Byta växellådsolja / 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

Byta växellådsolja / 968

#1 Post by MarcusLi »

Tänkte byta olja i lådan på min 968, har öht inte varit under bilen tidigare så innan jag står med bilen upplyft och saknar något vilka verktyg behöver jag och kan jag hälla i den nya olja med pipen på flaskan eller krävs någon form av slang eller dylikt?

Tack!
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by AXL944 »

Hej!

Jag bytte olja i lådan på min 951:a, blev skönare att växla efteråt.
Ett tips som jag hört flera åka dit på är att det inte går sådär enkelt att få loss påfyllnings skruven... Då blir man ju stående när man tömt ut oljan och inte kan flylla på ny.

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Porrsche »

Om det är samma som på 944 så behöver du en insex 17mm för att lossa både påfyllningspluggen samt avtappningspluggen (börja med påfyllningspluggen som Axel tipsa om).
Sedan är det inte bara att hälla in utan du behöver en pump eftersom du inte kommer åt uppifrån. En enkel pump med slang duger. Fyll sedan på tills det rinner över.
Rymmer 2,5-3 liter vid oljebyte.

Lycka till
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Vissa oljeflaskor kan funka, jag har tex lyckats på 944:an med castrols flaska med lååång böjlig pip. Redlines flaska är helt körd även om oljan är schyst.

Det jag rekomendera nästan oavsettt bilmodell är stor spruta med slang som bland annat biltema säljer för 50-100 kr. Rymmer typ 0,5 liter och är till STOR hjälp.

Troligen kommer du att behöva ett insex bits storlek 17 mm också för att få loss pluggarna. Satsa på hög kvalité här och rengör noga innan du börjar dra för det kan sitta som s*tan och det är inte kul att dra sönder en plugg.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

#5 Post by MarcusLi »

Tack för era svar, jag får införskaffa ett 17 mm insexsbits. På min gamla BMW cab an vände jag skallen på en M10 bult med två muttrar dragna motr varandra men man kanske skall ha lite mer sofistikerade verktyg till Porschen :-)

Jag tänkte använda Castrol XO 75/90 API GL5, vill inte använda redline eftersom den är GL4. Några erfarenheter av de olika oljorna?
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Om man lyckas ansluta en lämplig slang till oljeflaskan eller en tratt så behövs ingen pump. Jag har dragit ut slangen i hjulhuset och hållt tratten i höjd med bakljuset-dörrhandtaget ungefär.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#7 Post by Dan Hovang »

Man kan också klippa till en halv trattliknande pip av en PET-flaska och hälla genom att snirkla med flaskan över drivaxlen. Den genomskinliga PET-plasten gör det lätt att se. Man måste ta bort hjulet för att komma åt.

2 liter olja ska man hälla i enligt manualen. Då blir det ca 6-8 mm från kanten på påfyllningshålet. Man mäter enklast med en insexnyckel som man torkar av, sticker in och lägger platt mot nederkanten av påfyllningshålet. Sen läser man av den som en oljesticka.

Jag använde 75W90 GL5 syntet men enligt verkstandshandboken kan du lika gärna använda SAE 80 GL4, MIL-L-2105B eller MIL-L-2105.

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#8 Post by Corleone »

MarcusLi wrote:Jag tänkte använda Castrol XO 75/90 API GL5, vill inte använda redline eftersom den är GL4. Några erfarenheter av de olika oljorna?
Vad skulle betydelsen av detta vara?

Vad använder ni för vxl-olja till era bilar?

Själv har jag Redline MT90.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Jag antar att GL5 resp GL4 är standards på samma sätt som DOT 3, 4 , 5 resp 5.1 är för bromsvätskor.

För att uppfylla en sådan standard måste alla delkriterier i standarden vara uppfyllda, dessa omfattar en mängd olika driftssitationer som varav en del kanske inte alls är relevanta för hur vi kör våra bilar, kallstarter i -35°C kanske inte så relevant för en räserbil t.ex

Detta får till följd att dom "bästa" bromsvätskorna bara är DOT 3 eller 4 när egentligen DOT 5.1 är bäst enligt standarden. Det man är ute efter i en bromsvätska för banbruk är hög våt och torr kokpunkt, racingvätskan kanske vida överstiger standarden på det men missat viskositetsvärdet vid -30°C och åker därför ned till DOT4-klassning.

Min gissning är att det förhåller på liknande sätt med växellådsoljor. Dvs, det är lite väl trubbigt att säga att en viss olja är sämre än en annan för den är klassad GL4 istället för GL5
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Det finns en del skrivet på nätet om GL4 eller GL5, jag vill minnas att vissa GL5 oljor ska kunna fräta på vissa sorters synkringar eller nått. Det är iaf nått lurt med det som man kanske ska kolla upp innan man häller i det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2004-10-26 14:26:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bunkeflostrand
Contact:

#11 Post by Pelle Sörensson »

Jag tackar för denna trevliga info, för jag är själv i skedet o ska byta växellådsolja på min 944....

MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

#12 Post by MarcusLi »

Pelle, jag finns ocksp i Malmö, kanske skulle göra en gemensam attack?
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2004-10-26 14:26:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bunkeflostrand
Contact:

#13 Post by Pelle Sörensson »

MarcusLi wrote:Pelle, jag finns ocksp i Malmö, kanske skulle göra en gemensam attack?
Ja absolut, why not. Mitt garage ligger dock i Bjärred men det är bara 3 mil dit, o där finns liftar o alla verktyg osv.......

Tänkt göra det nästa helg, så vi kan höras innan dess.

Mvh Pelle

MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

#14 Post by MarcusLi »

Efter många om och men har jag fixat bytet nu, Castrol XO 75/90 API GL 5 bidde det. Men jag fick inte i några 2,75l som det skall vara efter 2,5 var det helt fullt. Jag kunde se på pluggen att nivån varit upp till halva pluggens höjd och det rann också ut när jag tog loss den övre pluggen. Skumt....

Bägge pluggarna hade för övrigt 10mm insex och inte 17.
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Bosse »

MarcusLi wrote:Efter många om och men har jag fixat bytet nu, Castrol XO 75/90 API GL 5 bidde det. Men jag fick inte i några 2,75l som det skall vara efter 2,5 var det helt fullt. Jag kunde se på pluggen att nivån varit upp till halva pluggens höjd och det rann också ut när jag tog loss den övre pluggen. Skumt....

Bägge pluggarna hade för övrigt 10mm insex och inte 17.
Jo då 10mm insex är det på min 968 också.
OBS. På tidiga 968 lådor sitter fyllpluggen 6mm för högt. Detta indikeras av en instämpling i huset vid fyllplugen, +6 står det i så fall.
Dessa lådor får ej fyllas fullt utan nivån skall vara 6 mm under fyllpluggen.

Bozo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users