Byta växellådsolja / 968
-
- S2-Poster
- Posts: 229
- Joined: 2005-05-24 11:33:29
- Contact:
Byta växellådsolja / 968
Tänkte byta olja i lådan på min 968, har öht inte varit under bilen tidigare så innan jag står med bilen upplyft och saknar något vilka verktyg behöver jag och kan jag hälla i den nya olja med pipen på flaskan eller krävs någon form av slang eller dylikt?
Tack!
Tack!
mvh Marcus
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Om det är samma som på 944 så behöver du en insex 17mm för att lossa både påfyllningspluggen samt avtappningspluggen (börja med påfyllningspluggen som Axel tipsa om).
Sedan är det inte bara att hälla in utan du behöver en pump eftersom du inte kommer åt uppifrån. En enkel pump med slang duger. Fyll sedan på tills det rinner över.
Rymmer 2,5-3 liter vid oljebyte.
Lycka till
Sedan är det inte bara att hälla in utan du behöver en pump eftersom du inte kommer åt uppifrån. En enkel pump med slang duger. Fyll sedan på tills det rinner över.
Rymmer 2,5-3 liter vid oljebyte.
Lycka till
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Vissa oljeflaskor kan funka, jag har tex lyckats på 944:an med castrols flaska med lååång böjlig pip. Redlines flaska är helt körd även om oljan är schyst.
Det jag rekomendera nästan oavsettt bilmodell är stor spruta med slang som bland annat biltema säljer för 50-100 kr. Rymmer typ 0,5 liter och är till STOR hjälp.
Troligen kommer du att behöva ett insex bits storlek 17 mm också för att få loss pluggarna. Satsa på hög kvalité här och rengör noga innan du börjar dra för det kan sitta som s*tan och det är inte kul att dra sönder en plugg.
//Magnus
Det jag rekomendera nästan oavsettt bilmodell är stor spruta med slang som bland annat biltema säljer för 50-100 kr. Rymmer typ 0,5 liter och är till STOR hjälp.
Troligen kommer du att behöva ett insex bits storlek 17 mm också för att få loss pluggarna. Satsa på hög kvalité här och rengör noga innan du börjar dra för det kan sitta som s*tan och det är inte kul att dra sönder en plugg.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 229
- Joined: 2005-05-24 11:33:29
- Contact:
Tack för era svar, jag får införskaffa ett 17 mm insexsbits. På min gamla BMW cab an vände jag skallen på en M10 bult med två muttrar dragna motr varandra men man kanske skall ha lite mer sofistikerade verktyg till Porschen 
Jag tänkte använda Castrol XO 75/90 API GL5, vill inte använda redline eftersom den är GL4. Några erfarenheter av de olika oljorna?

Jag tänkte använda Castrol XO 75/90 API GL5, vill inte använda redline eftersom den är GL4. Några erfarenheter av de olika oljorna?
mvh Marcus
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Man kan också klippa till en halv trattliknande pip av en PET-flaska och hälla genom att snirkla med flaskan över drivaxlen. Den genomskinliga PET-plasten gör det lätt att se. Man måste ta bort hjulet för att komma åt.
2 liter olja ska man hälla i enligt manualen. Då blir det ca 6-8 mm från kanten på påfyllningshålet. Man mäter enklast med en insexnyckel som man torkar av, sticker in och lägger platt mot nederkanten av påfyllningshålet. Sen läser man av den som en oljesticka.
Jag använde 75W90 GL5 syntet men enligt verkstandshandboken kan du lika gärna använda SAE 80 GL4, MIL-L-2105B eller MIL-L-2105.
2 liter olja ska man hälla i enligt manualen. Då blir det ca 6-8 mm från kanten på påfyllningshålet. Man mäter enklast med en insexnyckel som man torkar av, sticker in och lägger platt mot nederkanten av påfyllningshålet. Sen läser man av den som en oljesticka.
Jag använde 75W90 GL5 syntet men enligt verkstandshandboken kan du lika gärna använda SAE 80 GL4, MIL-L-2105B eller MIL-L-2105.
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Vad skulle betydelsen av detta vara?MarcusLi wrote:Jag tänkte använda Castrol XO 75/90 API GL5, vill inte använda redline eftersom den är GL4. Några erfarenheter av de olika oljorna?
Vad använder ni för vxl-olja till era bilar?
Själv har jag Redline MT90.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag antar att GL5 resp GL4 är standards på samma sätt som DOT 3, 4 , 5 resp 5.1 är för bromsvätskor.
För att uppfylla en sådan standard måste alla delkriterier i standarden vara uppfyllda, dessa omfattar en mängd olika driftssitationer som varav en del kanske inte alls är relevanta för hur vi kör våra bilar, kallstarter i -35°C kanske inte så relevant för en räserbil t.ex
Detta får till följd att dom "bästa" bromsvätskorna bara är DOT 3 eller 4 när egentligen DOT 5.1 är bäst enligt standarden. Det man är ute efter i en bromsvätska för banbruk är hög våt och torr kokpunkt, racingvätskan kanske vida överstiger standarden på det men missat viskositetsvärdet vid -30°C och åker därför ned till DOT4-klassning.
Min gissning är att det förhåller på liknande sätt med växellådsoljor. Dvs, det är lite väl trubbigt att säga att en viss olja är sämre än en annan för den är klassad GL4 istället för GL5
För att uppfylla en sådan standard måste alla delkriterier i standarden vara uppfyllda, dessa omfattar en mängd olika driftssitationer som varav en del kanske inte alls är relevanta för hur vi kör våra bilar, kallstarter i -35°C kanske inte så relevant för en räserbil t.ex
Detta får till följd att dom "bästa" bromsvätskorna bara är DOT 3 eller 4 när egentligen DOT 5.1 är bäst enligt standarden. Det man är ute efter i en bromsvätska för banbruk är hög våt och torr kokpunkt, racingvätskan kanske vida överstiger standarden på det men missat viskositetsvärdet vid -30°C och åker därför ned till DOT4-klassning.
Min gissning är att det förhåller på liknande sätt med växellådsoljor. Dvs, det är lite väl trubbigt att säga att en viss olja är sämre än en annan för den är klassad GL4 istället för GL5
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det finns en del skrivet på nätet om GL4 eller GL5, jag vill minnas att vissa GL5 oljor ska kunna fräta på vissa sorters synkringar eller nått. Det är iaf nått lurt med det som man kanske ska kolla upp innan man häller i det.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 364
- Joined: 2004-10-26 14:26:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bunkeflostrand
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 229
- Joined: 2005-05-24 11:33:29
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 364
- Joined: 2004-10-26 14:26:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bunkeflostrand
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 229
- Joined: 2005-05-24 11:33:29
- Contact:
Efter många om och men har jag fixat bytet nu, Castrol XO 75/90 API GL 5 bidde det. Men jag fick inte i några 2,75l som det skall vara efter 2,5 var det helt fullt. Jag kunde se på pluggen att nivån varit upp till halva pluggens höjd och det rann också ut när jag tog loss den övre pluggen. Skumt....
Bägge pluggarna hade för övrigt 10mm insex och inte 17.
Bägge pluggarna hade för övrigt 10mm insex och inte 17.
mvh Marcus
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Jo då 10mm insex är det på min 968 också.MarcusLi wrote:Efter många om och men har jag fixat bytet nu, Castrol XO 75/90 API GL 5 bidde det. Men jag fick inte i några 2,75l som det skall vara efter 2,5 var det helt fullt. Jag kunde se på pluggen att nivån varit upp till halva pluggens höjd och det rann också ut när jag tog loss den övre pluggen. Skumt....
Bägge pluggarna hade för övrigt 10mm insex och inte 17.
OBS. På tidiga 968 lådor sitter fyllpluggen 6mm för högt. Detta indikeras av en instämpling i huset vid fyllplugen, +6 står det i så fall.
Dessa lådor får ej fyllas fullt utan nivån skall vara 6 mm under fyllpluggen.
Bozo
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
Who is online
Users browsing this forum: No registered users