Köp av 944 S2 cab?
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2013-09-07 02:51:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Köp av 944 S2 cab?
Hej alla,
Jag är mer eller mindre ny på området men har börjat fundera i banorna att köpa en 944 S2 cab. Jag har tidigare under min ungdom figurerat på zatzy och efter att jag lämnade den sidan hängde jag ett par år på rejsa.nu när jag hade min BMW 318is. Nu är det flera år sedan jag ägde en bil och jag tar mig till jobbet på 25 minuter via Stockholms kommunaltrafik, så jag behöver egentligen ingen bil.
Nu är det dock så att en kollega har en 911 Turbo Cab från 1988 som jag fick äran att provåka i dag. Han använder den bara sporadiskt under sommarhalvåret och det är även tanken med mitt potentiella köp.
Jag har funderat i banorna att köpa en 944 Turbo Cab men de ligger dessvärre orealistiskt högt i pris. Jag förmodar dock att turbocaben inte kommer tappa i värde så egentligen kanske den är det bästa köpet. Jag skulle dock vilja lägga en betydligt mindre summa initialt för att sedan under vintern fixa med bilen så gott min kunskap tillåter.
Frågan till er är således vilken jag ska välja. Jag är inget Porsche-freak per se, men har alltid strävat efter att äga en 911 Turbo innan jag fyller 30 (jag har ca 25 månader på mig). Jag har verkligen inte tummen mitt i handen utan har bytt bromsrör, spindelleder, belägg, ok, backar och trummor förut utan minsta problem men undviker gärna dagligt mek så långt det går.
Jag har spanat lite på detta objekt. http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=11&w=3 Kanske är det någon på forumet som äger den? Annars kanske ni har sett den tidigare och har åsikter om den? Den ligger ju helt klart lägre i pris än de flesta andra på blocket och även lägre än motsvarande objekt på mobile.de. Att köpa i Tyskland är absolut inget problem då jag bodde och arbetade där i 1,5 år fram till april i år. Jag har dock märkt att priserna snarare är högre där än i Sverige.
Alla åsikter är välkomna och tycker ni att jag ska köpa en SAAB 900 cab istället så säg det!
Mvh,
Jag är mer eller mindre ny på området men har börjat fundera i banorna att köpa en 944 S2 cab. Jag har tidigare under min ungdom figurerat på zatzy och efter att jag lämnade den sidan hängde jag ett par år på rejsa.nu när jag hade min BMW 318is. Nu är det flera år sedan jag ägde en bil och jag tar mig till jobbet på 25 minuter via Stockholms kommunaltrafik, så jag behöver egentligen ingen bil.
Nu är det dock så att en kollega har en 911 Turbo Cab från 1988 som jag fick äran att provåka i dag. Han använder den bara sporadiskt under sommarhalvåret och det är även tanken med mitt potentiella köp.
Jag har funderat i banorna att köpa en 944 Turbo Cab men de ligger dessvärre orealistiskt högt i pris. Jag förmodar dock att turbocaben inte kommer tappa i värde så egentligen kanske den är det bästa köpet. Jag skulle dock vilja lägga en betydligt mindre summa initialt för att sedan under vintern fixa med bilen så gott min kunskap tillåter.
Frågan till er är således vilken jag ska välja. Jag är inget Porsche-freak per se, men har alltid strävat efter att äga en 911 Turbo innan jag fyller 30 (jag har ca 25 månader på mig). Jag har verkligen inte tummen mitt i handen utan har bytt bromsrör, spindelleder, belägg, ok, backar och trummor förut utan minsta problem men undviker gärna dagligt mek så långt det går.
Jag har spanat lite på detta objekt. http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=11&w=3 Kanske är det någon på forumet som äger den? Annars kanske ni har sett den tidigare och har åsikter om den? Den ligger ju helt klart lägre i pris än de flesta andra på blocket och även lägre än motsvarande objekt på mobile.de. Att köpa i Tyskland är absolut inget problem då jag bodde och arbetade där i 1,5 år fram till april i år. Jag har dock märkt att priserna snarare är högre där än i Sverige.
Alla åsikter är välkomna och tycker ni att jag ska köpa en SAAB 900 cab istället så säg det!
Mvh,
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Slå till säger jag! Bilen verkar fin och nyservad! Kolla dolumentationen och provkör, kommer inget oväntat upp så köp.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Kolla noga upp när kamremmen byttes och miltal på den... Den har både bäst föredatum och bästföre mil. Samt kolla vid tillfälle upp kamkedjan och plastbiten till kamkedjesträckarn.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2013-09-07 02:51:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Tack för tipsen! Är det något annat jag bör kolla? Har läst på en del och det verkar ju minst sagt vara en robust modell. Hur är kvalitén på cabben?
EDIT: Insåg nu att det finns en köprådavdelning. Har kollat igenom tidigare trådar och känner att jag har ganska bra koll på vad jag ska spana efter och granska extra noga.
Tack igen
EDIT: Insåg nu att det finns en köprådavdelning. Har kollat igenom tidigare trådar och känner att jag har ganska bra koll på vad jag ska spana efter och granska extra noga.
Tack igen
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2013-09-07 02:51:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Var och kollade och provkörde i dag. Skicket kändes överlag väldigt bra men har några frågor.
Cabskyddet saknas. Har förstått att ett sådant kostar mellan 5-20tkr (skönt spann). Var får man enklast tag i ett sånt? Original eller ej spelar ingen roll så länge det sitter bra och inte är för dyrt.
Tyckte att styrningen var lite trög även fast det är servo. "Det ska vara så" hävdade säljaren. Må så vara men hur är era S2or med fungerande servo? Väldigt mycket roadfeeling eller extremt lätta?
Kamrem, balansrem och vattenpump är bytta men 2008. Den har rullat 500 mil sen dess och all dokumentation finns så det är lugnt, men det är väl ingen risk att kamremmen blir kass efter bara fem år? Längre ska den väl hålla?
Har aldrig kört en 944 tidigare så jag vet inte hur växellådan ska kännas men det kändes rätt trögt att byta växel. Ska det vara så? Jämför med nyare bilar typ senaste VW osv men kändes även trög jämfört med min gamla 318is.
I övrigt gjorde den ett gott intryck och allt verkar fungera som den ska. Den är dock omlackad i samband med import 2000 men jag kunde inte hitta några tecken på att den skulle vara allvarligt krockad och det finns ingen tillstymmelse till rost. Omlackeringen är förövrigt bra gjort inkl motorrum, bagageutrymme osv.
Cabskyddet saknas. Har förstått att ett sådant kostar mellan 5-20tkr (skönt spann). Var får man enklast tag i ett sånt? Original eller ej spelar ingen roll så länge det sitter bra och inte är för dyrt.
Tyckte att styrningen var lite trög även fast det är servo. "Det ska vara så" hävdade säljaren. Må så vara men hur är era S2or med fungerande servo? Väldigt mycket roadfeeling eller extremt lätta?
Kamrem, balansrem och vattenpump är bytta men 2008. Den har rullat 500 mil sen dess och all dokumentation finns så det är lugnt, men det är väl ingen risk att kamremmen blir kass efter bara fem år? Längre ska den väl hålla?
Har aldrig kört en 944 tidigare så jag vet inte hur växellådan ska kännas men det kändes rätt trögt att byta växel. Ska det vara så? Jämför med nyare bilar typ senaste VW osv men kändes även trög jämfört med min gamla 318is.
I övrigt gjorde den ett gott intryck och allt verkar fungera som den ska. Den är dock omlackad i samband med import 2000 men jag kunde inte hitta några tecken på att den skulle vara allvarligt krockad och det finns ingen tillstymmelse till rost. Omlackeringen är förövrigt bra gjort inkl motorrum, bagageutrymme osv.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Alla 944:or även dom med servo är ganska tungstyrda dom har inte alls lika mycket hjälpkraft i servot som en modern bil,så det stämmer att det ska vara så.
Växellådan är väl även den lite trögare att växla mot en modern bil,men behöver man ta i ordentligt för att växla är det nog något som kärvar någonstans.
Tycker bilen ser fin ut bara att köpa
Växellådan är väl även den lite trögare att växla mot en modern bil,men behöver man ta i ordentligt för att växla är det nog något som kärvar någonstans.
Tycker bilen ser fin ut bara att köpa
- Minsc S2
- Turbo-Poster
- Posts: 482
- Joined: 2004-04-02 12:34:05
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Ska försöka hjälpa dig med min begränsade kunskap, dock tycker jag att priset är misstänksamt lågt. Säljaren måste verkligen ha ont om tid!
I normal/högre hastighet är den däremot lättstyrd.
Växellådan är ju betydligt segare/trögare i min 944 än i min Volvo 850, men om det är trögt på ett "misstänksamt" sätt kan jag inte svara på. Ibland har jag problem att lägga i backen, men det är väl det enda.
Styrningen i min S2:a är ganska trög - i lägre hastigheter.Fryken wrote:Tyckte att styrningen var lite trög även fast det är servo. "Det ska vara så" hävdade säljaren. Må så vara men hur är era S2or med fungerande servo? Väldigt mycket roadfeeling eller extremt lätta?
I normal/högre hastighet är den däremot lättstyrd.
Svårt att svara på då tröghet kan vara väldigt subjektivt.Fryken wrote:Har aldrig kört en 944 tidigare så jag vet inte hur växellådan ska kännas men det kändes rätt trögt att byta växel. Ska det vara så? Jämför med nyare bilar typ senaste VW osv men kändes även trög jämfört med min gamla 318is.
Växellådan är ju betydligt segare/trögare i min 944 än i min Volvo 850, men om det är trögt på ett "misstänksamt" sätt kan jag inte svara på. Ibland har jag problem att lägga i backen, men det är väl det enda.
En omlackering betyder inte nödvändigtvis att det är fara å färde. Min är också omlackerad i samband med en import, och 10 år senare har jag fortfarande inte hittat några spår på att den skulle varit krockad innan den kom till Sverige.Fryken wrote:Den är dock omlackad i samband med import 2000 men jag kunde inte hitta några tecken på att den skulle vara allvarligt krockad och det finns ingen tillstymmelse till rost. Omlackeringen är förövrigt bra gjort inkl motorrum, bagageutrymme osv.
Last edited by Minsc S2 on 2013-09-09 01:10:35, edited 1 time in total.
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm
220 Bhp, 302 Nm
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2013-09-07 02:51:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Tack för svaren!
Ska ta mig en rejäl funderare under morgondagen. Vilket försäkringsbolag rekommenderas? Har bara kollat upp Trygghansa online (de andra lämnar inte info om S2 cab online) och där ligger den på ca 14tkr/år i helförsäkring. Ja, jag är 27 år och bor i centrala Sthlm...
Ska ta mig en rejäl funderare under morgondagen. Vilket försäkringsbolag rekommenderas? Har bara kollat upp Trygghansa online (de andra lämnar inte info om S2 cab online) och där ligger den på ca 14tkr/år i helförsäkring. Ja, jag är 27 år och bor i centrala Sthlm...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Försäkringsbolag är väldigt individuellt vad som är billigast/bäst. Men du kam ju kolla med Porsche försäkring t.ex.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Köp av 944 S2 cab?
Det är bara att sätta sig och ringa runt till alla försäkringsbolag.
Notera ner premien för varje bolag noga inkl miltal du tänkt köra. Glöm inte att fråga om eventuella extraförsäkringar om du vill ha det och vad totalpriset blir med dem.
Om du fått en premie hos ett bolag men du av någon anledning hellre skulle vilja ha hos ett annat som ligger någon tusenlapp högre, säg till det till dem och pruta.
Jag har försäkrat hos IF istället för Porsche Försäkring då det blev billigare hos IF trots att det är IF som står bakom Porsche Försäkring.
Notera ner premien för varje bolag noga inkl miltal du tänkt köra. Glöm inte att fråga om eventuella extraförsäkringar om du vill ha det och vad totalpriset blir med dem.
Om du fått en premie hos ett bolag men du av någon anledning hellre skulle vilja ha hos ett annat som ligger någon tusenlapp högre, säg till det till dem och pruta.
Jag har försäkrat hos IF istället för Porsche Försäkring då det blev billigare hos IF trots att det är IF som står bakom Porsche Försäkring.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Köp av 944 S2 cab?
Detta kan inte sägas för många gånger...patand wrote:Försäkringsbolag är väldigt individuellt vad som är billigast/bäst.
Som referens kan jag nämna att jag ger 2.700:- helåret/helförsäkrat, för mon 944 turbo. Bor på landet och är nån stans mellan 30 och 40 år.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Slantnose
- S-Poster
- Posts: 99
- Joined: 2012-01-20 16:48:38
- Bilmodell: 944 Coupe
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Ett tips är att kolla Aktsam. De sänkte min premie ganska ordentligt. Bor också i Sthlm.Fryken wrote:Tack för svaren!
Ska ta mig en rejäl funderare under morgondagen. Vilket försäkringsbolag rekommenderas? Har bara kollat upp Trygghansa online (de andra lämnar inte info om S2 cab online) och där ligger den på ca 14tkr/år i helförsäkring. Ja, jag är 27 år och bor i centrala Sthlm...
PCS 12925
944 Coupe 1986
Boxster S 2003
944 Coupe 1986
Boxster S 2003
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Köp av 944 S2 cab?
Aktsam har låga priser men kolla upp vad du får för premien. Jag hade dem tidigare men bytte då jag en dag fick ett "reklambrev" hem från dem där det stod något i stil med "Nu får du ännu mer ... bla bla bla ..." och så räknade de upp ett par grejer som jag trodde ingick redan tidigare. Strax där efter höjde de premien och var inte längre så billiga jämfört med vad konkurrenterna erbjöd.Slantnose wrote:Ett tips är att kolla Aktsam. De sänkte min premie ganska ordentligt. Bor också i Sthlm.Fryken wrote:Tack för svaren!
Ska ta mig en rejäl funderare under morgondagen. Vilket försäkringsbolag rekommenderas? Har bara kollat upp Trygghansa online (de andra lämnar inte info om S2 cab online) och där ligger den på ca 14tkr/år i helförsäkring. Ja, jag är 27 år och bor i centrala Sthlm...
Men som sagt, det där var för mig och min specifika bil. Tipset är dock att kolla upp vad man faktiskt får när man behöver utnyttja försäkringen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2013-09-07 02:51:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Köp av 944 S2 cab?
Moderna är billigast hittills med ca 700 kr/halv och 1000 kr/hel /månad... Har ej kollat Aktsam.
Vad kostar en uppsättning fjädrar/dämpare? Har sett att Bilstein-kitten ligger på runt 10tkr men finns det andra alternativ? Gör man något åt bak"fjädringen" eller är det bara nya dämpare som gäller.
Vad kostar en uppsättning fjädrar/dämpare? Har sett att Bilstein-kitten ligger på runt 10tkr men finns det andra alternativ? Gör man något åt bak"fjädringen" eller är det bara nya dämpare som gäller.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users