Fönsterhissar tvärdog
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
Fönsterhissar tvärdog
Märkligt.
Ute och körde igår. Helt plötsligt slutade förarsidans fönsterhiss att fungera. Man hörde ett klick från hissmotorn när man tryckte på knappen, men inget hände. Passagerarsidans fungerade.
Skruvade då ut switcharna och bytte plats på dem. Då fungerade ingen.
Bytte tillbaka dem, men fortfarande fungerar ingen?
Säkringen verkar hel. Testat att förbikoppla relätet. Ska gräva fram multimetern idag och kolla vad som egentligen försigår.
Tips mottages gärna (-84 944).
Ute och körde igår. Helt plötsligt slutade förarsidans fönsterhiss att fungera. Man hörde ett klick från hissmotorn när man tryckte på knappen, men inget hände. Passagerarsidans fungerade.
Skruvade då ut switcharna och bytte plats på dem. Då fungerade ingen.
Bytte tillbaka dem, men fortfarande fungerar ingen?
Säkringen verkar hel. Testat att förbikoppla relätet. Ska gräva fram multimetern idag och kolla vad som egentligen försigår.
Tips mottages gärna (-84 944).
- Bathory
- Addict
- Bilmodell: 924
Re: Fönsterhissar tvärdog
Låter som motorn om du kan höra ett klick ifrån den.
Annars så skulle jag gissa på elhissknappen på passagerarsidan (har varit med om att den sidan krånglar på 3 bilar)
Motorn går att ta isär om man är försiktig & få iordning på.
Mvh
Sven
Annars så skulle jag gissa på elhissknappen på passagerarsidan (har varit med om att den sidan krånglar på 3 bilar)
Motorn går att ta isär om man är försiktig & få iordning på.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
-
- S-Poster
Men symptomen stämmer väl inte med att knappen på passagerarsidan skulle krångla?
Så här var alltså förloppet:
1. Båda fönstren fungerade
2. Förarsidan slutade plötsligt fungera, men passagerarsidan fungerade fortfarande
3. Testade att sätta förarsidans knapp på passagerarsidan och det fungerade inte
4. Satte tillbaka passagerarsidans knapp på passagerarsidan och då fungerade inte det heller längre
Jag menar, hade det varit passagerknappen som krånglade hade väl inte passagerarsidan fungerat i punkt 2?
Så här var alltså förloppet:
1. Båda fönstren fungerade
2. Förarsidan slutade plötsligt fungera, men passagerarsidan fungerade fortfarande
3. Testade att sätta förarsidans knapp på passagerarsidan och det fungerade inte
4. Satte tillbaka passagerarsidans knapp på passagerarsidan och då fungerade inte det heller längre
Jag menar, hade det varit passagerknappen som krånglade hade väl inte passagerarsidan fungerat i punkt 2?
- Bathory
- Addict
Som jag skrev så gissar jag på motorn.
Ville bara nämna att jag haft problem med just elhissknapp på passagerarsidan för tydligen går strömmen genom den & om den är trasig så funkar det inte på förarsidan heller.
Jag skulle börja med att lossa dörrsidan & direktmata elhissmotorn för att se om det fungerar då.
Funkar den så mät spänning på kablarna så du har tillräckligt med kräm där.
Mvh
Sven
Ville bara nämna att jag haft problem med just elhissknapp på passagerarsidan för tydligen går strömmen genom den & om den är trasig så funkar det inte på förarsidan heller.
Jag skulle börja med att lossa dörrsidan & direktmata elhissmotorn för att se om det fungerar då.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
- Mårten
- Addict
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
Min minnesbild är tvärtom, att strömmen till passagerarsidan går igenom förarsidans knapp eftersom man från förarsidan även kan manövrera passagerarsidan. Jag fick nämnligen fixa förarsidans knapp för att få liv i passagerarsidan.Bathory wrote:Som jag skrev så gissar jag på motorn.
Mvh
Sven
Har f ö en knapp liggande nånstans...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- S-Poster
Om jag mätt rätt går det ingen ström alls till knapparna, vare sig på förar- eller passagerarsidan.
Säkringen är hel (testade även att byta plats med säkringen till autobakluckan som funkar fint), och jag provade att koppla förbi relät, men fortfarande inget.
Så frågan är ju vad nästa logiska steg är...
Kan man mäta i säkringshållaren på något sätt, och se om det finns nån ström där?
Charmigt att detta dök upp dagen innan bilsemestern med sonen var planerad. Inte riktig läge att dra ned i ett sommarvarmt Europa utan AC och fönster som inte går att ta ned.
Säkringen är hel (testade även att byta plats med säkringen till autobakluckan som funkar fint), och jag provade att koppla förbi relät, men fortfarande inget.
Så frågan är ju vad nästa logiska steg är...
Kan man mäta i säkringshållaren på något sätt, och se om det finns nån ström där?
Charmigt att detta dök upp dagen innan bilsemestern med sonen var planerad. Inte riktig läge att dra ned i ett sommarvarmt Europa utan AC och fönster som inte går att ta ned.
- Bathory
- Addict
Om det klickar i motorn när du trycker på knappen så betyder det att det finns spänning dit (däremot inte om det räcker eller ej)
Har du strömsatt motorn direkt? Går den då?
Om jag förstått det rätt så fungerar elhissen på passagerarsidan? Om den gör det så har du spänning i den kabelmattan som går till hissarna.
Kan ju vara ett kabelbrott i dörröppningen så klart, kabeln böjs ju rätt mycket där med åren.
Hade du bott närmare så hade jag gärna hjälpt dig på plats.
Mvh
Sven
Om jag förstått det rätt så fungerar elhissen på passagerarsidan? Om den gör det så har du spänning i den kabelmattan som går till hissarna.
Kan ju vara ett kabelbrott i dörröppningen så klart, kabeln böjs ju rätt mycket där med åren.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
-
- S-Poster
Nej, det klickar inte längre. Det gjorde det först, när bara förarsidan var död. Men efter att jag testade att byta plats på switcharna är allt stendött. Bäge fönster döda, och inget klick i motorerna.
Bathory wrote:Om det klickar i motorn när du trycker på knappen så betyder det att det finns spänning dit (däremot inte om det räcker eller ej)
Mvh
Sven
-
- S-Poster
...och stort tack för erbjudandet. Jag är visserligen i Stockholm numera, men det är ju lika långt bort det.
-
- S-Poster
...och det känns ju skumt att det skulle vara kabelbrott när förardörren dog först, och sen nån timme senare passagerardörren (efter att jag testat att byta plats på knapparna).
Mest logiskt vore väl att något strulade med förarsidans motor (alltså direkt i början, när det fortfarande klickade i motorn när man tryckte), och att sen en säkring gått när jag gjorde knappbytet. Men det har det alltså inte gjort. Kanske något annat brunnit?
Som sagt, om någon vet om/hur man kan mäta ström tidigare i "kedjan", typ i säkringsfästet eller nåt, let me know.
Känner att jag famlar i mörker här just nu.
Mest logiskt vore väl att något strulade med förarsidans motor (alltså direkt i början, när det fortfarande klickade i motorn när man tryckte), och att sen en säkring gått när jag gjorde knappbytet. Men det har det alltså inte gjort. Kanske något annat brunnit?
Som sagt, om någon vet om/hur man kan mäta ström tidigare i "kedjan", typ i säkringsfästet eller nåt, let me know.
Känner att jag famlar i mörker här just nu.
-
- S-Poster
Två frågor till:
- Att mata fönstermotorn direkt, hur gör man det? Är det bara från ett bilbatteri, eller?
- Kan man isf även mata ström in i kontakten (alltså med knappen bortplockad) i dörren? Alltså, så man slipper riva hela dörren för att prova. Hade även varit bra för att få stängt ena fönstret som står öppet just nu. Halvkul.
- Att mata fönstermotorn direkt, hur gör man det? Är det bara från ett bilbatteri, eller?
- Kan man isf även mata ström in i kontakten (alltså med knappen bortplockad) i dörren? Alltså, så man slipper riva hela dörren för att prova. Hade även varit bra för att få stängt ena fönstret som står öppet just nu. Halvkul.