Jag måste dessvärre göra er som väntade på en körrapport besvikna...
Bilen levererades till garaget av Samuel, så det enda jag fick göra var att backa in den i garaget.
Ingen hisnande upplevelse direkt...
IMG_4850.JPG
IMG_4851.JPG
Nu är garaget fullt...

Hade lite svårt att komma in pga några parkerade bilar, så jag måste nog skaffa några dollys att rulla runt bilarna på i garaget för att skapa lite arbetsyta...
Dessutom blev det lite pinsamt när det visade sig att sätet visst satt på skenor och gick alldeles utmärkt att flytta fram i rätt position. Jag hade alltså kunnat köra hem från Eslöv om jag bara hade bemödat mig med att känna efter under sätet och inte bara trott på den tidigare ägaren, som bevisligen inte visste så mycket om bilen...
Innan jag gav mig i kast med dagens mission (kamremsbytet) knäppte jag av några bilder på sånt som jag inte riktigt känner igen...
IMG_4855.JPG
IMG_4861.JPG
Varken spolarvätskebehållaren eller expansionskärlet är fastsatta, utan hänger löst i slangarna.
Känns som att det behöver åtgärdas...
Ni kanske har noterat att pop-uplyktorna är uppfällda på alla bilder.
Det beror på att det är någon form av vajsing med elen till dom.
Antagligen har det varit kaiko länge, för den förra ägaren trodde att det skulle vara så. Det är alltså inte han som har gjort dragningarna...
IMG_4860.JPG
Den hökögde noterar att det sitter två knappar för lyktspolningen.
Den ena är kopplad till pop-uplyktorna.
Ni kanske även noterar att det sitter en knapp för inställning av elspeglar.
Elspeglar följde med i en låda, men det finns inga dörrsidor med knappar. Följde inte med några lösa knappar heller, så frågan är om bilen hade elspeglar från fabrik och dörrarna är utbytta, eller om han har köpt knappen och speglarna, men dörrsidona saknas?
Borde väl gå att se om det finns en säkring för det i lådan om det satt från fabrik?
Det är ju en 81:a, så den borde ha elhissar också, men dörrarna kan ju vara utbytta...
Även där borde det ju finnas spår i elsystemet kan jag tycka...
Kunde även konstatera att den varit omlackad, men jag hittade en lapp i motorrummet som det stod Alpinweiß på, så färgen är jag ganska säker på.
Resten av utrustningen är lite oklar dock...
IMG_4859.JPG
Ett jäkla oskick att hålla på och karva i dörrsidor...
Blir till att leta nya. Eller det kanske är nu jag ska använda min nya symaskin?!
Nu till dagens huvudämne; kamremmen.
Problemet vi stötte på när vi försökte i mörkret i mörkaste skåne var av det banalare slaget, men nog så irriterande. Vi fick inte bort kåpan.
Hur vi än vände och vred så tog den i en bussning som håller två rör. Vi konstaterade att det var en sån där som man alltid har sönder när man börjar vrida och slita, så vi kavlade upp ärmarna, spottade i näven, tog ett ordentligt sniff amoniak och gav modigt upp.
Efter en liten konsultation med patand visade sig att vi kanske hade klarat oss hem utan den där bussningen och jag kan nu meddela att hälften av den numera ligger på min arbetsbänk.
IMG_4864.JPG
Med fler slangar och komponenter bortmonerade än jag någonsin haft på en motor som jag tänkt använda igen började självförtroendet tryta lite tyvärr...
Jag vet i teorin hur jag ska gå vidare härifrån, men därifrån till praktik tar emot lite. Det vore ju trist om det blev fel, men samtidigt är det ju trist att kasta in handduken. Det förstnämnda kändes värst, så Samuel är inbokad på onsdag för att montera den nya remmen åt mig. Skönt att kunna ta hjälp! Det uppskattas!

Nästa gång klarar jag det säkert på egen hand...
Det blev inte så mycket gjort idag, men det som blev gjort tog lång tid, så jag känner mig nöjd på det hela taget. Lite trist att jag fortfarande inte kört bilen, men på onsdag smäller det!
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.