Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#1 Post by Cédric »

Kolla in den här tråden, ska bli klart spännande att se vad han kan få ut med relativt enkla medel. Nästa steg E85, borde finnas en hel del till att hämta, man blir ju alldeles trimsugen när man läser tråden :)

http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Cédric on 2014-02-28 08:15:26, edited 2 times in total.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->229, fortsättning följer.

#2 Post by gegge »

Det är intressant att han mäter upp en standard 924 till 95 whp jämfört med en 924 som blivit EFI konverterad till 92 whp. Samma anläggning och samma ägare. AFR genom registret fungerar sådär bra däremot.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->229, fortsättning följer.

#3 Post by Cédric »

248whp på e85, ska bli intressant att se hur långt det håller. Lär ju gå så in helsike :-)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->229, fortsättning följer.

#4 Post by Cédric »

Kolla in i tråden, 274whp. Vid 1.2 bar är senaste, nu med uppdaterad koppling.. Undra när han tänker stanna :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->274, fortsättning följer.

#5 Post by patand »

Man kanske skulle slänga ur 931 motorn och montera en standard 924 motor och turbokonvertera istället. ;-)

Intressant att på e85 får han ut mer effekt med mindre laddtryck, 248hk vid 1 bar mot 229hk vid 1,2 bar på bensin. 1,2 bar på e85 = 274hk. Är det så att om man skulle gå över till e85 på 931an utan att höjja laddtrycket så får man 274/229 *170 = 203hk bara genom att byta bränsle?

Näe vänta, nu svarar jag mig själv, han har ju förstås mappat tändningen annorlunda på e85, mindre spikbenäget och därmed kan han höjja tändningen och på så sätt få ut mer effekt.

Men sen ger ju säkert kylningen som e85 bidrar med också någon extra hästkraft och det är kanske det man kunde nyttja på en standard 931?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->274, fortsättning följer.

#6 Post by Cédric »

Det skulle säkert gå att nå 200 pollar med e85, men man bör ju ha lite friheter när man styr bränsle och tädning så det blir rätt.

Ideola har ju kört vatten/meth insprutning och nära 1 bar laddtryck om jag minns rätt på en 931maskin(ingen IC), blev bra drag. Du får nog liknande effekt om du kör e85.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->274, fortsättning följer.

#7 Post by Cédric »

uppdatering i Project black:

Kapar in infon från tråden på 924board.org, mest för att det är fascinerande att se hur långt det går att trimma en standard 924 maskin.

Ny toppackning och service, lite ökat laddtryck 1.5Bar och 307 wHp and 380 wNm

Image

Undra var det ska sluta nånstans :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->274, fortsättning följer.

#8 Post by patand »

Cédric wrote:Ny toppackning och service, lite ökat laddtryck 1.5Bar och 307 wHp and 380 wNm
Inte utan att man börjar undra om inte Jocke lagt onödigt mycket jobb på sin 931a... i med en standard 924 motor och 1,5 bar så har man nästan samma effekt, 384(?) motorhästar i Jockes mot 307 hjulhästar på denna! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#9 Post by Cédric »

Skulle dock tro att Jockes motor håller betydligt bättre för bankörning tex, det verkar inte vara designkriterium för den här bilen. Men det är ju spännande hur mycket det går att mosa ut.

Tror också att jocke skulle kunna mosa ur en bra bit till på E85, får väl se om vi får svaret på den frågan i framtiden :)

MrBroberg
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2008-08-01 23:05:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Linköping
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#10 Post by MrBroberg »

hur i helsike håller motorn?
-----------------------------------
Honda Accord -08
Porsche 944 Alpinweiss -82

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#11 Post by patand »

MrBroberg wrote:hur i helsike håller motorn?
924 motorer är tydligen väldigt skottsäkra! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#12 Post by Maxx »

Porsche själva plockade ut 375 hk till sina Le Mans-GTR:er.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#13 Post by Henka_E »

Jag tror en faktor som spelar in är hur duktig man är på att mappa - eller, fler och fler motorer verkar ju börja bli skottsäkra men det har mer att göra med installation och genomförande tror jag. Fränt är det hur som helst!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#14 Post by Cédric »

Henka_E wrote:Jag tror en faktor som spelar in är hur duktig man är på att mappa - eller, fler och fler motorer verkar ju börja bli skottsäkra men det har mer att göra med installation och genomförande tror jag. Fränt är det hur som helst!
Asolut, det är en viktig poäng. Har man inte koll på läget kör man sönder även en standard turbomaskin, men har man järnkoll så kan man gå väldigt långt.

Men visst är grudmotorn rätt stadig, det finns ju fler som har gjort liknande. Stadigt gjutjärnsblock är en fin grund när man ska ladda på :)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Turbokonverterad 924, från 92whp->307w, fortsättning följer.

#15 Post by Cédric »

Image

Image

tyvärr har han köpt en hondamotor för nästa vinters arbete, synd, det har varit kul att följa projektet. Innan dess skulle han dock prova en vända med vassare kammar.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]