Eddo_39 wrote:Lappade ihop skadan i morse med Plastic Padding elementtätare, eller vad det var (inte så snyggt - men bara temporärt + 'felsök'). Kollade innan om det var vatten eller olja som sippra ut ur hålet... Det var bara vanligt vatten...
Efter att kletet hade härdat körde vi motorn till 'arbetstemp', luftade kylsystemet - mycke bubblor... Sedan kunde jag i lugn och ro köra hem bilen (över en mil, så bilen duktigt varm) utan några problem.
Inge missljud, eller skrammel, men är det nånting som vandrar i motorn så händer det väl igen, men inget att förlora. Kör väl en stund temporärt och håller utkik efter en ny ventilkåpa. Har nån en till övers så hör gärna av dig!
"Hemmamekanikern", som jag får kalla honom, trodde på materialutmattning + kanske tryck från luft och för mycket vatten i systemet som fick kåpan att spricka. Bara så ni vet.
Rulla lugnt!
Eftersom ingen säger det så gör jag det.
FÖR GUDS SKULL TA TVÅ STEG BORT FRÅN BILEN OCH HÅLL DET AVSTÅNDET!
Se till att någon med lite motorvana kan kolla på bilen, ta bort ventilkåpan och se vad som är problemet.
En ventilkåpa buktar inte ut och spricket utan anledning. Dessutom är det kanske inte bara ventilkåpan som tagit/tar stryk.
För att citera Newtons 3:e lag:
"Två kroppar påverkar alltid varandra med lika stora men motriktade krafter. Om föremålet A utsätter föremålet B för en viss kraft kommer B utsätta A för samma kraft men riktad åt motsatt håll."
Din "hemmamekaniker" ska du hålla borta från din bil, använd en träpåk om det behövs....