Jag började dagens övningar med att testa min teori med färg och spackel... Ambitionen var alltså att försöka få till en färg på spacklet som inte lyser igenom lacken när repor och stenskott ska lagas. Normalt sett slipar man ju ner ytan, spacklar, grundar och lackar. Problemet med det förfarandet är att det tar tid och att det är svårt att få till osynliga övergångar mellan den nylackade ytan och den gamla. Jag ville helt enkelt kunna hoppa över grundandet och bara lacka direkt på spacklet och ändå slippa synliga spår av stenskottet eller repan. Osäker på om det kommer funka dock... Det ser ganska så ljust ut när det väl är nedslipat.
Kanske funkar med mer färg, men spacklet blev ju givetvis tunnare och tunnare ju mer färg jag hade i...

Kanske kan testa med delvis härdad färg?!
Vart repan kom ifrån?
Jag vände mig om med ett avgassystem i famnen, såklart!

Efter mitt lilla experiment var det dags för operation silkeslen igen.
Hittade några fläckar som besudlats med lite klassiskt mellansvenskt torrsprut... Kör fortfarande med kloss och 2000-papper. Det börjar arta sig!

Snart är det dags att inventera alla genomslipningar och maskera det som behöver maskeras inför bättring.
Därefter ska jag ge mig på ett nytt projekt. Ett projekt som jag inte ens visste att jag behövde skriva upp på listan. Samtliga bultar som håller fast paketet som Bl.a innefattar luftfilterburken har nämligen gått av, och jag har en känsla av att det är bättre om det sitter fast...

Antar att det är råttorna...
Ska dokumentera spektaklet vid nästa besök.
Fortsättning följer...
Bobo