K-sprit eller E-85???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

K-sprit eller E-85???

#1 Post by Leo73 »

Så var det då dags för efterkontrollbesiktningen med för högt co! Jag behöver komma ner från 4.5 till under 3.5. Skall jag använda k-sprit eller e-85 och hur mycket?
Jag har runt 10 liter bensin kvar i tanken. Om vi utgår från det hur mycket skall tillsättas och vilket är bäst.
Åsikterna verkar vara många! Jag tar tacksamt emot era förslag. Återbesiktning innan veckan är slut!

Tacksam för svar!!
Porsche 944 -87 Gul

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: K-sprit eller E-85???

#2 Post by Erol »

K-sprit ät till största del E85. Så jag skulle välja E85 då det är billigare.

Dock så skulle jag i första hand välja att åtgärda orsaken till de höga avgasvärdena. Inte bara behandla symptomen med tillsatser.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

Re: Sv: K-sprit eller E-85???

#3 Post by Leo73 »

Erol wrote:K-sprit ät till största del E85. Så jag skulle välja E85 då det är billigare.

Dock så skulle jag i första hand välja att åtgärda orsaken till de höga avgasvärdena. Inte bara behandla symptomen med tillsatser.
Jag hade tänkt utreda orsaken till de för höga värdena men vill få igenom bilen på ombesiktningen först!
Hur mycket E85 skall jag hälla i?
Porsche 944 -87 Gul

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: K-sprit eller E-85???

#4 Post by Erol »

En eller två liter borde räcka.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Leo73
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2013-06-28 20:05:25
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Märsta
Contact:

Re: Sv: K-sprit eller E-85???

#5 Post by Leo73 »

Erol wrote:En eller två liter borde räcka.
Tack då provar jag på Måndag och hoppas bilen går igenom. Är dock rädd att topplockspackningen är trasig:

- bilen drar glukol, en del läcker dock ut.
- bilen drar olja
- det är gräddfärgat på insidan av locket vid oljepåfyllningen, men mer svart vid oljestickan.
- bilen blir varm vid köbildning. (det problemet har kommit och gått lite.

Visst finns det något test man kan köpa för att se om topplockspackningen gått? Är det ett sånt komptest tro?
Porsche 944 -87 Gul

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users