951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Trist med ras. Jag har varit med om att kamremmen gått av utan att ventilerna blivit böjda. Händer det vid låga varvtal kan man klara sig.
Det du skrev om trycksatt kylsystem vs för fet blandning får jag dock inte ihop. Går den fetare brinner det långsammare och risken för spikningar minskas och cylindertryck & effekt går ner och därmed risken för trycksatt kylsystem via läckande toppackning eller stötkokningar.
Det du skrev om trycksatt kylsystem vs för fet blandning får jag dock inte ihop. Går den fetare brinner det långsammare och risken för spikningar minskas och cylindertryck & effekt går ner och därmed risken för trycksatt kylsystem via läckande toppackning eller stötkokningar.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Fy vad trist... med det löser du på en eftermiddag
på´t igen bara.

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Dags för 3l spis 
Gurra
Tror han laborerat med tändningen också för att få ner cylindertrycket o därmed inte trycka ur sig.
Men jag tycker att eftersom den tryckt ur sig en gång så borde därmed packningen inte täta helt längre om man börjar ladda på igen (för har toppen lättat på trycket en gång så tror inte jag att den sitter åt ordentligt längre om det nu är topplyft).
Men är det däremot punktkokning pga för mycke värme då kan det däremot hålla tätt (om inte toppen istället slagit sig lite pga värmen)
Jaja vi hoppas att det bara är remmen som gått sönder.

Gurra
Tror han laborerat med tändningen också för att få ner cylindertrycket o därmed inte trycka ur sig.
Men jag tycker att eftersom den tryckt ur sig en gång så borde därmed packningen inte täta helt längre om man börjar ladda på igen (för har toppen lättat på trycket en gång så tror inte jag att den sitter åt ordentligt längre om det nu är topplyft).
Men är det däremot punktkokning pga för mycke värme då kan det däremot hålla tätt (om inte toppen istället slagit sig lite pga värmen)
Jaja vi hoppas att det bara är remmen som gått sönder.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Det ilade i magen när jag läste om haveriet.
Trist som F-n men precis som det skrevs här ovan så kanske är det inte så illa. Håller tummarna!
Trist som F-n men precis som det skrevs här ovan så kanske är det inte så illa. Håller tummarna!
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Trist! Men...
Hur det än går, så kommer du alltid kunna resonera som så att; det kunde hänt 6sek tidigare,
med fullt laddtryck och höga varv. O det kan ju vara en tröst.
Heja heja!
Hur det än går, så kommer du alltid kunna resonera som så att; det kunde hänt 6sek tidigare,
med fullt laddtryck och höga varv. O det kan ju vara en tröst.
Heja heja!

/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Sv: 951 -86 |
Hur kopplade du förbi taktventilen? Direkt från insuget med en separat slang eller?Erol wrote:Säg den lycka som varar...
Var ute idag och skulle provocera maskin lite, för att se om det håller tätt efter att jag dragit toppen. Åkte och tankade och hämtade en polare å sen skulle det gasas lite. Gick bra en repa, den började laddtrycket dra iväg.
Först såg jag att nålen visade 1,2 bar i stället för det inställda 0,9 bar. Strax efter så slog vi näsan i instrumentpanelen då fuelcut är ställt på 1,3 bar.
Stannade till och lyfte på locket i jakt på trasiga/lossade vacuumslangar, men hittade inget som inte var ok. Där efter lunkade vi vidare ut till en flygraka som det skulle vara kvällsaktiviteter på.
Lät bilen stå och kallna innan jag fortsatte felsöka. Upptäckte att taktventilen sög luft ur nippeln som går till wastegaten, så ska det ju inte vara. Kopplade förbi ventilen och hade genast skenande laddtryck!
På med slangen igen och nu laddade turbon 0,4-0,5 bar. Så att byta taktventil står överst på listan.
För övrigt så kan jag meddela att det går att rita svarta sträck på ettan, tvåan och trean, trots endast 0,5 bar i laddtryck
Jag har nämnligen ett laddtryck som ligger med stängd pysventil på ca 1,2 bar och som skenar desto högre fart man kommer upp i, typ till 1,4. Misstänker kanske wastegaten men vet inte, alla vakuumslangar kollade verkar ok.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Sv: 951 -86 |
Håller tummarna att ventilerna klarat sig, det visar sig förhoppningsvis i helgen då ny kamrem ska monteras och komprov skall utföras.gurra wrote:Trist med ras. Jag har varit med om att kamremmen gått av utan att ventilerna blivit böjda. Händer det vid låga varvtal kan man klara sig.
Det du skrev om trycksatt kylsystem vs för fet blandning får jag dock inte ihop. Går den fetare brinner det långsammare och risken för spikningar minskas och cylindertryck & effekt går ner och därmed risken för trycksatt kylsystem via läckande toppackning eller stötkokningar.
Min teori angående för mycket soppa, är att det gått galet fett i kombination med spridare med dålig spridarbild, läs droppar istället för dimma (se denna länk, jag använder Lucasspridaren, dvs. tredje från vänster), detta skulle då kunna leda till så kallat hydrolås som kan uppstå när feta blandningar eller vatten inte hinner undan för kolven. När man försöker att komprimera andra vätskor t.ex. vatten i förbränningsutrymmet så ökar kompressionen och min teori angående detta skulle kunna vara korrekt, då motorn inte tryckt ut sig kylvätska efter att jag höjt tändningen några grader och sänkt AFR från 10,5-11 till ca 13 på högre varv.
Något som värt att notera är att jag och Johan (DLS) båda använder dessa Lucasspridare och vi båda har haft stora problem med topplyft. Det finns andra bl.a Björn Nilsson och Bergodalvana som kör på E85 med 2,5 litersblocket och laddar på ordentligt (1,5-1,8 bar) med större turbo, detta utan problem med att motorn trycker vatten. Skulle vara intressant och veta vilka spridare de kör med.
Enklast är att rycka slangen till WG och köra med största försiktighet, turbon bör då ladda ca 1 bar om man har originalfjäder i WG.Jacko wrote:Hur kopplade du förbi taktventilen? Direkt från insuget med en separat slang eller?
Jag har nämnligen ett laddtryck som ligger med stängd pysventil på ca 1,2 bar och som skenar desto högre fart man kommer upp i, typ till 1,4. Misstänker kanske wastegaten men vet inte, alla vakuumslangar kollade verkar ok.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 |
Idag tog jag mig mod att montera ny kamrem på bilen för att kunna göra ett kompprov.
Demontering av den gamla remmen och montering av den nya gjordes utan större komplikationer hemma på uppfarten. Som tur var kom Maxx förbi och kokade lite kaffe år mig, vilket tydligen behövdes då jag inte fick min 21 mm tändstiftshylsa att passa på tändstiften. Efter kaffet passade denna hylsa alldeles utmärkt!

Den gamla remmen demonterades på otroliga två minuter och är nu mer till salu, PM:a mig om du vill köpa en lätt begagnad kamrem som endast gått 350 mil

Efter att monterat den nya remmen så var det äntligen dags att få dommen!

Två cylindrar var helt komplösa, vilket innebär att jag kommer ställa av bilen och siktar in mig på att ha bilen körklar till våren. Har även några idéer på förbättringar när toppen ändå skall lyftas.
Passade även på att uppgradera mitt uttjänta lock till expansionskärlet, inte för att det gör någon som helst nytta när bilen står i garaget. Men då har jag ett fräscht lock till nästa säsong.

Demontering av den gamla remmen och montering av den nya gjordes utan större komplikationer hemma på uppfarten. Som tur var kom Maxx förbi och kokade lite kaffe år mig, vilket tydligen behövdes då jag inte fick min 21 mm tändstiftshylsa att passa på tändstiften. Efter kaffet passade denna hylsa alldeles utmärkt!

Den gamla remmen demonterades på otroliga två minuter och är nu mer till salu, PM:a mig om du vill köpa en lätt begagnad kamrem som endast gått 350 mil


Efter att monterat den nya remmen så var det äntligen dags att få dommen!

Två cylindrar var helt komplösa, vilket innebär att jag kommer ställa av bilen och siktar in mig på att ha bilen körklar till våren. Har även några idéer på förbättringar när toppen ändå skall lyftas.
Passade även på att uppgradera mitt uttjänta lock till expansionskärlet, inte för att det gör någon som helst nytta när bilen står i garaget. Men då har jag ett fräscht lock till nästa säsong.

-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
Det blir toppen att få se bilen rulla igen till nästa säsong!
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 951 -86 |
Bara kämpa på och ta sikte på att kunna köra massvis på nästa års Såtenästräff!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 951 -86 |
Urk, lider med dig, så länge som du kämpat med bilen...
Lycka till!
Lycka till!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Sv: 951 -86 |
Siemens Deka kör jag med.Erol wrote: Något som värt att notera är att jag och Johan (DLS) båda använder dessa Lucasspridare och vi båda har haft stora problem med topplyft. Det finns andra bl.a Björn Nilsson och Bergodalvana som kör på E85 med 2,5 litersblocket och laddar på ordentligt (1,5-1,8 bar) med större turbo, detta utan problem med att motorn trycker vatten. Skulle vara intressant och veta vilka spridare de kör med.

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951 -86 |
Jag kör med 1260cc Trickflow, men just nu tror jag faktiskt att spridarna har packat ihop...Trickflow har visst rätt många haft problem med. Jag kommer satsa på Bosch 1200cc-högohm istället.
/Björn
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -86 |
Har läst igenom hela din tråd (igen tror jag) och jösses vilket jobb du lagt ner på bilen och JÖSSES vilken otur du haft med Murphy
Om du får ihop bilen igen så tror jag du har gett din beskärda del till honom, så framöver borde det vara lugnt att gasa utan att det rasar. Snygg bil btw!

Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav
, 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav

- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 |
Jo, tydligen så är han Murphy delägare i min bil...jockes wrote:Har läst igenom hela din tråd (igen tror jag) och jösses vilket jobb du lagt ner på bilen och JÖSSES vilken otur du haft med MurphyOm du får ihop bilen igen så tror jag du har gett din beskärda del till honom, så framöver borde det vara lugnt att gasa utan att det rasar. Snygg bil btw!
Har iallafall fått tag på "nya" ventiler och skall inom kort mirafräsa dessa samt se över toppen och i synnerhet kolla hur styrningarna mår. Till synes är det "bara" tre ventiler som blivit krökta, men samtliga kommer att tas ur och ses över innan toppen monteras igen. Det är väl dax att sätta fart nu, har ju slalomkörning bokat den 18:e

/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users