Tråkigt! Märkte nu när jag faktiskt förberedde bilen för Såtenäs att det rykte lite under motorn.
Kollar och drar åt några oljetrågsbultar lite lätt. Får ordning på de men märker att det droppar ännu mer från pluggen som sitter längst bak på balansaxelhuset.
Pluggen går att skruva runt och klapprar/går att röra nån halv mm fram och tillbaka.
Det droppar en droppe var 11-12 sekund och detta är ju utan belastning. Kanske droppar på friskare vid belastning!?
Vad kan jag göra?
Vågar jag åka till Såtenäs ca 4 timmar enkel resa och slalom hela dagen...
Hilfe!
Oljeläckage balansaxelhus/plugg
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Oljeläckage balansaxelhus/plugg
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Oljeläckage balansaxelhus/plugg
Har forskat lite på jänkforum och det är ett sånt här roligt grisjobb...
Man måste riva bort alla remmar mm och ta bort balansaxelhuset och byte en O-ring längst bak. Vissa säger att man bör plocka av grenrören dessutom.
11 timmar tog det en gubbe som verkade ha koll på mekandet.
Dock (!) finns det en Quick & Dirty på detta, nämligen att smeta ut något som heter RTV eller Hondabond som man kan smeta in läckan temporärt med. Vissa har kört med den lagningen på bana under 2 år utan problem.
Jag säger att det är värt ett försök.
På väg till K-Rauta för Casco högtempsilikon avsedd för laga läckage!
Man måste riva bort alla remmar mm och ta bort balansaxelhuset och byte en O-ring längst bak. Vissa säger att man bör plocka av grenrören dessutom.
11 timmar tog det en gubbe som verkade ha koll på mekandet.
Dock (!) finns det en Quick & Dirty på detta, nämligen att smeta ut något som heter RTV eller Hondabond som man kan smeta in läckan temporärt med. Vissa har kört med den lagningen på bana under 2 år utan problem.
Jag säger att det är värt ett försök.
På väg till K-Rauta för Casco högtempsilikon avsedd för laga läckage!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Oljeläckage balansaxelhus/plugg
ja det är ett riktigt tråkigt jobb men som sagt högtemp silikon t.ex biltemas röda tror jag är en väldigt bra snabb fix.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Oljeläckage balansaxelhus/plugg
Verkar vara ett vanligt problem, tror helt klart på att täta med "klet"
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Re: Oljeläckage balansaxelhus/plugg
Inkletat och klart.
Får se imorgonbitti hur tätt det blir...
Bockade även till en plåt som för bort ev oljedroppar från trågpackningen så det förhoppningsvis inte börjar bolma...
Hur lätt tar olja eld på avgaset?
Får se imorgonbitti hur tätt det blir...
Bockade även till en plåt som för bort ev oljedroppar från trågpackningen så det förhoppningsvis inte börjar bolma...
Hur lätt tar olja eld på avgaset?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Oljeläckage balansaxelhus/plugg
Lätt! Men ska det starta en brand så måste du tömma all olja ur motorn på en gång över grenröret och ha otur att det tar sig. Jag har själv stått på första parkett och sett det hända, förutom att branden inte tog sig, men det var effektfullt med decimeterlånga eldsflammor ut från alla håll och kanter ur motorrummet.Peedster wrote:Inkletat och klart.
Får se imorgonbitti hur tätt det blir...
Bockade även till en plåt som för bort ev oljedroppar från trågpackningen så det förhoppningsvis inte börjar bolma...
Hur lätt tar olja eld på avgaset?

Är det bara droppar på grenröret är det nog ingen större risk för brand men det luktar inte så gott om bilen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]