Den coolaste effekten är ju när varvtalet passerar (programmerbar till varvtal & färg) inställningen för shift-light funktionen, i mitt fall 6000 rpm. Då flashar hela instrumenteringen i 100 % rött, klart läckert...