EranVinge wrote:Jag är lite förvirrad inför mitt stundande byte av växellådsolja. Jag har koll på pluggarna, påfyllande/avtappning och själva oljesölandet verkar inte så krångligt. Dock blev jag lite konfys när jag försökte läsa på.
I denna instruktion på Clarks garage skrivs det "transaxle fluid", "standard transmission oil", "warm the new transaxle fluid before you put it into the transaxle". Är dessa uttryck samma sak? Alltså växellådsolja som ska in i växellådan.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/trans-06.htm
Även:
Nahpets wrote: ...
- Byta motorolja och filter samt transaxelolja...
Samt:
moosemats wrote:Nu kom det leverans med transaxelolja för min bil. Väntar bara på lite verktyg så blir det oljebyte.
Har jag krånglat till allt i onödan? Jag har en 924 na -84. Är det nå't special som skiljer mellan 924'ans och 944'ans transaxlar?

Jag har tänkt byta växellådsolja/motsv. en tid, men sökt och efterforskat till leda. Varken här, på utländska forum, från Sandén eller ta mig F-n ngn stans på denna planet tycker jag mig ha fått bra eller framförallt raka svar på mina frågor. Det är samma frågor och osäkerhet precis överallt, känns helt surrealistiskt. Det jag dock lyckats komma fram till via detta forum, är att Shell har en växellådsolja som är både Porsche och Ferrari-approved vilket känns helrätt, Shell Spriax S5 ATE. Denna olja föreslås också i Shells rek.guide för i mitt fall 944 Turbo -89. Den är enl. Shell också specad för både GL4 och GL5-applikationer.
Var i kontakt med en återförsäljare i Sthlm idag som säljer Spirax S5 ATE, 20l kostade 3264:- inkl. moms. Tror inte att denna olja går att få tag i på literförpackning. Är man ett par st. som går ihop om kostnaden kan jag lätt tänka mig att köpa, då denna olja känns 100% rätt! Alt. om ngn som har företag är intresserad, då slipper man ju momsen.
Ngn/ngra som är intresserade av en Porsche och Ferrari-approved växellådsolja??