931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 931 -80 Äntligen!

#676 Post by Cédric »

Ajuste, fick chansen att prova 430 Challenge på Mantorp. Satan i gatan vilket sinnesjukt ljud, rätt slirkig på gatdäck när man pressade den, men den var grymt direkt och kvick. Rekomenderas starkt !

Nästan lika kul som min bil, men bara nästan :mrgreen: :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Xmax
S-Poster
Bilmodell: 944 Coupé
Årsmodell: 1986

#677 Post by Xmax »

Cédric wrote: Samt så hanns en fika med, PCS nere vid stäket hos båtklubben, var var ni andra frontmotoristas? Farsan som fått ta över min gamla 924 har fått i ordning på den med lite plåtarbete och diverse annat. Men nu rullar den iaf både till jobbet och till glassåka. Kul !
Såg dig faktiskt när du rullade in. Satt en bit bort på restaurangen/pizzerian borta vid bron och skådade alla fina ekipage som åkte förbi.

Cédric
Addict

#678 Post by Cédric »

Tänkte bara hålla tråden vid liv så jag minns vad jag själv pysslat med :)

I somras höll jag ju på att pyssla lite med fjäderväg, vilket jag inte hade så mycket av fram. Efter lite jobb(kapade ner orginal bumpstop en bra bit, rangerade om hjälfjädrar och lite annat jox) så har jag nu iaf några cm. Men det finns definitivt begränsningar med standard fjäderben, synd att nya fjäderben kostar så mycket pengar :) Får nog köra på ett tag till. Passade även på att jämna ut rideheighten bak och kapa ner bumpstoppen något, samt en liten höjning. Så nu känns det skapligt tryggt på den fronten.

I övrigt går bilen som riktigt bra, vilket jag fick prova på mantorp för två helger sen då jag och frun drog ner för att köra med PCS. Började i R1 eftersom det var hela 4 år sedan jag var där med 931an senast, vilket var helt okej eftersom dom numera istället hade två OR grupper, bra drag. Men jag klev sen upp i R2 vilket var riktigt luftigt. Fick jag även köra med Hasse här från forumet i sin 924S. Tyckte det såg ganska kul ut att rulla upp med en till synes rätt standard 924 bland GT3rs och rensade räserbilar :D :D :D

Bilen var något understyrd ut ur snävare böjar, vilket jag ska se över, men i snabba långa kurvorna var den riktigt bra då det gick att latja med balansen väldigt enkelt och köra på riktigt hårt, riktigt jäkla kul i klarspråk. Nu fick jag verkligen tillbaka sugen :). Alltid kul med kommentarerna man får efteråt..."jaha.. vad har du gjort med motorn, går ju skitfort?"..."eeh, standard"

Hehe, ja det blev nog enda och sista vändan på bana med 931an för min del. Men frun som gjorde stora framsteg ska även köra med 'Girls on track' på tierp den 28e, får jag stå och huttra i depån som mekaniker istället.

Sen var det ju ett helt otroligt gäng av 924or som samlade på träffpunkt 80, så många har jag aldrig nånsing set samtidigt under dom 10 år jag hållt på med 924or. Tummen upp !!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

Re: 931 -80

#679 Post by Janne J »

Härlig rapport!
Att slå ur underläge med en motorsvag bil är alltid roligt, man får ha gokarttänket på hela tiden, farten ska hållas uppe, överallt!

Min bil blev betydligt mindre understyrd när jag började köra med toe-out, rätt stor skillnad i beteendet på några mm in/out.

Hoppas vi träffas irl nästa säsong.

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Cédric
Addict

#680 Post by Cédric »

Och farten hålls deifinitivt uppe, med lite sladd ibland :)

Har inte riktigt finjusterat bilen efter fjäderbytet, ställde krängarna lite på känn, samt har inte kollat min toe efter att jag hade av fjäderbenen sist. Men det bli vinterpyssel :).

Toe gör sjukt stor skillnad, och går skapligt att mäta i garaget, vilket är tacksamt. Som sagt, det får ordnas i vinter, orkar inte nu, frun min får leva med nuvarande skick på Tierp. Kanske justerar bakkrängaren nån mm när jag byter till r sulorna..

Vi kanske ses på ett banmöte nästa år!

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#681 Post by Joakim.S »

Hej!
hur många mm toe out kör ni med?

jag åker 0 på min bil men det kanske inte är optimalt.

MVH Joakim

Cédric
Addict

#682 Post by Cédric »

Brukar hamna kring 0 toe, ingen aning om vad jag har nu dock :/, ska kollas i vinter :)

Tänkte lägga upp den här härliga bilden från Tierp. Caroline var å körde med Girls On Track, deras andra banmöte för säsongen. Riktigt trevlig gäng med mycket bantid och ett gäng instruktörer. Tyvärr började dagen blött (kallt på läktaren..:)), carro sladdade hej vilt på MPSC däcken. Det är ju klart spännande i regn med turbokaraktären, den blir klart uppenbar om man säger så :).. Hur som helst torkade det upp och farten blev avsevärt högre, i slutet av dagen var det helt torrt och då gick det riktigt fort. Mycket tack vare "erikjakan" som var instruktör och vågade pusha henne att pressa mer och mer..Synd att jag inte får sitta i passagerarsätet själv så ofta, då hade nog hennes utveckling sett helt annorlunda ut dom senaste banmötena. Många PCS instruktörer är tyvärr väldigt sömniga och för försiktiga..såå 3 bankörningar för carro och en för mig i år (iaf med porschen), vad är det som händer egentligen :D :mrgreen:

Bilen fungerade fint i övrigt, den tuffade på som vanligt, dricker ingen olja men stora mängder bensin :) Får se vad som händer till nästa säsong, en del småpill finns på att-göra listan. Men vintern är långt. Bilen kommer stå körklar månaden ut, så får hoppas på en fin oktobermånad !

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#683 Post by patand »

Regn är kul att köra i! :-)

Ska inte du och Carro komma ner till Tystberga och köra på isen i vinter? Inte fel med en säsong till att leka på. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#684 Post by Cédric »

patand wrote:Regn är kul att köra i! :-)

Ska inte du och Carro komma ner till Tystberga och köra på isen i vinter? Inte fel med en säsong till att leka på. :-)
Har lekt med tanken :) Den blå sugmotorkärran som farsan håller igång nu för tiden hade ju varit perfekt att rusta med isdubb, den har ju dessutom fet helljusramp monterad :) Kommer nog hålla ett öga öppet efter däcksmöjligheter.

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#685 Post by [Bobo] »

Cédric wrote:
patand wrote:Regn är kul att köra i! :-)

Har lekt med tanken :) Den blå sugmotorkärran som farsan håller igång nu för tiden hade ju varit perfekt att rusta med isdubb, den har ju dessutom fet helljusramp monterad :) Kommer nog hålla ett öga öppet efter däcksmöjligheter.
Man kan ha roligt med vanliga dubb också! :D
Det går inte lika fort, men lika brett!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Berand
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej

#686 Post by Berand »

Det kan jag intyga.
Pappa till patand
Porsche 931

Cédric
Addict

#687 Post by Cédric »

Lite härliga bilder från helgen som va, vi tre va å körde lite härliga knixiga vägar i roslagen. Riktigt trevligt att få rasta bilen lite. ErikDs bil har vi transformerat genom att montera 5 växlad låda från Marcus (Hairpin) röda bil som skrotades, vilken prestandaskillnad !

Min bil har det varit måttligt med arbete på i vinter, lite småpill och en polering. Passade på att byta värmeventilen, gjorde susen för tempen i kupen. Bilen va riktigt skoj som vanligt på småvägar, härligt busig och kul fjong i motorn..

Duken är en sjuk hoj, mer effekt än vad jag har i min bil, sjukt :)
Image

Image

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990

#688 Post by Janne J »

Just småvägar måste vara det som 924:an är konstruerad för, ibland kan jag komma på mig själv med att sitta och le...

Ha det bra :mrgreen:

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#689 Post by patand »

Cédric wrote:ErikDs bil har vi transformerat genom att montera 5 växlad låda från Marcus (Hairpin) röda bil som skrotades, vilken prestandaskillnad !
Vill gärna veta mer då samma operation finns i tankarna för impulsköpet. :)

Vad behöver göras mer än att byta själva lådan? Länkaget kanske?

Något att se upp med?

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#690 Post by Cédric »

Lägger in lite mer kul i tråden så att jag kommer ihåg vad jag faktiskt pysslat med.

Tog med brorsan på en dag på Kinnekulle, han hade aldrig varit på bana förut. Han blev lite shockad över hur fort det gick första gången han åkte med, men efter ett tag vande han sig. Själv bakom ratten med mig som instruktör gick det fortare och fortare unde hela dagen. Blen några rätt spännande sladdar här å var, men det redde han ut fint. Han var sjukt nöjd efter en dag på banan iaf, stekhettan till trots :)

carsmall.jpg
DabOfOppo.jpg
Lite slip å slajd i några varv, halt men kul ! Tyvärr gick bilen varmt jag fick ge upp, kanske har lite luft i systemet efter jag bytte fläkttermostaten. HAr inte haft sådana problem tidigare.

[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=80KZDmDTJAw" onclick="window.open(this.href);return false; [/youtube]

Har en del på småfixalsitan till nästa säsong, får hoppas det hinns med nu när prioriteringarna kommer se lite annorlunda ut framöver..

Post Reply