Hjälp! Min ventilkåpa exploderade!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Eddo_39
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944 -84
Årsmodell: 1984

Hjälp! Min ventilkåpa exploderade!

#1 Post by Eddo_39 »

Efter en kostsam renovering av ventiler, planing av topp, ny topplockspackning och diverse andra packningar, så kör jag hem bilen lycklig från min personlige hemmamekaniker... Väl framme så börjar det ryka ur huven och in genom "frisklufts"-intaget. Naturligtvis öppnar jag huven och ser till min förskräckelse att ventilkåpan har spruckit på två ställen (vid Porsche-texten). Buktar ut ordentligt - ser ut som en explosion har ägt rum! :shock:

Vad i hela friden kan ha gått snett? Motorn gick ju så lugnt och fint på tomgång i många minuter innan vi kände att det var dags att köra. Inga missljud från ventiler eller dylikt... Det ända vi kanske inte gjorde "enligt boken" var att jag sköt upp att "blöda", eller lufta, kylsystemet... Tryck från det, eller oljetryck? Tips är mer än välkomna! :#pray:
Porsche 944 -84 - Motorn skurit... :cry:
Mercedes 300 CE -88 'Goldmember' - Såld :|
Mitsubishi Galant S V6 A -98 - Får duga så länge... :oops:

Peedster
Addict
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992

Re: Hjälp! Min ventilkåpa exploderade!

#2 Post by Peedster »

Tråkigt!

Det har hänt att folk har glömt nån bult av misstag som tillslut hoppade upp och klämdes mellan kamaxel och huset med samma skador som du beskriver...
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Eddo_39
NA-Poster

#3 Post by Eddo_39 »

Ja, låter logiskt... Men vi var nogranna och räknade varje skruv och bricka så att inget skulle hamna i motorn... Dessutom fyllde vi ut alla tomma gängor med varsinn skruv och brickorna kunde inte åka ur gängorna. Finns det inget annat alternativ?

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#4 Post by Karl Birgander »

Eddo_39 wrote:Ja, låter logiskt... Men vi var nogranna och räknade varje skruv och bricka så att inget skulle hamna i motorn... Dessutom fyllde vi ut alla tomma gängor med varsinn skruv och brickorna kunde inte åka ur gängorna. Finns det inget annat alternativ?
Teorier kan man säkert spekulera till alla håll om, men det enda som ger nåt är att riva och hitta orsaken.
Har man tur hittar man snabbt felet och kan sluta riva. Problemet blir ju om man inte hittar orsaken ganska under ventilkåpan...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Eddo_39
NA-Poster

#5 Post by Eddo_39 »

Lappade ihop skadan i morse med Plastic Padding elementtätare, eller vad det var (inte så snyggt - men bara temporärt + 'felsök'). Kollade innan om det var vatten eller olja som sippra ut ur hålet... Det var bara vanligt vatten...

Efter att kletet hade härdat körde vi motorn till 'arbetstemp', luftade kylsystemet - mycke bubblor... Sedan kunde jag i lugn och ro köra hem bilen (över en mil, så bilen duktigt varm) utan några problem.

Inge missljud, eller skrammel, men är det nånting som vandrar i motorn så händer det väl igen, men inget att förlora. Kör väl en stund temporärt och håller utkik efter en ny ventilkåpa. Har nån en till övers så hör gärna av dig!

"Hemmamekanikern", som jag får kalla honom, trodde på materialutmattning + kanske tryck från luft och för mycket vatten i systemet som fick kåpan att spricka. Bara så ni vet.

Rulla lugnt!

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Sv: Re: Hjälp! Min ventilkåpa exploderade!

#6 Post by Erol »

Eddo_39 wrote:Lappade ihop skadan i morse med Plastic Padding elementtätare, eller vad det var (inte så snyggt - men bara temporärt + 'felsök'). Kollade innan om det var vatten eller olja som sippra ut ur hålet... Det var bara vanligt vatten...
"Bara vanligt vatten"?

Ska inte vara något vatten i kamhuset... Där ska det bara finnas olja!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#7 Post by DLS »

Skulle vilja se bilder på detta?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Sv: Re: Hjälp! Min ventilkåpa exploderade!

#8 Post by Erol »

DLS wrote:Skulle vilja se bilder på detta?
Jag med...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Eddo_39
NA-Poster

#9 Post by Eddo_39 »

Ja vi förväntade oss också olja... Tänkte inte mer på det utan att även denna motordetalj behövde kylas?
Vi granskade gamla packningen och tycke oss urskilja såväl olje- som kylvätskehål. Oerhört flummigt annars!

Duger inte till att lägga in bilder... De får inte vara stora alls och vet inte hur man komprimerar dem.
Och det där 'Img' förstår jag mig inte alls på.

Men skadan är som sagt ihoplappad. Det var uppsprucket och utbuktat vid bokstäverna H & E på ventilkåpan, eller kamhuset, vad det nu heter...

tkgb
Turbo-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991

#10 Post by tkgb »

"Hemmamekanikern", som jag får kalla honom, trodde på materialutmattning + kanske tryck från luft och för mycket vatten i systemet som fick kåpan att spricka. Bara så ni vet.

Om jag var du skulle jag hålla bilen på ett rejält skyddsavstånd från den killen :D

Tror som dom andra att det troligtvis är något kvarglömt i kamhuset som kommit i kläm och spräckt huset.

mvh tommy

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#11 Post by safe »

Eddo_39 wrote:Lappade ihop skadan i morse med Plastic Padding elementtätare, eller vad det var (inte så snyggt - men bara temporärt + 'felsök'). Kollade innan om det var vatten eller olja som sippra ut ur hålet... Det var bara vanligt vatten...

Efter att kletet hade härdat körde vi motorn till 'arbetstemp', luftade kylsystemet - mycke bubblor... Sedan kunde jag i lugn och ro köra hem bilen (över en mil, så bilen duktigt varm) utan några problem.

Inge missljud, eller skrammel, men är det nånting som vandrar i motorn så händer det väl igen, men inget att förlora. Kör väl en stund temporärt och håller utkik efter en ny ventilkåpa. Har nån en till övers så hör gärna av dig!

Rulla lugnt!

Eftersom ingen säger det så gör jag det.

FÖR GUDS SKULL TA TVÅ STEG BORT FRÅN BILEN OCH HÅLL DET AVSTÅNDET!
Se till att någon med lite motorvana kan kolla på bilen, ta bort ventilkåpan och se vad som är problemet.
En ventilkåpa buktar inte ut och spricket utan anledning. Dessutom är det kanske inte bara ventilkåpan som tagit/tar stryk.
För att citera Newtons 3:e lag:
"Två kroppar påverkar alltid varandra med lika stora men motriktade krafter. Om föremålet A utsätter föremålet B för en viss kraft kommer B utsätta A för samma kraft men riktad åt motsatt håll."

Din "hemmamekaniker" ska du hålla borta från din bil, använd en träpåk om det behövs....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Tux
Carrera-Poster
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej

#12 Post by Tux »

safe wrote:
Eftersom ingen säger det så gör jag det.

FÖR GUDS SKULL TA TVÅ STEG BORT FRÅN BILEN OCH HÅLL DET AVSTÅNDET!
Se till att någon med lite motorvana kan kolla på bilen, ta bort ventilkåpan och se vad som är problemet.
En ventilkåpa buktar inte ut och spricket utan anledning. Dessutom är det kanske inte bara ventilkåpan som tagit/tar stryk.
För att citera Newtons 3:e lag:
"Två kroppar påverkar alltid varandra med lika stora men motriktade krafter. Om föremålet A utsätter föremålet B för en viss kraft kommer B utsätta A för samma kraft men riktad åt motsatt håll."

Din "hemmamekaniker" ska du hålla borta från din bil, använd en träpåk om det behövs....
Jag kan inte annat än hålla med!
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

Peedster
Addict

#13 Post by Peedster »

+1000

Du måste leta efter orsaken.

"Inge missljud, eller skrammel, men är det nånting som vandrar i motorn så händer det väl igen, men inget att förlora. Kör väl en stund temporärt och håller utkik efter en ny ventilkåpa."

Det du har att förlora är i värsta fall en trasig motor med 10-20000kr i kostnader om något händer igen. Och det verkade som du redan hade haft den inne på en kostsam renovering...

Alltså skulle 99% av alla forummedlemmar utlysa ett stort körförbud på sin bil tills man hittade orsaken.
Tog hemmamecken av grejerna själv eller var du med? Litar du på honom 100%? Han skulle kunna hittat en mutter eller skruv och tagit bort den illa kvickt och visslat som om inget hänt och dragit en vals för att komma undan.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Eddo_39
NA-Poster

#14 Post by Eddo_39 »

Peedster wrote:Alltså skulle 99% av alla forummedlemmar utlysa ett stort körförbud på sin bil tills man hittade orsaken.
Tog hemmamecken av grejerna själv eller var du med? Litar du på honom 100%? Han skulle kunna hittat en mutter eller skruv och tagit bort den illa kvickt och visslat som om inget hänt och dragit en vals för att komma undan.
Ja, körförbud är utfärdat. Både enligt lag och nu även sunt förnuft... Körde bara hem den från mekanikern och har stått sedan dess.

Kan tillägga att jag var med under hela skruvningen. Och vi räknade som sagt skruvarna.

Ska göra en "exploramental surgery" och förhoppningsvis hittar jag orsaken - rimligtvis i kamhuset?

Peedster
Addict

#15 Post by Peedster »

Bra! Vi vill ju bara dig och bilens bästa! :#cheers:

Bilder skulle hjälpa då vi har många duktiga personer här på forumet som skulle kunna ställa mer exakta diagnoser med bilder!

Om du vill maila mig bilder så kan jag lägga upp de? peedster@hotmail.com

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Post Reply