924 Roadsport C - möjligt?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

924 Roadsport C - möjligt?

#1 Post by Henka_E »

Bara en spånartråd ang 924 - inte S, den kan vi ta senare..

Sitter och funderar över hur mycket man kan få ner vikten på en 924. Min 944 med fullbur väger under 1000kg just nu med halvtank och utan förare. Ganska bra, återstår att lätta är plastdörrar (ger kanske 20-22kg tutti i lättning tror jag), lysen fram (väger inte många gram på min bil dock), instrumentbräda (nu är min väldigt nerkapad och nästan lika lätt som den glasfiber bräda jag har liggande) samt att rensa bort bagagerumsgolvet. Dessutom sitter ju torsionsröret kvar bak trots att jag kör utan stavar. Vet ej vad det väger. Säg att det finns 50kg kvar att ta om man tar i utan att det blir larvigt. Men. Jag har ju fullbur plus flera meter extra rör och svinigt tunga cup-kopior klädda med jättegummi.

Är det rimligt at tro att man kommer ner på 125*1*7=875kg ink förare och 30ltr soppa? Troligen inte va? Så vad är rimligt att tro då? 1000kg?

Och - det sitter ju sprut på den där men det räknas ju som icke-programerbart. Har för mig tat jag läste nånstans att det fick att modda sprutet och bli av med bränslevåg och en massa annat... Går det att få ur mer krut ur den? Tändning är fritt i princip, går det att tjäna nåt där? Ska man väga 1000kg så behöver man ju 140hk - det tror jag inte går, men man kanske kan ta sig till 135hk?

OM man skulle få ner den till 963kg som Miatan väger så kanske det skulle funka. Det kommer nog inte bli varken billigt eller enkelt att komma dit dock.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#2 Post by patand »

Kan man få en 924 Turbo att väga 895kg så kan man nog få en vanlig 924 att väga 875kg. Speciellt om man utgår från en tidig 924 som ju väger mindre från början (min 76:a har t.ex 1160kg som tjänstevikt). :-)

http://utzon.se/information/My931.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#3 Post by Cédric »

Dock har man då inte någon ställbar bakvagn, vilket man kan vilja ha när man rejsar :) (alltså om man har en tidig). Men som sagt, dom är väl ca 30 lättare. Men sen kommer man nog behove tynga ner den med en 5vxl låda, det är nog krav om det ska gå optimalt.

Kollar man på 924 racingserien I England verkar så har dom väl krav på sig att landa under 140 eller 145hk eller vad det nu va. Då har jag för mig att dom har blueprintat och trimkam (det senare funkar ju inte så bra I roadsport C dock). MEn blueprintad, balanserad och lite bättre avstämt grenrör blir nog lite till, kanske lite aggressivare tändning.

Viktmålet tror jag är möjligt, med lite kreativitet, fast ska man köra helbur så blir det ju lite mer att behöva lätta.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#4 Post by patand »

Cédric wrote:Dock har man då inte någon ställbar bakvagn, vilket man kan vilja ha när man rejsar :) (alltså om man har en tidig). Men som sagt, dom är väl ca 30 lättare. Men sen kommer man nog behove tynga ner den med en 5vxl låda, det är nog krav om det ska gå optimalt.
Byter man bakvagn till en senare och slänger på en 5 växlad låda så är man iof kanske uppe i samma vikt som en senare 924. Men iof så är väl en 5 växlad G31 låda kanske t.om lättare än den 4 växlade?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#5 Post by Henka_E »

Hade ju varit väldigt intressant att testa. Klarar man sig med trummor bak?? Lätt är det ju iaf...

Ang bakvagn - man ska ju ändå köra coil-over och man åker ju förmodligen på att hiva torsionsröret också så vikten borde ju inte öka pga det iaf.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#6 Post by FSN »

Torsionsröret är många kilo. Kapa av hela bakpartiet bakom stötdämparinvästningen och ersätt med plast, bort med golvet och dit med ett tvärstag istället. Skulle dock vara bättre om man hittade vikten längre fram.

Är det tillåtet med plastdörrar?

Små bromsar och 13" hjul :D
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#7 Post by gegge »

Just det här gör det svårt, men som moddad motor är det tvärkört:

"Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar är fritt. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras. Torrsump och oljekylare får monteras. Våtsump får modifieras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den ska räknas som EJ modifierad."

Grenrör, avgasrör och bränslevåg kan ge 135hk. Grenröret är avstämt i mellanregistret 3000-5000 varv. Korta sekundärerna 20cm och du får en avstämning på 4000-6000varv. Artikeln "Bolt on bonanza rapporterade 6whp vid byte av avgasrör, men samtidigt har du 95dB. Tryckfallet över bränslevågen är 110mbar, dvs motorn får bara i sig 90% av lufttrycket. Bygg om luftvågen till en vacuumklocka styrd från plenumet eller mekanisk via gasvajern. Fungerar troligen inte på en gatbil, men kan du försaka allt under 3000varv går det nog. I praktiken luftfilter direkt på spjället. Eller luffartubo från en högtryckszon i fronten vilket skulle kunna ge +0,1bar.

Kompet ska vara 9,3:1 så plana blocket och mindre packningshöjd får väl ske inom rimliga gränser. Ventilsätet ska vara 30/45 grader och mer får man inte göra i vare sig kanal eller förbränningsrum.

Nu står det att all rördragning innan spjäll är fri, att tändning får justeras och E85 inte ger tillägg. E85 har bredare AFR och långt bättre kylegenskaper. Att sänka styrtrycket till 1bar är testat med framgång. Då har dessutom tryckfallet minimerats. Allt kör kallstarten öppen och kyl luften. Justera vikter och fjäder för mer tändning i mellanregister.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#8 Post by gegge »

Ett skelettsvänghjul för startmotorn och en liten 5,25" tilton minskar tröghetsmomentet dramatiskt på de lägre växlarna. Den minimala vikten av fyrbults PSA fälgar hjälper på de högre. Roterande massa är väl så viktigt.

Vilken årsmodell hade den femväxlade lådan med ettan ner till vänster? Lättare, bättre viktfördelning och rakt slag mellan 2an och 3an.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#9 Post by Henka_E »

Det intressanta är ju att mek sprut inte räknas som sprut - så man får ju modda på som F-n med det om man vill och kan. Tändning - hur ser fördelaren ut? Har just köpt ett 123Tune till min bil och en sån borde ju gå att ympa in i en 924 - eller? Man får heller inte byta till ställbart kamdrev - men å andra sidan så måste man ju få tillse att kammen verkligen står enligt spec. Med andra ord - OM den inte står enligt spec med original grejjer så måste man ju få korrigera det, antingen genom att jaga delar med rätt toleranser eller modifiera så att rätt toleranser erhålls.

Har aldrig ens kört en 924, än mindre på bana och just nu tillåter inte ekonomin nåt sånt heller...men det vore kul!

Appropå koppling - den jag köpte, 215mm Tilton, väger inget och är ändå körbar - naturligtvis sämre ur tröghetssynpunkt men kanske en ok kombo ab robusthet och vikt.

PSA - najs... Vad får man på för däck på såna? Skulle helst klara mig med 205:or dock och de borde ju gå på.

Har försökt söka på nåt forum där engelska 924 räsers håller till men jag hittar inget.. Tips?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#10 Post by gegge »

Jag kollade på 123tändningen för länge sedan. Inget som passer 924, men går säkert att modda.

Vacuum är bara för låg och dellast. Centrifugal är för att tidigarelägga tändningen på högre varv och tomgång. På en orginalmotor borde orginaltändning passa bäst, kanske lite mer om du har bra soppa och undviker hög belastning I mellanregistret.

Bra document för gammal täandning:
http://www.s262612653.websitehome.co.uk ... timing.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#11 Post by Eddie Varvstopp »

Riktigt spännadetråd. Tror faktiskt på konceptet men man får ta till alla trix i boken för att få ner vikten. 924 är en bra mycket bättre plattform än Miata när det gäller vridstyvhet.

Kollade lite snabbt på Gorans gamla 924 och den vart bromsad till 132hk inom Roadsport C ramarna.

Edit: forum/viewtopic.php?f=17&t=8357" onclick="window.open(this.href);return false;
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#12 Post by Janne J »

Var och tittade på finalen för RHK och SPVM i Falkenberg i helgen. I historic finns en klass för bilar upp till -85..
Väl hemma googlade jag om det fanns någon lämplig frontmotorporsche homologerad, 924 turbo är homologerad med nummer 3083, 1984. Har inte lyckats hitta en kopia på handlingen och vet inte hur mycket man får göra men jag antar att det inte bara är en originalbil 8)

Någon som har 3083 liggande?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#13 Post by Karl Birgander »

Här finns den: http://web.sbf.se/regler/up/2/APPENDIX_ ... K-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bara att läsa, men jag kan lova dig att det varken blir lätt eller billigt!
Tittar du på vilka bilar som går i serien så förstår du nog att det har kostat lite...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#14 Post by Henka_E »

Bortser man från Roadsport C en liten stund och mer tänker "bil man kan förnedra förvånansvärt många med" så börjar ju 924 ändå kännas bra tycker jag. Synd att det är så tomt i plånboken och så fullt på garageuppfarten bara...

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 Roadsport C - möjligt?

#15 Post by Janne J »

Karl Birgander wrote:Här finns den: http://web.sbf.se/regler/up/2/APPENDIX_ ... K-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bara att läsa, men jag kan lova dig att det varken blir lätt eller billigt!
Tittar du på vilka bilar som går i serien så förstår du nog att det har kostat lite...
App-K är inga problem, jag har kört Historic racing flera år och byggt 2 bilar enligt det reglementet.
Det var homologeringen på 924 turbo som jag var ute efter, vore kul att se vad Porsche hade med för godis i den handlingen.
Tittar man på homologeringen till t.ex Ford cortina GT (som jag kan bra) så tillåter den en massa roliga trimprylar, större ventiler, andra förgasare, minimivikt på 728 kg om jag inte minns fel ( min vägde 790 ) + en massa annat.

En kul grej med just Historisk racing är att det finns tävlingar i hela Europa, jag pratade för någon vecka sedan med Christer Pernwall som hade varit på Nürburgring och kört 3-timmarsrace med sin 911.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users