Upptäckte igår att min styrväxel har börjat läcka olja, det har fuktat runt nån slang sen tidigare och nån gång har jag sett någon droppe, men nu är det akut. Det kommer nån droppe varannan sekund ungefär...
Pratade med Sandén och han har renoverade styrväxlar och även slangar, så det går såklart att byta ut, men jag är trött på servoslangar som nästan alltid verkar läcka.
Spenderade gårdagskvällen surfandes på diverse forum angående att konvertera till manuell styrning, fast med samma styrväxel som tidigare. Styrväxeln med servo är något snabbare (därmed tyngre) än en manuell styrväxel.
Tydligen går det att öppna styrväxeln och ta bort kolven för att ta bort allt onödigt motstånd. Verkar som att turbo cup-bilarna levererades så.
Funderar på att testa detta, men låta alla slangar och pumpen m.m. sitta kvar tills jag provat ett tag för att se om det är för tungt. Får kanske offra sportratten för en originalratt med lite större diameter.
Nån här på forumet som testat detta och kan ge synpunkter?
För den intresserade diskuteras detta bland annat på:
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... -rack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... ack-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rennbay.com/psrsealkitfull.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite filer finns att ladda ned här: http://www.wagglemax.org/944%20Workshop ... ersion.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
Fördelarna är alltså att man slipper risken för läckage och får lite mer plats i motorrummet. Vissa påstår att styrkänslsn är bättre och så får man bort lite vikt.
Nackdelen är såklart att det blir tungt att styra i låg hastighet, men det är väl bara att köpa en renoverad styrväxel om det är störande, den jag har måste ju ändå renoveras. Kan inte se någon annan direkt nackdel?
Styrservo till manuell styrning
-
- Addict
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Lilja
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
Re: Styrservo till manuell styrning
Jag har faktiskt varit lite sugen på att göra just detta på min Turbo, mest för viktens skull och för att bli av med lite grejer.
Tycker min vita 944 går så bra utan servo så tror inte de är några problem med Turbon isåfall.
Om du ska prova får du gärna återkomma med resultat!
Tycker min vita 944 går så bra utan servo så tror inte de är några problem med Turbon isåfall.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Addict
Det kommer ju vara tyngre att styra än vad det är på en bil som har den "riktiga" manuella styrväxeln, men förhoppningsvis blir det ok. Har mer eller mindre bestämt mig för att testa, får se om jag hinner skruva lite i midsommarhelgenLilja wrote:Jag har faktiskt varit lite sugen på att göra just detta på min Turbo, mest för viktens skull och för att bli av med lite grejer.

-
- Addict
Konverterade till manuell (dvs ingen servo) i midsommarhelgen och har kört en del sen dess. Kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker än så länge. När man kör på landsväg och endast svänger lite så känns det bra, men när man kör i en rondell eller svänger 90 grader in på en väg så är det rätt tungt. Inget man gör med en hand direkt...
Att svänga in i mitt trånga garage är också rätt omständigt
Jag har inte kontrollerat toe-inställningen igen, vilket kanske kan bidra till att det går tungt. Hjulinställningen är i övrigt lite mer bananpassad, vilket kanske påverkar det med.
Dessutom har jag sportratt med mindre diameter, kommer eventuellt byta till original för att se hur stor skillnad det gör.
I vilket fall som helst så är bilen fullt körbar, vilket den inte skulle vara annars, så jag ångrar mig inte
Tror dock jag ska beställa en renoveringssats eller en renoverad styrväxel ifrån Sandén, upptäckte att min ena styrled blivit förstörd vid hjulinställningen (gummit sönderbränt) så jag måste ändå under igen. Har även ett glapp (det klonkar) i rattstången som blev värre nu när jag hade loss styrväxeln. Undrar om det går att renovera rattstången eller om det är byte som gäller?
Vet någon vad som ingår i Utzons renoveringssats? "Allt", eller behöver man köpa något mer?
Att svänga in i mitt trånga garage är också rätt omständigt

Jag har inte kontrollerat toe-inställningen igen, vilket kanske kan bidra till att det går tungt. Hjulinställningen är i övrigt lite mer bananpassad, vilket kanske påverkar det med.
Dessutom har jag sportratt med mindre diameter, kommer eventuellt byta till original för att se hur stor skillnad det gör.
I vilket fall som helst så är bilen fullt körbar, vilket den inte skulle vara annars, så jag ångrar mig inte

Tror dock jag ska beställa en renoveringssats eller en renoverad styrväxel ifrån Sandén, upptäckte att min ena styrled blivit förstörd vid hjulinställningen (gummit sönderbränt) så jag måste ändå under igen. Har även ett glapp (det klonkar) i rattstången som blev värre nu när jag hade loss styrväxeln. Undrar om det går att renovera rattstången eller om det är byte som gäller?
Vet någon vad som ingår i Utzons renoveringssats? "Allt", eller behöver man köpa något mer?
-
- Addict
Bytte till en originalratt igår och skillnaden var väldigt stor, det var mycket lättare att svänga. Men jag kommer ändå gå tillbaka till servostyrning och sportratt när jag får möjlighet till det, tycker det är den absolut bästa kombinationen.
Men med originalratten känns bilen ok tills vidare
Men med originalratten känns bilen ok tills vidare

-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: porsche 944s
Hej,
Kapar tråden då jag också fått problem med läckage vid styrservopumpen. Det går ett slangbeklätt rör mellan styrväxel (?) och servopump. Det kommer ut olja under slangen på sidan mot pumpen. Jag ser inte exakt var det kommer ifrån, tror snarare att det läcker en bit uppifrån röret än att det kommer från ingången/kopplingen i styrservot. Brukar det gå hål i dessa rör eller är det ändå ingång/koppling som är troligast?
Om jag ska byta röret är det vettigt att tömma systemet genom att ta bort röret eller ska jag tömma på annat sätt? Hur stor mängd rymmer systemet?
/Staffan
Kapar tråden då jag också fått problem med läckage vid styrservopumpen. Det går ett slangbeklätt rör mellan styrväxel (?) och servopump. Det kommer ut olja under slangen på sidan mot pumpen. Jag ser inte exakt var det kommer ifrån, tror snarare att det läcker en bit uppifrån röret än att det kommer från ingången/kopplingen i styrservot. Brukar det gå hål i dessa rör eller är det ändå ingång/koppling som är troligast?
Om jag ska byta röret är det vettigt att tömma systemet genom att ta bort röret eller ska jag tömma på annat sätt? Hur stor mängd rymmer systemet?
/Staffan
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Är det denna slang som syns nedanför racket?mojo158 wrote:Hej,
/Staffan
Sandén kanske har begagnade/renoverade. Jag köpte nytt.
Systemet rymmer ca en liter.
Lossa vid pumpen.
-
- Turbo-Poster
Hej,
Det är samma. Hur läckte din? Rosthål? Vad kostade ny?
/Staffan
Det är samma. Hur läckte din? Rosthål? Vad kostade ny?
/Staffan
-
- Turbo-Poster
Nahpets,
Hur vet du att det är själva röret som är slitet/trasigt? Jag tänkte börja att byta brickorna (röret ca 3000 kr). Har du hittat något moment som muttrarna ska dras med?
/Staffan,
Hur vet du att det är själva röret som är slitet/trasigt? Jag tänkte börja att byta brickorna (röret ca 3000 kr). Har du hittat något moment som muttrarna ska dras med?
/Staffan,