Lossa aluminiumbult och kamkedjespännare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Lossa aluminiumbult och kamkedjespännare

#1 Post by mojo158 »

Hej,

1. Har för länge sedan hört att när man lossar en bult som sitter i aluminium gods ska man först dra till bulten lite, stämmer det?

2. Någon som har en bra beskrivning på hur man byter kamkedjespännare, utan att också byta kamkejda, på en S eller S2 modell? Har hört att det ska gå utan att plocka bort allt för mycket men kedjespännaren behöver böjas ihop. Finns en beskrivning för 968 av Patand i biblioteket, men jag tror att det är en mer omfattande operation som beskrivs som även innehåller byte av kamkedjan.

/Staffan

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Lossa aluminiumbult och kamkedjespännare

#2 Post by Erol »

Av med ventilkåpan (förbered dig genom att köpa nya tätningar till kåpan innan du gör detta), pressa ihop och lås spännaren (t.ex med en liten borr), skruva loss spännaren och montera sen en ny.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Lossa aluminiumbult och kamkedjespännare

#3 Post by mojo158 »

Hej,

På 944 online nämns en J-tube, är det inget som behöver tas bort?

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users